Di cafe Hana terlalu sibuk dengan kerjanya.Ramai betul pelanggan untuk hari ni.Bila dia pikirkan balik,bukan disebabkan makanan dan minuman yang disediakan sedap-sedap.Tapi,pekerja The ZAHA cafe semuanya perempuan.Semua cantik dan muda.Mana taknya ramai yang datang dan pelanggan yang datang pun kebanyakannya lelaki.
Ting!
Loceng diatas meja ditekan oleh seseorang membuatkan Hana terkejut setengah mati.Lelaki berkaca mata bulat beserta cap merahnya itu tersenyum melihat muka terkejut Daniel.
"Hye honey.."sapanya manis..
"Hye too.What are you doing here??"soalnya.Tangannya masih setia mengira stok kek yang masih ada..
"I really miss you.."jawabnya.
Kerja Hana terhenti.Matanya menatap Daniel yang terdiam lalu senyumannya mengembang"me too.."balasnya..
Kedua-dua menghantar senyuman."nak minum apa??"soal Hana..
"Coffee ice.."balasnya..
"Okey.Have a seat sir.."katanya..
Daniel duduk di meja menanti pesanannya.Pandangannya tak lepas dari Hana yang sibuk bekerja itu.Senyumannya sentiasa mekar bila melihat wajah Hana yang kadang blur masa buat kerja.
Tapi,senyumannya itu musnah bila melihat seorang lelaki yang amat dikenalinya masuk ke dalam cafe.Lelaki berbaju smart casual itu menghampiri kaunter.
"Dia datang balik???"monolognya sendiri.
Nak je dia terjah lelaki yang berjaya buat muka Hana merah sabab marah.Tapi dia kurungkan niatnya.Ini tempat public..tak boleh buat benda bodoh..nanti viral..dah malukan diri sendiri dan keluarga.
Lelaki itu berpusing dan menatap Daniel.Dia tahu Daniel asyik memerhatikannya.Dia melangkah mendekati Daniel dan duduk dihadapannya tanpa malu.
"Lama tak jumpa..apa khabar??"soal Akim sambil menghulurkan tangannya..
"Baik je..."balasnya dan menyambut huluran Akim.
"Hubungan kau dengan Hana okey??"soal Akim berjaya mendiamkan Daniel.Dari mana budak ni tahu??
"Chill.Aku bukan perampas...aku takkan ganggu hubungan kau.."kata Akim disertakan ketawa kecilnya.Pekerja yang melihat muka Akim terkesima.Macam mana boleh ada lelaki macho plus comel kat dunia ni??oh my god!!!
"Aku...aku tak ca---"
"Coffee ice dan hot latte siap.."sergah Hana tiba-tiba.Dia senyum kearah Daniel tapi bila part Akim dia malah mejelingnya tajam lalu pergi macam tu je..
"Tak sangka kawan baik aku sendiri yang gantikan tempat aku selama 3 tahun aku takde kat sini.."katanya santai namun berjaya menggores hati Daniel..
"Maafkan aku.."ucap Daniel
"Takpe..."balas Akim singkat..
Akim bangun dari tempatnya.Dia menatap Daniel lama"aku rasa kau mesti ingat janji aku dengan Hana dulu kan??suatu hari nanti benda tu akan terjadi.Enjoy your life kawan.."katanya lalu keluar dari cafe itu.
Hana yang melihat pemergian Akim cepat menghampiri Daniel"dia cakap apa dekat awak??kenapa muka dia ketat semacam??"soal Hana terburu-buru.Daniel hanya menggeleng lalu minum airnya.Hana di depannya tidak dipudulikan sampailah Hana bangun sendiri dan sambung kerja.
*****
Tepat jam 10 malam,cafe ditutup dan Hana berjalan menuju ke keretanya.Pandangannya dengan tidak sengaja menangkap sebuah kotak kecil diatas bonet depan keretanya.
Dia menoleh ke kiri dan ke kanan mencari pemilik barang tersebut.Yang dia tengok hanyalah sebuah kereta audi merah diseberang jalan.
Dia mamgambil kotak itu lalu masuk ke dalam kereta.Dia duduk sekejap memerhatikan luar kotak tersebut.Kotak kecik macam ni selalunya berisi cincin.tak pun gelang..tak pun rantai atau anting-anting.
Kotak itu dipusingnya sampailah dia tengok nama dia tertulis kat tapak kotak kecil tu"untuk aku??"soalnya.Risau-risau dia membuka kotak itu.
Matanya membulat sempurna melihat isi kotak itu.Terdapat satu cincin silver yang sangat cantik.Cepat je dia ambil dan pakai.Span yang berada di dalam kotak tu ditarik keluar.Satu surat kecil di bacanya..
"Happy birthday"
-AkimHana terdiam seketika.Oh no cincin ni dari budak tu rupanya.Dia menoleh memandang kereta audi tu tapi dah takde.
"Dia ke tu?"soalnya sendiri.
Cincin tu diperhatikannya.cantik."memandangkan benda ni dah tersarung kat jari manis aku,jangan harap aku nak pulang.Ini dah jadi hak milik aku.."monolognya.Enjin kereta dihidupkan lalu dia bergerak balik ke rumah.
****
"Abang!!!!abang!!!"kuat suara Hana memanggil Hairul.
"Abang Hairul!!!!"panggilnya lagi.Disebabkan takde respond dia naik ke atas dan mengetuk kuat pintu bilik abangnya itu...
"Buka pintu ni!!!!"terjahnya kuat..
Akhirnya pintu bilik abangnya terbuka.Dia memandang Hairul yang seperti baru bangun tidur.Rambut kusut-masai.Muka sembab.Mata sepet.Tangannya dihulurkan..
"Mana hadiah Hana??sepatutnya semalam abang bagi..cepat mana hadiah Hana..."katanya laju..
"Pagi-pagi kejutkan abang sebab tu je ke??hari ni cutilah Budak.Bagilah abang berehat dulu.Hadiah tu nanti-nantilah...."geramnya..
"Tak boleh!!!abang kena bagi se---"kata-katanya terpotong bila tangannya mengenggam sesuatu.
"Sudah diam.Abang nak tidur!!!"pintu ditutup dengan sangat kuat.
Dia tercengang seketika.Benda didalam genggamannya dibuka.Matanya membulat sempurna bila mendapati kunci kereta.
"Oh no!!!abang bagi aku kereta baru!!!!"melompat-lompat Hana dibuatnya.
Dengan tak sabar dia lari turun kebawah dan memuju ke tempat parking.Remote kereta itu ditekannya..tak sabar nak tengok kereta apa yang diberi oleh Hairul..
"Abang!!!!!!!!!!!!"jerit Hana kuat bila mendapati kunci yang dia pegang adalah kunci milik kereta abangnya sendiri.Dia dah ditipu mentah-mentah dengan abang dia yang bengis tu..
"Takpe..kau tunggu.."umpatnya dalam hati.
(Tbc)
YOU ARE READING
11 November
Romance11 november sepatutnya hari bahagia Hana bertukar menjadir hari malangnya sebab bertemu kembali dengan Akim Rayyan.. Adakah mereka masih ada jodoh??