Bab 127-Direjam Dengan Buluh Kuning

1.9K 33 1
                                    

Saya menjadi cemas dan cuba mengubah pandangan ke arah lain. Batang leher terasa keras dan tegang, tidak boleh digerakkan ke mana-mana. Cuma boleh memandang ke depan saja.

Saya membaca beberapa potong ayat Quran penghalau syaitan dan iblis. Ternyata pembacaan saya tidak teratur dan sering mengalami kesilapan.

Dalam keadaan yang gamat itu, saya terus menjerit dengan sekuat hati.

" Tuuuukkkkkkk, tolongggg.......,"

Sebaik saya berhenti menjerit, nafas jadi sesak dan badan terus menggeletar tanpa sebab.

"Tukkkkk, tooolonggggg....,"

Jeritan saya kali ini lebih kuat dan keras. Saya kira boleh didengar hingga ke hujung kampung. Malah orang pekak pun boleh mendengarnya, apatah lagi datuk. Malangnya datuk yang saya harapkan pertolongannya tidak kunjung datang. Saya menjerit lagi untuk kali ketiga.

" Tuuuuuukkk, tolonnnnnnggg saayaaaa."

Sebaik saja saya selesai menjerit, bahu saya dipaut dari arah sebelah kanan. Saya segera menoleh ke situ.

"Kenapa Tamar?"

Datuk kehairanan, dia renung ke depan belakang dan kiri kanan. Datuk kerut dahi sambil mengarahkan sepasang biji matanya ke bumi. Saya yang kepenatan terus menarik dan melepaskan nafas perlahan-lahan.

"Tadi ada makhluk ganjil kacau saya tuk."

" Aku ada dekat kamu, sebaik saja kamu berhenti menjerit kali kedua, tapi aku tak nampak apa-apa."

Dalam kedinginan dinihari itu, saya lihat datuk tersenyum. Makhluk tinggi di depan saya sudah ghaib entah ke mana. Suara lolongan anjing liar dan burung hantu masih kedengaran sayup-sayup, begitu juga dengan suara burung tukang.

" Sekarang kamu keluarkan Khoja dari dalam lubang, selesaikan semua kerja ini sebelum fajar." sambil meraba kening kirinya, datuk mengeluarkan perintah untuk saya.

"Berat kerjanya tuk,"

"Buat sekarang, jangan banyak cakap," herdik datuk keras. Saya terdiam.

Saya mengambil masa kira-kira setengah jam untuk mengeluarkan Khoja Lisut dari lubang. Saya bersihkan pasir yang melekat di tubuhnya.

Keadaan Khoja Lisut memang tidak bermaya, mengikut apa saja yang kami lakukan terhadap dirinya. Dari bahagian leher hingga ke bawah tubuhnya nampak putih pucat, dari leher ke muka nampak merah menyala.

Khoja Lisut dibaringkan atas pasir, datuk membuka cawat yang membalut bahagian kemaluan (masa ditanam dalam tanah tubuhnya tidak memakai pakaian, kecuali di bahagian kemaluannya) yang dibuat dari dari seludang kelapa. Datuk ganti cawat seludang kelapa dengan cawat pucuk pisang. Masa datuk menguruskan semuanya itu, saya renung ke arah lain, malu rasanya melihat bahagian sulit Khoja Lisut.

Cawat itu datuk ikatkan dengan tali yang dibuat dari batang pisang.

"Sekarang tolong usung Khoja ke lubuk buaya."

"Eh tuk, betul ke ni"

"Habis kamu fikir aku nak bergurau, mari tolong aku."

Saya segera berdiri di bahagian kaki Khoja Lisut lalu mengangkat kakinya dan datuk mengangkat bahagian kepala. Khoja Lisut kami usung ke usungan.

Waktu meranduk air sungai terasa sejuk ke seluruh tubuh. Saya terus menggigil, hampir saja kaki Khoja Lisut terlepas dari pegangan saya.

"Pegang kuat-kuat," herdik datuk.

"Maafkan saya tuk."

"Hum, bila air sudah paras ketiak kamu, serahkan Khoja pada aku seorang. Kamu baliklah ke tepi, masa kamu ke tepi mesti jalan mengundur, jangan paling muka kamu ke mana-mana."

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 9 ) (COMPLETE)Where stories live. Discover now