"Helvete Athena. Ska du inte med ikväll?" Valdemar slår ner näven i matteboken och ser uppriktigt besviken ut. Ivar säger inte så mycket. Hen sitter med armarna i kors och lutar på stolen.
"Ivar, lite hjälp här." Valdemar slår ut armarna i luften och fortsätter. "Vi måste få ut Athena och träffa lite människor." han verkar inte ge sig.
"Valle, andas." Ivar vänder sig mot mig. Jag sitter och bollar med suddet samtidigt som jag tänker på hur skönt det skulle vara att sitta hemma och läsa just nu. "Du kan åka med mig och David. Vi ska cykla tillsammans till Astrids place. Valle får ta sin extremt fula ljudhög själv." Ivar ler när jag tittar upp.
"Okej då, jag cyklar med er. Vi möts utanför mig klockan åtta." jag börjar plocka ihop mina grejer men hejdar mig när jag ser Valdemars min.
"Vad är problemet nu då?" frågar jag surt. Han ser inte det minsta road ut fast jag nyss gick med på att ta mitt introverta arsle till en fest där hela skolan ska hålla hus.
"Det är inte någon ful ljudhög, det är en Speedfight 3!"
Jag och Ivar suckar i kör och går ut ur grupprummet.
————————————————————Senare samma dag står jag 19:47 och lägger ett tunt lager mascara på mina ögonfransar. Mitt stora lockiga hår är uppsatt i en liten tofs bakom huvudet som endast samlat det hår jag har från öronen och uppåt. Resten hänger kvar ner och snuddar nästan vid mina axlar.
Min senapsgula tröja ser riktigt bra ut till de nyinköpta bruna jeansen och jag kan inte låta bli att spegla mig ett tag. Plötsligt rycker pappa upp dörren och jag hoppar högt i luften.
"Ge dig!" Jag vänder mig förskräckt mot honom.
"Snabba regler!" slänger han ur sig. "Ingen alkohol, inga droger, inga cigaretter och verkligen inte några killar!" Det sista säger han med en skämtsam ton, han vet att jag är gay. Jag går förbi honom ut i hallen.
"Jo, bara killar." säger jag sarkastiskt samtidigt som jag sträcker mig efter mina boots.
"Varför växer du upp så snabbt?" pappa ser ängsligt på mig och korsar sina armar.
"Förlåt för att du satte mig till världen." svarar jag snabbt samtidigt som jag grabbar tag i kappan och går ut genom dörren.
"Ta det försiktigt!" ropar han efter mig.
"Mm..." svarar jag och låser upp cykeln. Ivar och hens kille David väntar redan bakom häcken som omger vår lilla tomt.
————————————————————Väl framme utanför Astrids hus hör jag redan hur musiken bultar inifrån. Vilken fruktansvärt dålig idé detta var.
Höstkvällen är ännu tidig och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Vi parkerar våra cyklar utanför och går gemensamt in genom dörren. Jag grabbar tag i en av två tomma galgar som går att hänga något på innanför dörren. Folk skrattar, skriker och dansar. Hela scenariot när jag kliver innanför dörren är som plockat från en High School-Film.
Klasskamrater och bekanta hälsar emellanåt medans jag rör mig inåt mot vardagsrummet och köket. Ivar och David har redan försvunnit iväg in i vimlet. Plötsligt ser jag Valles huvud sticka upp ur folkmassan. Han har en tjej bakom sig som följer honom hack i häl.
"Tja Athena!" han vinkar glatt och kommer mot mig.
"He-" jag kommer av mig när jag får syn på tjejen som följt med honom. Han förstår varför jag stannat upp och forsätter sedan.
ESTÁS LEYENDO
ett introvert arsle
RomanceAthena hatar sociala tillställningar men lyckas ändå en dag hänga med sina vänner till sin klasskompis 17årsfest. Det visar sig inte vara en så dålig idé trots allt... #11 hbtq<33