-قصة خرافية ومفيش دليل قاطع علي وجودها,اي حاجه هتتقال غلط تبع اي دين فأنا بعتذر جدًا لأن دي حاجه مش غلطتي انا.
كان في شخص مش معروف اسمه نوعًا ما بسبب اختلافه فالكتب والأساطير لكن هنقول الإسم الواضح اكتر وهو(إسكافيا) و يدعيَ أحشويرش الملقب بالـ(يهودي التائه)..طب ليه إتسمي كده؟و ايه السبب؟..
الشخص ده كان معدي من مكان و شاف السيد المسيح وهو شايل صليبُه للمكان اللي صُلِب فيه في جبل الجلجلة فضربه وقاله بكل قسوة انه يموت بسرعة رد السيد المسيح وقاله "انا سأقف و ارتاح أما انت! فستظل علي قيد الحياه حتي يعود المسيح"....اتلعن...ايوه اتلعن..اتلعن انه يفضل عايش،تائه،هائم فالأرض بدون ما يستقر ف مأوي اتلعن بإنه يفضل عايش يشهد علي كل الأهوال والحروب اللي بتمر بيها الأرض.
أصل الحكاية بيرجع للقرن الـ13 وبإيمان المسيحيين ان اليهود تشتتوا فالأرض عقابًا ليهم علي قتلهم للمسيح
زي قصة سيدنا موسي مع بني اسرائيل لما طلب منهم انهم يفتحوا معاه البيت المقدس ويحرروه لكنهم رفضوا وقالوله اذهب انت و ربك..قصدهم افتحها انت و ربك فحكم عليهم ربنا انهم يعيشوا ويتيهوا فالأرض 40 سنه..
اول ذكر للقصة دي كان بقلم المؤرخ (روجر أوف واندوفر) في كتاب اسمه زهور التاريخ.
وفي سنة 1228 قال كبير الأساقفه(أرمني)لما زار انجلترا لما سأله رهبان سانت ألبانز عن يوسف الرامي اللي إتقال انه كلم سيد المسيح و مازال علي قيد الحياه فقال كبير الأساقفة انه رأيَ بواب عند بيلاطس البنطي يدعي كارتافيلوس ضرب المسيح يوم صلبه وأهانه وتم تعميده بعدها بـ يوسف وعاش شخص كويس واتمني انه يتغفرله فالنهاية..
و في كذا شخص قال انه شافه وإتقال انه كان بيساعد بعض الدول في التخطيط للحرب العالمية الأولي..اتمني أنها تكون عجبتكم و اي انتقاد او أبداء رأي انا مستنياه❤