البعبع

37 2 0
                                    

عارف لو مكلتش هنادم البعبع ييجي ياخدك يلا بص البعبع جاي اهو كُل بسرعه!!...
أسطورة البعبع اللي تقريبًا مفيش حد فينا متقالهوش عليها او امه مهددتهوش بيها طب أصل الأسطورة دي ايه؟ وجت منين؟ بص معايا كده..
البعبع هو إسم مستعار للشيطان،أصل الإسم ده من اندونيسيا كان في قبيلة كاملة بالإسم ده"قبيلة البعبع" كانت قبيلة بتهاجم السفن ومن عنفهم وشدتهم سموهم كدة بس اصلًا مكانش الأسم الأصلي بعبع!! كان بيتقال(boogyman)وتحولت لاحقًا لبعبع حتي اثناء الإستعمار كانت اندونسيا بتستمر بمهاجمة السفن وده خلي البحارة كلهم يخافوا منها..
اختلفت حكاية البعبع من منطقة للتانية في ناس كانت بتقول انه يقدر يتحول ولد او بنت او اي كائن تاني عادي.
بعض ولايات الغرب في الولايات المتحده  إتقال ان البعبع بيظهر من النافذه،و في شمال غرب المحيط الهادي قالوا انه البعبع ممكن يظهر او بيظهر في (الضباب الخضراء) وفي أماكن تانيه قالوا إنه بيختفي تحت السرير أو جوه الدولاب ويستني لما الأطفال يناموا ويطلع يزغزغهم.
و في جنوب شرق آسيا  هو المصطلح المشار لـ(بوغيس)اللي هما القراصنه ومن جنوب سولاويزي و اندونيسيا في ثالث اكبر جزيرة الكلمات المتعلقه بالبعبع كانت شائعة في القرون الماضية و كان الإستعمار الأوروبي بيستخدموها كتير ف كلامهم في جنوب شرق آسيا.
و في بلاد كتيره بتصور البعبع ده انه شخص طويل شايل كيس علي ضهره اللي بيحوي جثث أطفال صغيرة.
و في الدول اللاتينية اللي هي أسبانيا،البرتغال،البرازيل ..بيعتقدوا ان البعبع هو(هومبر بولسا دي لا) او بالبرتغالي(homem la sako)و كلهم معناهم(رجل الكيس) وفي اساطير شبهها منتشرة في اوروبا..
أصل كلمة بعبع معناها شبح او شيطان مشتق من اللغة الانجليزيه الأوسط(bogge) وفي الألمانية(boggel man) كلمة بعبع ف كل اللغات حرفيًا مشتقه من boga-puka-boggel كلهم علي نفس النطق ده.
و بكدة نكون عرفنا أصل البعبع

تمت.
رأيكم؟و اي انتقاد او اعتراض؟🌟

النصف الآخر مِن العالمحيث تعيش القصص. اكتشف الآن