Misteri

4.2K 234 37
                                    

Ly: Heheh.... Kawan-kawan author minta buat buku ni, and then author buat la(^ω^)apa pun buku ni sebenarnya dah lama author buat cuma malas nak update HAHAHA🔥 hope korang suka ok now... KORANG PUN DAH SEDIA KE?!!

All pelakon: DAH!!!

Ly: Ok! Hana.. Dul.. Set!!! Action!!!

Normal POV

"Akhirnya! Siap juga pistol XY genderbender! Muahahahaha!!!"

"Apa fungsi pistol tu?"

"Oh?! Pistol ni? Fungsinya sangat berkuasa, kalau aku tembak kepada seorang lelaki dia akan bertukar menjadi perempuan! Muahahahaha!!!"

"Urm... Kalau... Tembak perempuan pula?"

PANG!!!

"Kau ni tak faham lagi kah!!?? Mesti la perempuan tu jadi lelaki!!!"

"Aduh!.. sakit la. Aku tanya je jangan marah... Siapa yang akan kita tembak nanti?"

"Aku akan tembak salah seorang daripada boboiboy kembar 7 tu supaya mereka susah nak lawan kalau ada perempuan yang lemah!"

"Hah!! Aku tahu siapa yang patut kita tembak."

"Siapa?"

"Gempa!"

"Kenapa pula?"

"Gempa kan yang paling kuat. Kalau kita jadi kan dia perempuan tentu 'tanah pelindung' tak kan dapat bertahan."

"Bijak! bagus idea kau tu. Aku ada plan terbaik untuk kena kan Gempa. Kau nak tolong aku tak?"

"Mesti lah nak!!"

Sementara itu elementals dan yang lain pula...

"HAACCHOO!!! Aish... Siapa pula yang bawang pasal aku ni, siap la dia kalau aku dapat dia nanti!" Kata Gempa dengan nada geram, dia menggosok hidung menggunakan jari telunjuk dia.

"Kenapa kamu ni Gempa dari tadi duk bising-bising." Tanya Tok aba dengan hairan kelakuan Gempa sebentar tadi.

"Buang tebiat ke apa Gempa ni?" Jawab Hali dengan selamba tanpa rasa bersalah langsung, ish³ jangan kawan dengan Hali dia budak tak baik tak layak ada kawan. Gempa hanya menghembus nafas tak puas hati tapi dia biarkan nya malas nak gaduh pagi² macam ni.

"Esok last je nak sekolah, lepas tu... CUTI!!! YEAY!!!" jerit Blaze dengan gembira sebab cuti sekolah bakal tiba.

"Kau ni, cuti je tahu." Tegur Solar.

"Lantak lah... Kau sibuk kenapa?" Kata Blaze dan menjeling mata kepada Solar.

"Eish!!! SINI KAU!!" Tengking Solar dan mula mengejar Blaze. Mereka berlari mengelilingi kedai Tok Aba seterusnya lari ke pokok-pokok yang ada di situ. Mereka membuatkan Gempa rasa rimas.

"AKU KIRA SAMPAI TIGA!!! SATU!!!! DUA!!!" Gempa mula mengira dan membuat muka creepy dia.

"Ok! Ok! Kitaorang tak gaduh lagi!" Mereka berhenti berlari dan duduk di kerusi.

Gempa POV

"Kalau tak insaf lagi aku pun tak tahu la." Jeling aku dengan tajam. Aku dah tak tahan dah dengan perangai diorang asyik gaduh je... Rimas la. Sekali sekala berbaik kan bagus, kalau ada perempuan dalam rumah aku tu mungkin diorang akan dengar cakap, yelah nak tunjuk gentleman konon.

Kenapa aku rasa macam ada orang cakap pasal aku?

Aku rasa tak sedap hati la.

Apa yang akan berlaku nanti?

Perkara buruk?

Atau...

Perkara baik?

Mungkin khalayan aku je kot.

Yelah... Aku tadi lap meja, mungkin berhabuk.

Sikit...

Dahla jangan fikir bukan-bukan!

Terjadi betul-betul baru tau!

"Hoi Gempa kau kenapa?!"

Aku terdengar seseorang menegur aku, lalu aku berpaling ke arah nya.

"Oh! Solar. Tak ada la, aku ok je." Kata aku.

"Muka kau nampak resah je?" Tanya dia. Haih.. malas nya nak layan mamat ni nak tak nak terpaksa cakap.

"Resah? Resah pasal apa?" Tanya aku balik.

"Mana aku tahu kau resah pasal apa!" Marah dia. Haha.. siapa suruh kau cakap macam tu kan dah kena.

"Aku pun tak tahu aku resah pasal apa?" Nah.. tu jawapan yang aku bagi.

Semua memandang aku dengan muka macam "(-_-)" ni. Aku hanya mampu tersengih dan mengaru pipi yang tidak gatal. Berbalik kepada mencuci kedai Tok Aba, sikit lagi siap la. Kerja kat rumah pun aku belum buat lagi.

S
K
I
P

T
I
M
E

Hari ni tak tahu lah kenapa Tok Aba bagi kitaorang balik awal, mungkin orang hari ni sikit sebab ramai yang pergi kerja pada hari Khamis.

Bila Khamis je mesti ramai orang pergi kerja kenapa ea? Tak kan la Khamis je yang ramai? Hari lain tak ada kah?

"Gempa.... Aku lapar la...." terkejut aku di buat nya tiba-tiba je Hali datang dengan muka puppy eyes. Fikir comel ke?

"Kalau ye pun tak payah la buat muka macam tu. Tadi bukan kah kau dah makan?"

"Hish!! Sebab tu la aku buat muka macam tu!" Marah dia. Rasa kelakar pula, muka dari comel terus jadi garang.

"Hmm... Ye la. Aku masak nasi goreng nak?" Tanya aku. Hali mengambil remote TV dan duduk.

"Masak la apa-apa. Asal kan aku kenyang." kata Hali dengan selamba.

Ewah... Selamba je dia kata begitu. Angin je aku ni, kau ingat aku ni bibik kau. Aku hanya mengetap bibir dan pergi ke dapur untuk memasak.

Sedang aku memasak, tiba-tiba  aku terfikir sesuatu.

Betul kah tak kan apa-apa yang akan berlaku nanti.

Walau macam mana sekali pun aku tetap akan melindungi keluarga dan kawan-kawan aku.

Aku janji...




















~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Siapa yang minta author buat buku ni angkat tangan(grup hali's death angkat cepat) untuk part pertama author buat pendek sikit sebab idea dah lari. Ala nanti dapat la balik. Hope you all like this bored book

Btw, sekolah dah nak start (T_T) so waktu cuti je author update. Don't be mad sekolah pun penting juga nanti exam kang apo pon tak tau ah sudah*gelak*

Vote and comment

Gempa or Gegem? ✔︎Where stories live. Discover now