Bab 13 : Tewas

189 22 0
                                    


Disglair

"Kau sudah pun kalah..." Sordes bersuara bersahaja. Dirinya tidak bersenjata.  Pun begitu tubuhnya dilencunkan dengan darah mangsanya. Di sekelilingnya penuh dengan mayat-mayat bergelimpangan. Bibirnya mengukirkan senyuman sinis pada sepasang bunian yang kini sedang melutut dihadapannya. "Kakandamu...adindamu...malah seorang pasanganmu telah aku bunuh..." Sordes itu bersuara lagi dengan nada yang ceria.

Farlan hanya mampu menundukkan wajahnya daripada berdepan dengan Sordes. Dalam dakapannya, Nuria menangis teresak-esak ketakutan. Dirinya takut kandungan Farlan diapa-apakan.

"Berikan pasangan kau, Farlan..." Suara Sordes. Nadanya keras. Berbeza sekali dengan nada yang selalu dikeluarkan oleh Clarion. Arahannya bergema di istana yang sunyi ini. "Kandungannya perlu aku bunuh..."

"Jangan!" Nuria mula bersuara dalam ketakutannya. "Tolong, jangan. Aku merayu...jangan diapa-apakan kandungan kita..." Bunian ketakutan itu mula menangis teruk. Ia tidak ubah seperti binatang. Farlan hanya berdiam diri. Tangannya masih bergerak untuk menenangkan pasangannya.

"Baiklah...aku mungkin akan tukarkan fikiran...andai kau rungkaikan semula sihir sahabat kau lakukan!"

Sahabat Farlan, Ryzel turut juga terkorban. Namun sebelum nafasnya berakhir, dia sempat menguncikan pintu kamar Puteri Claria. Dengan itu Claria tidak akan diapa-apakan Sordes.

Farlan hanya menggelengkan kepalanya perlahan. "Aku tidak tahu..."

"Kalau begitu kandungan kau akan aku robek keluar dari rahim pasangan kau!"

Tangisan Nuria semakin menjadi. Dengan itu Farlan bersuara. Biarlah dia menjadi tali barut. Dia sanggup asalkan kandungannya diselamatkan. Dia tidak kisah.

"Sordes! Tolong aku merayu! Jangan apa-apakan kandungan Nuria! Aku sanggup buat apa-apa saja!"

Sordes tersenyum mendengar pengakuan Farlan. Ia benar-benar diluar dugaannya. Malah ia menyeronokan.

"Kalau begitu Farlan terimalah tugasan pertama kau." Ia bersuara dengan sinisnya. "Pergi kau penggalkan kesemua kepala keturuanan Diraja Disglair..."

Disglair : Sumpahan Kerajaan BekuWhere stories live. Discover now