Dimalam yang sejuk dan berangin.Rumah banglo yang berada di sudut lorong kelihatan sungguh megah.Ramai juga yang datang memeriahkan majlis tersebut.
Tetamu yang datang terlalu sibuk dengan dunia mereka.Maklumlah yang datang semua muda-muda.
"Wow!!!"satu perkataan keluar dari mulut Fariz apabila melihat Hana menghampiri mereka.Pakaiannya yang dipakainya tidak mencolok mata dan tak terlalu kuno.
Hanya sahaja dia memakai dress selutut jenama gucci.Di tambah makeup tipis dan rambut gelombang dibahagian bawah menyerlahkan lagi kecantikannya..
"Happy birthday..."Delisha memeluknya sangat erat.Gadis bertuh sedikit berisi itu melepaskan pelukannya bila terasa Hana mula sesak nafas akibat pelukan kuatnya..
"Nak peluk jugak!!!"tangan Fariz sudah mendepa untuk memeluk Hana tetapi ditolak kasar oleh seseorang.
"Haram!!!"katanya pelan namun pedas.Lelaki itu merangkul tangannya dibahu Hana.
Fariz menjelingnya tajam.Mentang-mentang adik beradik boleh sentuh-sentuh..Adik dah cantik..abang pulak handsome.Keluarga Encik Zainal memang tiptop semuanya..
"Abang ada hadia untuk kau...nak tak??"soalnya..
"Apa dia??kereta baru???handbag limited edition??oh i know!!!piano kan???"soal Hana yang sudah hilang kawalan menanti jawapan dari abangnya Hairul..
Dahinya dijentik sedikit kuat membuatkan dia meringis kesakitan.Delisha dan Fariz hanya diam memerhati adik beradik yang tak pernah akur itu..
"Jom ikut abang.Korang dua gi makan dulu.Aku pinjam adik aku kejap.."katanya.Tangan Hana tarik masuk kedalam rumah..
Sepanjang perjalanan menuju ke balkoni di tingkat 2,mulut Hana tak lepas menyebutkan hadiah-hadiah yang mahal.Mentang-mentanglah abang kau kaya.Minta hadia mahal macam mintak cendol je..
"Abang,apa hadiah dia??cakap lah..tak sabar ni.."mulut Hana tal henti bersoal tentang hadiahnya..
"Keep quiet...nanti kau tahulah budak.Kau tu 23 tahun bukan 3 tahun.Jangan nak merengek-rengek..kejap lagi abang bagu hadiah dia.."Hairul dan memicit-micit dahinya.Suara adik dia dah macam lagu remix..tak henti-henti melontarkan suara nyaring..
Tiba di balkoni,pandangan Hani fokus ke satu arah.Takde yang special pun tempat ni melainkan ada seorang lelaki yang sedang membelakangi mereka..
Tangan Hairul ditariknya"jangan cakap itu hadiah Hana.Abang tak cari jodoh untuk Hana kan???ingat Hana dah ada Daniel.."kata Hana..
"Buat apa carikan kau jodoh??abang sendiri tak jumpa jodoh lagi..lagi nak carikan untuk kau??memang taklah jawabnya..hancur benua ASIA belum tentu abang dapat jodoh.Maklumlah lelaki paling handsome di dunia dan akhirat lah katakan.."Hairul mula naik temberang.Puji diri sendiri ke??
Tapi memang tak boleh ditentang kata-kata abangnya itu.Dia memang handsome.Ramainya perempuan kat luar sana nak kat dia.Kalau dia borang..mesti ramai yang nak isi borang.Tapi tulah..susah betul nak senyum..dengan keluarga je selalu senyum.Dengan orang lain pasang muka ketat.Umur baru 25 tahun..
"Happy birthday my young sister.Ini hadiah pertama abang.Hafia kedua abang bagi esok.."katanya.Sempat jugak dia peluk adik dia tu..
"Are you serious??lelaki tu hadiah pertama Hana??kan Hana dah cakap Hana dah ada Daniel.."
"Sia cuma nak jumpa kau je..bukan nak pikat.Jangan risau tentang keselamatan.Dia tak berani sentuh perempuan.."katanya lalu beredar.
Hana menelan air liurnya sendiri.Terketar-ketar kaki nak melangkah.Tapi dia cuba untuk cool.Hello,mana Hana Ariana yang sempoi dan peramah??takkan lah baru jumpa lelaki tak dikenali nak gementar macam nak masuk dewan exam.Kalau nak masuk dewan exam..bukan kaki je yang gementar..tangan pun ikut gementar sekali..
"Hello...Nice to meet--"kata-katanya terpotong.Lelaki itu berpusing menampakkan barisan giginya.
Hanya dengan memakai baju lengan panjang yang menutup leher berserta dengan blazer coklat creamnya membuatkan Hana terkesima seketika.
"Happy birthday again Hana.."ucapnya penuh senyuman..
"Akim.."pelan suara dia memanggil..
"We meet again.."katanya..
"Kenapa kau kat sini??"soalnya..
"Nak bayar duit kek tengah hari tadi.Rm60 kan??"soalnya.
Hana blur.Muka dia kalau blur memang kelaut lah.Akim tersengeh.Tangannya dengan sedang mengacak rambut Hana dan menutup mulut Hana yang melopong..
"Chill.Awak cakap kek tu awak belanja kan??saya datang sini sebab dijemput dan sebab lain adalah saya nak jumpa awak.."katanya..
Hana diam.Pandangnya fokus kearah lelaki itu.Masa kat pejabat tadi sempat tengok 5 minit je.Baru dia perasan gaya Akim tidak macam dulu lagi.Kalau dulu dia suka sangat pakai seluar jeans ketat dan koyak-koyak.Baju tak payah cakaplah..asal boleh je baju dia yang penting mahal dan ada jenama.
Tapi sekaramg ni lain.Pakaiannya lebih kearah orang dewasa,simple dan kemas.Ditambah lagi ketinggiannya yang meningkat dan tubuh badan sedikit tegap.Dan satu lagi..kulit tu dah kearah warna tan bukan lagi warna putih macam mat-mat kpop.Nampak maskulin disitu..
Tiba-tiba dahinya dijentik pelan oleh Akim.Hana tersedar dari lamunannya"tengok apa dari tadi??oh ya saya tahu...awak perhatikan penampilan saya kan??amacam??ada gaya tak??"soalnya sambil berpusing bagaikan model..
"Tetap macam budak kpop.."perli Hana.
"Yah hahahahaha...yes kpop..tapi kearah yang lebih matang.."balas Akim..
"Kenapa kau datang balik ke sini??tinggal lah kat Korea tu selama yang kau nak.."Hana mula membuka bicara..
"Saya pergi untuk belajar bukan untuk menghindar dari awak.."balas Akim..
"Ya..pergi semasa kita gaduh besar..pergi masa angin aku tak stabil..pergi macam tu je..kau ingat ni drama melayu ke nak pergi dan datang balik??"kata Hana yang diakhiri dengan soalan..
"Ini tempat tinggal saya.Kenapa saya tak boleh datang balik??"
"No!maksud aku..datang tempat aku dan jumpa aku balik.."Hana memperbetulkan ayatnya..
"Sebab saya rindukan awak.."
"Rindu??kita masih ada hubungan lagi ke selepas 3 tahun kau tinggalkan aku??kita dah breakup selepas kapal yang kai naik terbang ke udara"
"Putus dari sebelah pihak??saya masih tak cakap yang kita dah putus..hubungan kita cuma tergantung sahaja."
"Lupakan aku..aku dah ada peganti untuk kau."
"Saya boleh tunggu sampai awak putus dengan dia.."
"No!kami dah 2 tahun.."
"Oh ye??dan kita dah 5 tahun!"
"Kita dah putus 3 tahun lepas.Jadi kita hanya 2 tahun.."
"Siapa cakap kita putus??hubungan kita tergantung sebab saya belajar kat luar negara.Paham tak??"Akim vuba untuk tenang..
"Ya..but..hati aku bu--"
Drt drt drr
Getaran dari fonnya menghentikan ayatnya.Nama Daniel.sedang tentera di screen iphone7 miliknya..
"I got to go.My boyfriend is here.."katanya.Badanya berpusing untuk pergi..
"Saya masih oegang janji awak.Kita akan bertunang dan kahwin.Saya akan tunaikan janji awak tu bila masanya dah sampai.."pekik Akim tetapi Hana hanya pekakkan telingan dan melanjutkan langkahnya..
"Masih Hana yang dulu.Hana Ariani yang tidak matang.."
(TBC)
YOU ARE READING
11 November
Romance11 november sepatutnya hari bahagia Hana bertukar menjadir hari malangnya sebab bertemu kembali dengan Akim Rayyan.. Adakah mereka masih ada jodoh??