Co to jest tak właściwie "psychoza"?
Psychoza lub "stan psychotyczny" to stan umysłu który poważnie zaburza postrzeganie rzeczywistości. Osoba cierpiąca na na stan psychotyczny może widzieć, słyszeć, czuć a nawet smakować rzeczy które nie istnieją w rzeczywistym świecie. Taka osoba może również doświadczyć zaburzeń toku myślenia np. wierzy, że ktoś chce zrobić jej krzywde. Wyróżnia się kilka rodzajów psychozy zależy to od objawów.
Objawy psychozy
Objawami, które są charakterystyczne dla zaburzeń psychotycznych to halucynacje i urojenia.
Halucynacje-doświadczenie zmysłowe (dotyczy wszystkich zmysłów) które nie są związane z żadnym bodźcem z zewnątrz. Osoba w stanie psychozy może słyszeć głosy lub czuć dotyk na skórze, jest przekonana że halucynacje są prawdziwe.
Urojenia- zaburzenia myślenia oparte na posiadanie fałszywych przekonań w które osoba zaburzona mocno wierzy, pomimo iż te przekonania są absurdalne i nie mają odwierciedlenia w rzeczywistości. Osoba w stanie psychotycznym nie dostrzega dowodów przeczących i nie potrafi przyjąć perspektywy innej osoby, która się z nią nie zgadza. Często spotykane urojenie to, przekonanie że jakaś zewnętrzna siła nas kontroluje. Urojenia rzadko są spójnym przekonaniem a osoba zaburzona nie potrafi dostrze absurdalności swoich przekonań.
Przyczyny zaburzeń psychotycznych
Nie ma pewności, jakie są dokładne przyczyny powstawania psychoz. Na chwilę obecną jest przyjmowana hipoteza, że są one wywoływane przez zaburzenia w funkcjonowaniu neuroprzekaźników w mózgu. Zaburzenia równowagi (neuroprzekaźników) może być spowodowane przez różne czynniki środowiskowe np. alkochol, narkotyki, choroby symatyczne (np. guz mózgu) niestety najczęstsza przyczyna tego stanu jest nieznana.
Typy zaburzeń
Do psychoz można zaliczyć stany chorobowe, które mają różne objawy ale to co je łączy to fakt występowania urojeń i halucynacji.
Schizofrenia- jest to zespół zaburzeń psychotycznych o wielu podtypach, gdzie oprócz urojeń i halucynacji występuje spłycony lub niestosowny afekt (osoba nie reaguje prawidłowymi emocjami)
Zaburzenia schizoafektywne- to stan chorobowy w którym występują zarówno objawy z grupy psychoz (halucynacje, urojenia i dezorganizacja) jak również zaburzenia nastroju np. depresja lub mania.
Psychozy reaktywne- to stan z objawami psychozy, który jest reakcją na bardzo stresującą sytuacje i traumatyczne doświadczenia. Jest to bardzo indywidualne, dla każdego człowieka inne wydarzenie jest traumatyczne które może wywołać psychozę.
Psychozy egzogenne- stan z objawami psychozy wywołany przez czynniki zewnętrzne np. zatrucie grzybami, nadużywaniem leków, choroby zakaźne lub urazy mózgu.
Leczenie
Głównym sposobem leczenia psychoz jest leczenie farmakologiczne. Stosuje się różne leki ponieważ zależy to od rodzaju psychozy. Ale najczęściej są to leki przeciwpsychotyczne, blokują niektóre neuroprzekaźniki w mózgu, przez co eliminują objawy wytwórcze (urojenia i halucynacje). Psychoterapia również jest pomocna, jednak jest ona takim "dodatkiem" w leczeniu.
Cześć! mam nadzieje że pierwszy rozdział nie jest jakoś strasznie źle napisany:) starałam się napisać wszystko dokładnie i starannie.
Edit: Jezusku jak to wyglądało aż mam szok, na szczęście się już ogarnęłam.