Suferințele adjectivelor compuse (1)

82 4 5
                                    

Cavalerii din neamul ADJECTIVELOR, după ce solia lor s-a întors de la marea întrunire a prietenilor lor din neamul SUBSTANTIVELOR, au hotărât să se pună pe scris.

- Timp de o săptămână, fiecare dintre noi, dacă are o nemulțumire privind tratamentul la care este supus de unii vorbitori ai limbii române, să aștearnă pe hârtie, în frumosul grai românesc, cauza suferinței lui, anunță cu solemnitate adjectivul DULCE, unul dintre cei mai respectați nobili din neamul ADJECTIVELOR pentru puterea lui expresivă.

- Așa vom face!

Zis și făcut! Când ai treabă timpul trece repede. Exact peste șapte zile, pâlcuri-pâlcuri de nobili cavaleri se îndreptau spre marea sală de consiliu, mulți ținând în mâini jalbe cu peceți.

- Bine ați venit! îi întâmpină cu grație adjectivul CURTENITOR.

- Mai întâi, iubiți frați, să-l rugăm pe distinsul nostru cavaler, adjectivul ERUDIT, să prezinte calitățile neamului nostru.

- Să-l ascultăm! încuviință adunarea.

- Dragi iubitori ai împărăției Limbii Române, trebuie să vă spun că neamul nostru a fost hărăzit să-i însoțească pe distinșii nobili din neamul SUBSTANTIVELOR și le sublinieze însușirile.

- Cu alte cuvinte, noi cam punem pata de culoare!

- Nu întrerupe, frate BĂGĂREȚ! Ai răbdare!

- Nu mă întrerupe, stimabile!

Adunarea izbucni în hohote de râs pentru că toată lumea știa că distinsul adjectiv ERUDIT cunoștea opera lui I.L.Caragiale pe de rost și deseori se folosea de replicile unor personaje din comediile marelui dramaturg.

- Nu este tocmai ușor să însoțim un substantiv și, din păcate, uneori, să fim ortografiați greșit. Și aceasta este supărarea cu care vreau să începem.

- Te referi la noi, adjectivele compuse, interveni adjectivul CUMSECADE.

- Da, da! Știu că este o problemă care vă necăjește și de aceea aș dori să reamintesc cum sunt ortografiate adjectivele compuse în împărăția noastră.

- Să nu fi prea didactic și scurt, scurt, stimabile, dacă mă iubești! destinse adunarea mucalitul cavaler COMIC.

- Și alții îl citesc pe Caragiale!

- E bine că suntem veseli, puse capăt discuției adjectivul ERUDIT, dar nu e bine că unii dintre vorbitorii limbii române au probleme când ne ortografiază. Așadar, subliniez că unele adjective compuse se scriu împreună și fără cratimă, într-un singur cuvânt, pentru că unirea dintre termenii care le compun este puternică...

- Spun eu, spun eu, îl întrerupse pe vorbitor adjectivul CUMSECADE.

- Bine, frate, spune!

- Iată, vi-i prezint pe câțiva dintre noi: antonpannesc, binevoitor, dacoromân, retoroman, sârbocroat...

- Prezintă-i și pe cei noi!

- Da, sigur; aeropurtat, autocopiator, cronofag, electrocasnic, heliomarin, neoliterar, sociocultural etc.

- Observați că noi cei noi suntem formați cu ajutorul unor prefixoide sau sufixoide. Asta pentru cunoscători, își arătă importanța adjectivul CRONOFAG

Autor: Gabriela Moraru

(Va urma)

Să vorbim... corect gramatical!Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum