Bab 2

44.9K 228 10
                                    

Ghani menungang motorsikalnya menuju ke kilang. Waktu hampir ke lewat senja. Malam ini hanya Ghani seorang sahaja yang bertugas. Mustafa tidak dapat datang kerana jatuh sakit. Ghani duduk di pondok kawalan sambil mendengar radio bagi menghilangkan kebosanan.

Tepat pukul 2 pagi, Ghani melakukan rondaan. Semuanya dalam keadaan baik. Beberapa pekerja kilang bertegur sapa dengan Ghani ketika melakukan rondaan. Ghani yang mudah mesra membuatkan ramai pekerja disitu menjadi rapat dengannya.

"Abang, dah makan ke? Kalau belum, marilah makan dengan Ros, Ros ada bawa lauk lebih ni" kata Rosnah seorang janda beranak dua yang sedang makan di bilik rehat bersama beberapa pekerja lain.

"Tak pelah Ros, abang dah makan petang tadi. Ini masih kenyang lagi ni" jawab Ghani ketika menyemak buku laporan rondaan di kawasan itu.

"Psstt Watie, kau tengok janda tu. Bukan main lagi mengoda pakcik guard baru tu." kata Nur seorang pekerja yang aktif bergosip disitu.

"Ye aku tau, memang janda tu bukan main miang lagi. Kau nak tahu, malam semalam aku nampak dia masuk bilik kawalan dengan abang Halim." bisik Watie

"Yang itu dah selalu aku nampak, nak buat macam mana, dah perangai dia tu sundal sangat kan" kutuk Watie.

"Ehem-ehem!" Rosnah berdehem. Rosnah acap kali mendengar umpatan rakan sekerjanya.

Sudah lali. Memang betul pun setiap umpatan mereka. Rosnah tidak pernah ambil pusing. Rosnah tidak peduli, yang penting Rosnah dapat apa yang Rosnah inginkan. Watie dan Nur mengemas bekal makanan mereka lalu keluar dari bilik tersebut.

Ghani berjalan ke kawasan belakang kilang yang berdekatan dengan hutan. Keadaan disitu sungguh gelap sekali. Hanya cahaya suram dari lampu si setiap penjuru bangunan tersebut. Ghani berhati-hati melangkah. Tiba-tiba Ghani menoleh kebelakang bila mendengar bunyi derapan dari ranting rokok yang patah. Ghani menyuluh lampu suluhnya. Seorang lelaki berbadan kurus sedang berdiri dan kencing disitu.

"Wei, kamu berhenti!" tegur Ghani
lelaki tersebut terkejut dan menoleh ke arah Ghani.

"Kenapa kencing disini? Tandas kan ada disana tu" tunjuk Ghani.

"Tak tahan bang." lelaki itu hanya tersenyum sambil terus kencing tanpa segan silu.

"Lain kali kalau nak kencing, terus pergi ke tandas. Jangan kencing disini. Bahaya, kawasan gelap." kata Ghani sambil melihat lelaki tersebut tersenyum sambil memegang daging lembiknya yang sedang memancutkan air kencingnya.

"Baik bang. Abang ada rokok tak? Rokok saya dah habis lah" kata lelaki itu.

"Nah ambil ni, lepas ni jangan duduk disini lagi" kata Ghani menghulurkan kotak rokoknya.

"Terima kasih bang" kata lelaki itu.

"Kamu dah lama kerja disini?" tanya Ghani sambil melangkah beriringan dengan lelaki itu.

"Dah lama dah bang. Dekat 2 tahun. Sejak habis SPM saya terus kerja disini" jawab lelaki itu

"Kamu tak sambung belajar ke?" tanya Gahni

"Saya tak lulus SPM, kerja kilang je la" jawab budak itu.

"Kerja kilang ni pun bagus juga dari tak buat apa-apa. Dapat juga duit belanja dan tolong keluarga" kata Ghani.

"Saya anak yatim piatu bang." beritahu lelaki itu

"Oh yeke"

Lelaki itu hanya tersenyum sahaja.

*********

Waktu kini menghampiri pukul 4 pagi. Ghani berdiri dari kerusi dan melakukan regangan. Ghani memandang kawasan sekeliling kilang. Sepi. Telinga Ghani sudah lali dengan deruman bunyi mesin-mesin yang terdapat dalam kilang itu. Ghani berjalan ke tandas.

Langkah Ghani terhenti. Telinga Ghani menangkap bunyi pergerakan. Ghani menoleh ke arah sebuah bangunan. Mata Ghani tertangkap pada susuk tubuh yang sedang memasuki bilik generator. Ghani menghampiri bilik tersebut. Belum pernah lagi Ghani masuk ke dalam bilik tersebut sebelum ini.

Pintu bilik dibuka perlahan-lahan. Keadaan agak samar-samar. Ghani berasa sedikit takut. Ghani mencari-cari dimanakah perginya banyangan orang yang dilihatnya tadi. Ghani sedikit terkejut bila deria pendengaran menangkap bunyi aneh.

Ghani melihat ke arah bayangan tadi sedang melekat didinding bilik. Bulu tengkok Ghani mula meramang seram. Namun anehnya bila ada lagi sesusuk bayangan tubuh merapati bayangan yang melekat di dinding itu. Bayangan tersebut menindih berkali-kali bayangan yang melekat di dinding.

'Ros??!!' Ghani terkejut bila pandangannya mulai jelas kepada bayangan tersebut.

Ghani tidak menyangka bahawa janda anak dua itu sedang melakukan perbuatan terkutuk bersama dengan seorang lelaki yang tidak dikenali di situ. Gahni masih memerhati aksi terkutuk pasangan itu. Dada Ghani mula turun naik dengan agak laju. Mata Ghani tidak berkelip-kelip melihat bayangan misteri yang sudah diketahuinya.

Tangan gahni mula merayap kebahagian bawah pusatnya. Tanpa disedari Ghani mula menarik zip seluarnya kebawah. Tatkala bunyi erangan pasangan itu semakin kuat, tatkala itu juga tangan Ghani semakin laju melakukan goncangannya.

Ghani mengetap bibirnya dan mengelak dari bersuara bila ledakan demi ledakan memancut keluar. Ghani sedikit kelam kabut menyarung semula seluarnya. Ghani ingin keluar sebelum pasangan itu menyedari kehadirannya disitu.

"Apa abang buat kat sini?" tanya seorang lelaki yang tiba-tiba berdiri disisi Ghani.

Ghani terkejut. Begitu juga dengan pasangan yang sedang asyik bermadu kasih itu.

"Syhh!!" bisik Ghani lalu menekup mulut budak lelaki itu.

Pasangan itu segera mengenakan pakaiannya lalu berlari keluar dari bilik itu.

"Air apa ni?" tanya lelaki itu ketika menepis tangan Ghani.

"Eerr.." Ghani hilang kata-kata.

"Apa abang buat ni?" tanya lelaki itu sambil melihat segengam daging terkulai dari celah zip seluar Ghani.

Ghani segera menarik zipnya. Lelaki itu mengesat bibirnya yang terlumur dengan cecair berlendir. Ghani tidak sedar ketika menekup mulut lelaki itu dengan tangannya yang dipenuhi dengan cecair dari ledakan dagingnya itu. Lelaki itu kemudiannya menjilat cecair disekitar bibirnya lalu memandang Ghani.

Ghani segera keluar dari bangunan itu dan meluru laju ke tandas. Setelah segalanya bersih. Ghani berjalan semula ke pondok kawalan. Ghani begitu malu dengan apa yang terjadi tadi. Ghani mengeleng-gelengkan kepalanya. Tidak sangka sudah lama dia tidak melakukan perbuatan itu sejak kematian isterinya. Ghani tidak menyangka bahawa dirinya masih memerlukan perkara itu. Ghani berharap agar budak lelaki tadi tidak menghebahkan perkara yang berlaku tadi.

Bersambung...

Ghairah Budak Kilang (Complete)Where stories live. Discover now