~the most painful goodbyes are the ones that were never
explained or expected~Alya berlari tanpa arah merentasi hutan. Air mata mengalir saat mereka sekeluarga dikhabarkan satu berita yang mengejutkan.
"Maafkan kami. Kami sudah cuba sedaya upaya. Allah lebih sayangkan anak tuan."
"Ya Allah! Anak kita bang" Uncle Fauzi memaut bahu isterinya erat. Puan Zaza merintih sayu di dada sang suami. Hati Uncle Fauzi turut sebak mengenangkan anak sulungnya sudah pergi menghadap Ilahi.
Alya merenung tapak tangannya yang penuh dengan darah kakaknya. Baju sekolahnya turut terkena tempias darah. Wajahnya yang serabai bersama mata merah menandakan dia menanggis tadi.
"Stop blaming yourself " Kepalanya diusap lembut oleh abangnya. Mata mereka berdua merenung kelakuan ibu bapa mereka yang masih dalam kejutan.
"Semua salah aku. " Alya masih merintih. "Kalau... kalau aku tak degil, semua ni takkan terjadi. " Dan memori itu kembali terngiang.
"You're lied to me" jerit Alya apabila tubuh kakaknya berada dihadapannya.
Aleena mengukir senyuman bersalah. "I'm sorry. I had work to do" Kepala adiknya yang berbalut tudung sekolah diusap. Alya segera menepis."Today is my bigger day. " Wajah dipalingkan dari menghadap wajah kakaknya.
"Ibu ayah datangkan. Kalau kak long tak ada-" badan Aleena terundur beberapa langkah apabila ditolak kuat oleh Alya.
"I hate you" Alya terus berlari melintas jalan. Dia mahu masuk ke dalam sekolah mengajak ibu bapanya pulang.
"Alya, wait!! " Aleena berlari mengejar langkah Alya. Tanpa disedarinya, kereta meluncur laju kearahnya.
Pon! Pon! Pon!
Bunyi hon yang membingitkan telinga dan iringi dengan bunyi hentaman yang kuat menghentikan langkah Alya. Saat dia menoleh ke belakang, jantungnya seolah berhenti berdegup.
"Kak Long!!"
Orang ramai mula menghampiri tempat kejadian. Bagai tersedar, Alya segera menolak orang yang menghalang laluannya.
Tubuh Aleena yang dibasahi dengan darah dihampiri perlahan. Matanya menidakkan apa yang dia nampak sekarang.
Alya memangku kepala kakaknya. Air matanya mengalir."I'm sorry... I'm sorry. Please stay. Pleasee... " ngogoi Alya merayu.
Dengan susah payah, Aleena menyeka air mata adiknya. Dia cuba mengukir senyuman walaupun sukar. "Kak long sayang adik. Ingat tu. " Mata dipejam dan tahulah hari itu seorang anak Adam sudah pun pergi menghadap Ilahi.
Alya mengelengkan kepala. Bahu Aleena digoncang "No.. No.... Noo leave me. Pleaseee I beg youu. Please..."
"Call 999 now" celah satu suara. Bunyi bising di sekelilingnya tidak dihiraukan. Tubuh kakaknya dipeluk erat tidak mahu dilepaskan.
Kalaulah dia tidak marah kepada kakaknya. Pasti kemalangan itu tidak terjadi. Alya masih berlari jauh ke dalam hutan. Dia tidak kisah kalau dia sesat asalkan dia jauh dari semua ni. Tak sanggup dia melihat keluarganya bersedih akibat perbuatannya.
Air mata dibiar mengalir deras tanpa diseka. Terbayang wajah kakaknya. Hanya hal yang kecil mampu mengakibatkan Kerana terlalu banyak air mata, pandangan Alya menjadi kabur akhirnya dia tersadung.Makin kuat tangisan Alya apabila didapati lututnya berdarah.
Tiba-tiba ada seseorang menghulurkan sapu tangan. Terkebil-kebil Alya memandangkan pemuda di hadapannya. Pemuda itu masih setia menghulurkan sapu tangan. Tanpa kata , Alya mengambilnya lalu mengelap air matanya.
Pemuda itu menghulurkan tangan dan disambut kemas oleh Alya. Dia dibawa ke satu tempat yang luas iaitu gelangang bola keranjang.
Tiba-tiba dia melutut di hadapan Alya sambil membelek kaki Alya. Dia mencuci luka itu sebelum meletakkan plaster bercorak kartun.Saat pemuda itu mengangkat wajahnya seakan ada satu perasaan bertandang di hatinya. Jantungnya mula memainkan rentak.
" Why you cried little girl?" soal pemuda itu lembut. Tangisannya yang baru sahaja berhenti kembali berbunyi. Gelabah pemuda itu dibuatnya. Dia memandang sekeliling sebelum meninggalkan Alya seketika.
Alya merapatkan mukanya dengan lututnya. Dihamburkan semua kesedihannya. Terangkat muka Alya apabila terasa dahinya sejuk. Rupanya pemuda itu kembali dengan dua batang aiskrim ditangan.
"Terima kasih" Perlahan sahaja suaranya saat tangan mengambil ais krim itu.
" Kesedihan yang kita hadapi yang membuatkan kita bertabah kuat. You're stronger than yours expected" kata pemuda itu. Alya terkebil-kebil. Biasalah budak lagi mana nak faham quote.
" Nak tahu apa yang dapat mengubat luka?" Alya mengangguk laju. Pemuda itu memutarkan sebuah bola lalu baling ke arah jaring. Then goal!
" Ni orang panggil bola keranjang. Bila kau sedih , gembira atau marah kau boleh main. Because dia akan buat kita lebih kuat dan tabah." Seketika dia mengerling Alya sebentar.
" Nak main?" ajak pemuda itu bersama senyuman di bibir.
Dan Alya tahulah pemuda itu sudah menjadi penghuni tetap di dalam hatinya.
Inilah permulaan bagi kisah Untold Story. Masa ni Alya berumur 12 tahun. Hope you guys enjoy it. Jangan lupa vote and comment ye kesayangan semua. Muah.
YOU ARE READING
Untold Story
Short StoryFIRST BOOK OF UNTOLD SERIES Kisah ini bukanlah seperti Romeo and Juliet yang sweet nak mampus sehingga dapat penyakit diabetes. Bukan seperti Scarlet Heart yang sedih sehingga bertan-tan air mata keluar. Bukan juga seperti Maharaja Lawak Mega yang k...