Bila air yang dijerang sudah masak, datuk suruh saya buat secawan kopi tanpa gula. Dua tiga helai daun seribu kapit anak dipetik dan dimasukkan ke dalam cawan kopi bersama beberapa buku garam.
Sabahagian daripada air panas itu dituangkan ke dalam baldi kecil yang dibuat dari tanah liat, (bentuknya macam periuk tanah, tingginya sekitar satu kaki dan tebalnya tidak sampai setengah inci) kemudian batang dan daun seribu kapit anak dimasukkan ke dalam baldi tanah.
"Sekarang..."
Datuk tidak menghabiskan kata-kata itu. Dia melihat awan di langit, dia melihat beburung yang terbang dan gerak dedaun yang disentuh angin petang. Datuk kedutkan dahi lalu menelan air liur. Bibirnya kelihatan bergerak perlahan-lahan.
"Kamu bawa air kopi ni pada Khoja, paksa dia minum."
"Nanti dia muntah darah tuk?"
"Kali ini, dia tak muntah darah, lepas tu kau keluarkan dia dari dalam pasir."
"Baik tuk."
Dengan hati-hati saya membawa secawan kopi kepada Khoja Lisut. Bila saya dekatkan air kopi ke bibirnya, Khoja Lisut segera menolak. Bila saya paksa, dia bertindak balas dengan meludah muka saya. Darah saya tersirap. Bila saya ingatkan yang dia masih sakit dan masih berubat dengan datuk, kemarahan saya segera menurun.
Kali ini, saya bertindak agak kasar. Saya segera mengepit kepala Khoja lisut ke celah paha. Sebelah tangan menekan rahangnya hingga mulutnya terbuka dan sebelah lagi saya gunakan untuk menuangkan air kopi ke mulutnya.
Khoja Lisut tidak dapat mengelak lagi. Dia teguk air kopi hingga habis, malah sebahagian dari air itu masuk ke lubang hidungnya. Khoja Lisut bersin air kopi yang bersembur dari lubang hidung mengenai muka saya. Khoja Lisut meraung macam gajah patah kaki.
Datuk segera berlari ke arah saya dengan wajah yang amat cemas. Dia melihat kepala Khoja Lisut terlentuk atas pasir.
"Apa yang kamu buat padanya, Tamar?"
"Tak ada apa, saya suruh dia minum air kopi."
"Kamu suruh atau kamu paksa dia?" datuk jegilkan biji mata ke arah saya. Tiada jawapan yang saya berikan terhadap pertanyaan itu.
"Sudahlah, kamu gali pasir dan keluarkan dia dari sini, kamu mesti selesaikan semua kerja-kerja ni sebelum waktu Maghrib tiba, bila matahari ada di pucuk pokok tu, kerja mesti selesai," sambung datuk sambil menudingkan jari telunjuk ke arah pucuk pokok di pinggir belukar.
"Ini pencebak dan cangkul, gunakan dengan hati-hati, jangan sampai kepala Khoja terputus dengan badan," datuk melemparkan pencebak dan cangkul ke hujung kaki saya. Wajah datuk cukup serius.
"Semuanya nak aku selesaikan malam ni juga. Dengan izin Allah usaha yang aku buat akan diperkenankan-Nya," suara datuk bergementar. Dia mula memeluk tubuh dan merapatkan sepasang kakinya. Saya ambil cangkul dan mula menggali pasir disekeliling Khoja Lisut.
Dengan berpeluk tubuh, datuk terus melangkah menuju ke pondok pisang sesikat, tanpa menghiraukan apa yang saya lakukan.
"Semuanya aku selesaikan malam ni juga...," terngiang-ngiang suara datuk di cuping telinga, membuat saya berhenti mencangkul pasir.
"Jangan berhenti, teruskan," pekik datuk dari pondok. Saya kembali menggali pasir. Sikap datuk cukup berbeza, suaranya sentiasa keras dan suka marah-marah bila saya berhenti menggali pasir.
Tugas saya menggali pasir sudah selesai. Khoja Lisut saya tarik dengan kasar sekali.
"Menyusahkan saya."
"Tak baik merungut dan marah-marah Tamar, hari ini hari pak cik, hari kamu belum tahu lagi. Entah lebih buruk dari ini," suara khoja Lisut terketar-ketar.
YOU ARE READING
Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 9 ) (COMPLETE)
HorreurSebenarnya Siri Bercakap Dengan Jin berbentuk memoir autobiografi Tamar Jalis dengan datuknya Kulup Muhamad Diah @ Long Mat Piah. Enam puluh peratus kandungannya berdasarkan kisah benar dan pengalamannya dengan datuknya pada zaman kanak-kanak mahupu...