•the state is the highest form of human association. it is necessary because it comes into existence out of the basic needs of life. it continues to remain for the sake of good life.
•the aims, desires and aspirations of human beings are translated into action through the state. though the state is a necessary institution, no two writers agree on its definition.
•to Woodrow Wilson, "state is a people organized for law within a definite territory."
•Aristotle defined the state as a "union of families and villages having for its end a perfect and self sufficing life by which it meant a happy and honorable life".
•to Holland, the state is "a numerous assemblage of human beings generally occupying a certain territory amongst whom the will of the majority or class is made to prevail against any of their number who oppose it."
•Prof. Laski defines "state as a territorial society divided into government and subjects whose relationships are determined by the exercise of supreme coercive power."
•төр нь хүмүүнлэгийн холбоо хамгийн дээд хэлбэр юм. Энэ нь амьдралын үндсэн хэрэгцээнээс үүсэн бий болоход зайлшгүй шаардлагатай байдаг. Энэ нь сайн сайхан амьдрахын тулд хэвээрээ байна.
•Хүмүүсийн зорилго, хүсэл эрмэлзэл, хүсэл эрмэлзлэлийг төрлөөр дамжуулан хэрэгжүүлдэг. Гэсэн хэдий ч төр зайлшгүй шаардлагатай институци байдаг боловч хоёр зохиолчийн тодорхойлолтыг хүлээн зөвшөөрдөггүй.
•Вудро Вильсонд "төр нь тодорхой нутаг дэвсгэрийн хүрээнд хууль ёсоор зохион байгуулагдсан хүмүүс юм."
•Аристотель улсыг "гэр бүл, тосгодын эв нэгдлийг төгс, бие даасан амьдралаар төгсөж, аз жаргалтай, хүндэтгэлтэй амьдралыг бий болгосон" гэж тодорхойлжээ.
•Голланд улсад төр гэдэг нь "тодорхой нэг газар нутгийг эзэмшдэг олон тооны хүн юм. Энэ нь эсэргүүцэгчдийн хэнийх нь эсрэг дийлэнхи буюу олон түмний хүсэл эрмэлзлэлийг давж гарах явдал юм."•Профессор Ласки "муж улсын нийгэм нь дээд хүчирхэг эрх мэдлээ хэрэгжүүлдэг харилцаагаар тодорхойлогддог засгийн газар ба субъектуудад хуваагдана."
YOU ARE READING
3.the state and its elements
Historical Fictionit's about the state and elements in political science