state and market

2 0 0
                                    

•today we hear a lot of discussion about market. market driven policies, market has collapsed, this idea has no market etc

•in the conventional sense, market is a place where goods, services are bought and sold. it is a place where buyers and sellers come together voluntarily. hence we hear fish market, flower market, etc.

•in modern times, economics and political science are merging. today role of the state in a market place has become quite important.

•in the days of classical liberalism, the scholars recommended a minimum role to the state.

•later came modern liberalism which gave state an omnipotent role in market place. state has all the important functions, to perform production, pricing, distribution, selling price etc. all are decided by the state.

Өнөөдөр бид зах зээлийн талаар маш их яриа сонсдог. зах зээл дээр тулгуурласан бодлого, зах зээл уналтад орсон, энэ санаа зах зээл байхгүй гэх мэт

Уламжлалт утгаар бол зах зээл гэдэг нь бараа, үйлчилгээ худалдан авч, борлуулсан газар юм. Энэ нь худалдан авагч, худалдагч нар сайн дураараа хамтдаа цугладаг газар юм. Тиймээс бид загасны зах зээл, цэцгийн зах зээл гэх мэтийг сонсдог.

Өнөө үед эдийн засаг, улс төрийн шинжлэх ухаан нэгтгэж байна. Өнөөдөр зах зээлд төрийн үүрэг роль чухал үүрэг гүйцэтгэсэн.

сонгодог либерализмын өдрүүдэд эрдэмтэд хамгийн бага үүрэг гүйцэтгэхийг санал болгосон.Хожим нь орчин үеийн либерализм нь улс төрийн зах зээл дэх хүчирхэг хувь нэмрийг оруулсан юм. төр нь үйлдвэрлэл, үнэ, хуваарилалт, борлуулалтын үнийг гүйцэтгэх бүхий л чухал үүрэгтэй.

3.the state and its elementsWhere stories live. Discover now