Nenek ketawa terkekeh melihat telatah saya yang melucukan itu. Saya turun ke halaman mengutip dedaun kering yang bertaburan. Pergerakan yang dilakukan membuat badan terasa ringan, saya tidak mengalami sesak nafas atau rasa penat akibat kekenyangan. Perut yang membuncit kembali dalam keadaan normal.
"Apa rasanya, Tamar?"
"Rasanya nek, ya begini rasanya..."
"Kamu tak rasa mengantuk dan malas, badan terasa ringan, bukan begitu Tamar," belum sempat saya menyambung kata-kata, nenek segera memotong. Tentu saja saya akur dengan apa yang dituturkannya itu.
"Betul cakap nek tu."
"Petua orang tua-tua ada khasiat, datuk nenek kita tidak keluarkan petua ikut suka hati. Dicuba dulu, baru dipesan pada anak cucu," nada suara nenek agak meninggi. Di wajahnya terpamer rasa bangga kerana berjaya mempengaruhi diri saya supaya yakin dengan petua.
Akhirnya saya naik ke rumah. Cari bantal lalu baring di ruang tengah dengan naskah akhbar UTUSAN MELAYU terbentang di depan mata. Akhbar itu saya letakkan di sisi kiri badan. Dari ruang tengah saya lihat nenek duduk di bendul pintu dapur. Dia menjahit kain pelikat. Saya segera duduk, apa yang saya buat semuanya serba tidka kena.
Sekejap-sekejap saya terfikir tentang Khoja Lisut dan datuk. Apakah yang dilakukan waktu ini. Dalam saat yang lain saya terkenangkan sahabat datuk di Balik Pulau. Fikiran nakal saya terus menerawang, saya cuba menggambarkan suasana kampung di tanah Palembang. Mana mungkin saya dapat menggambarkannya kerana saya sendiri tidak pernah sampai kesana. Menanti waktu Asar tiba adalaah sebuah penyeksaan bagi saya.
Saya terus memeluk sepasang kepala lutut. Saya memang tidak betah duduk di rumah. Biasanya waktu begini, saya pergi ke pekan kecil atau dewan bacaan, membaca majalah dan buku novel percintaan terutama buku-buku novel dari negara tetangga Indonesia terutama karya HAMKA.
Memang sukar membaca karya dari penullis tanah seberang, kerana ejaannya tidak seragam. Masih mengikut cara ejaan lama umpamanya ejaan YANG dieja JANG tetapi, kesulitan itu dapat saya atasi.
Kalau saya tidak merayap ke tempat tersebut, saya akan merayau ke hutan kecil melihat jerat pelanduk atau kijang.
"Hummmmm..."
Saya melepaskan sebuah keluhan. Arahan datuk yang telah menetapkan waktunya membuat saya seperti dibelenggu. Takut mahu bergerak ke mana-mana.
"Tidurlah Tamar, Asar nanti nenek gerakkan."
"Mata tak mahu pejam."
"Nenek tahu, kamu tak suka duduk di rumah. Pergilah ke mana-mana, dekat Asar balik."
"Saya tak berani nek."
"Kenapa pula?" nenek seakan-akan terkejut.
"Takut asyik merayau-rayau nanti lupa pula nak pergi ke tempat datuk."
"Terpulanglah pada kamu," nenek meneruskan kerjanya dan saya berpindah ke anjung. Duduk berehat dii situ.
KAIN
Selesai saja menunaikan solat Asar. Saya tukar pakaian dan bersedia untuk memulakan tugas seperti yang diamanahkan oleh datuk pada saya.
Waktu saya menuju ke pintu tengah, saya lihat ada beberapa bungkusan tersedia dekat bendul. BUngkusan pertama dibalut dengan kain hitam, bungkusan kedua kain hitam. Bungkusan ketiga dibalut dengan kain kuning. Bentuk bungkusan yang ketiga agak berbeza dengan bentuk dua bungkusan yang lain.
Bungkusan ketiga (berbalut kain kuning) bentuknya memanjang dan tingginya kira-kira enam inci. Saya yakin yang dibalut dengan kain kuning adalah botol. Saya lihat semua bungkusan itu dengan hati-hati.
YOU ARE READING
Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 9 ) (COMPLETE)
HorrorSebenarnya Siri Bercakap Dengan Jin berbentuk memoir autobiografi Tamar Jalis dengan datuknya Kulup Muhamad Diah @ Long Mat Piah. Enam puluh peratus kandungannya berdasarkan kisah benar dan pengalamannya dengan datuknya pada zaman kanak-kanak mahupu...