"Kami bertolak dulu lah ye Nik.." kata Mahmud sambil menutup but kereta..
Wawa pula asyik memeluk ibunya...Najihah masih lagi bermain dgn Fariha.."Emm,hati ii lah memandu tu Mud..jge ank aku tu baik ii.." balas Nik sambil berjabat tgn dgn Mahmud..
Iman yg khusyuk melihat fonnya dicuit oleh ibunya..
"Man,pergi salam..nk blik dh ni..jgn asyik menghadap fon je.." Iman tersentak apabila di cuit oleh ibunya..dia mengangguk seraya bersalam dgn Nik dan Nora...adik iparnya juga tidak dilupakn..
Najihah yg menyaksikan kejadian tersebut ketawa sambil menjelir lidah kpd adiknya itu..
"Tu laa..main fon je kerjanya.." kata Najihah..Iman hanya menjeling..
"Wawa,jom..dh nk gerak dh ni.." Ajak Najihah akan adik iparnya itu..Wawa hanya mengangguk..
Dia pun bersalam dgn kedua ibu bapanya lantas memeluk kedua ibu bapanya itu..Lubuk matanya bertakung dgn air mata..Dia hanya menahan air mata tersebut kerana tidak mahu melihat ibu bapanya bersedih..Tidak lupa juga utk memeluk satu ii nya adik kesayangannya itu..
"Ma..akak pergi dulu ea..abah dgn ma jga kesihatan elok ii..adik pun sama.." katanya seraya mencubit pipi adiknya itu..Mereka menaiki kereta..Kereta Mahmud pun berlalu keluar dari perkarangan rumah Nik..
Suasana rumah mula sunyi..Tiada lagi kedengaran bunyi suara Wawa yg nyaring dan bingit.._________________________________
Sesampainya di perkarangan rumah Iman...
"Ok anak ii bangun,dh smpi dh nie.." ujar Rosnaida..
Masing ii menggeliat..jauh juga perjalanan dari Ajil ke Besut..
"Dh ii..bgn ii.." kata ibu..
Semua bangun dlm keadaan yg malas..Maklumlah xpuas lagi 'beradu'
Iman mengeluarkan semua beg dari but kereta ayhnya itu..
Najihah mengambil begnya seraya berkata kpd Wawa.."Ha!! Wawa ni lah rumah kitorg..Jom masuk.." Najihah menarik Wawa lalu masuk ke rumah..
"Eh,beg kau ni siapa nk angkut??" Soal Iman apabila melihat Wawa berlalu dan masuk ke dlm rumah begitu shj..
"Eh jap..nanti aku ambil la.."
Balas WawaIman menjeling seraya mengambil begnya dan berlalu pergi..
"Iman!!" Ayhnya memanggilnya apabila anknya tidak membawa beg Wawa sekali..
"Ye" jawab Iman sambil menghadap fonnya..
"Dah beg tu knp xambil sekali??" Soal Ayhnya
"Emm tu..nanti dia angkat sendiri.." balasnya
"Alang ii kamu nk msuk tu..angkatkanlah sekali.." kata Mahmud pula..
"Emm..biarkan je lah.." balasnya
"Iman,bawa masuk sekali.." tegas Ayhnya
"Ok ii..Iman bawak masuk sekali.." balas Iman..
Dia tidak sedar bahawa ada yg memerhati tingkah lakunya dari dalam rumah...
"Hahah..padan muka dia akak.." 2 org gadis nie xhbis ii nk kenakan Si Iman..
Ter'kekek' mereka berdua di sebalik pintu rumah..Sebaik sahaja Iman mahu masuk ke dalam rumah,mereka terus berlari bertempiaran di dalam rumah itu..Iman masuk kedalam rumah dan melihat perlakuan mereka berdua..
"Eh awak!! Awak angkat beg sy..hihi..tq awak.." kata Wawa dgn nada memperli
"Hah,haah!! Aku angkat beg kau..Nah! Angkat ni..kau igt aku ni pekerja yg angkat beg org mcm kt hotel tu ke?? Kau thu beg kau ni berat..Nah angkat sendiri.." bebel Iman
"Alah angkat beg sikit dh nk marah ii..klu mcm ni xyah angkat pun xpe..x ikhlas langsung.." kata Wawa sambil menyilangkan tgnnya...
"Eh kalau bkn sbb ayh yg suruh..aku xkan angkat laa..tak hingin aku." Balas Iman sambil menjeling lalu masuk ke dalam biliknya..
"Akak,Wawa tidur mana??" Soalnya kpd Najihah..
"Ouh,Wawa tidur dekaaaaaat.." katanya sambil menarik tangan Wawa..
Mereka berjalan menuju kepada ibunya..
"Ok stop.." kata Najihah..
"Ibu!! Wawa tidur kat mana??" Soal Najihah..
"Wawa?? Wawa tidur dgn Iman la.." ujar ibunya..
"Hah?? Apa ibu?? Wawa tidur dgn Iman..xnak lah ibu.." kata Wawa
"Emm tgklah dulu.." balas ibunya
Mereka semua duduk di ruang tamu sambil minum petang..
"Emm..Wawa dh angkat beg msuk dlm bilik Iman dh??" Soal Mahmud kpd menantunya itu..
"Hah?? Wawa kena duduk bilik Iman ke??" Soal Wawa kembali
"Ye la..Wawa nak tidur bilik mana lagi?" Soal Rosnaida sambil mencicah biskut ke dlm air tea 'o' panas..
"Tp bu.. Mana boleh mcm tu.." Bantah Iman..
"Keputusan muktamad kamu tidur dlm bilik Iman..faham??" Kata Mahmud dgn tegas tetapi masih bernada lembut..
"Emm..baiklah ayah!!" Kata Wawa sambil mengangguk..
"Dah pergi angkat beg msuk bilik.." kata Rosnaida
"Baiklah ibu.." Wawa terus mengangkat beg tanpa bnyk soal..
"Awak!! Bilik awak kt mna??" Soal Wawa kpd Iman
"Em bilik sy kt situ.." ujar Iman..
"Sy msuk eyh.." pinta Wawa..
"Emm..pergilah.." kata Iman dgn bernada malas..
Wawa berlalu pergi dari ruang tamu lalu menuju ke bilik Iman..
Wawa membuka pintu...
"Uish..kemasnya bilik dia..emm..bagus ii.." katanya sendirian..
Dia terus meletakkan begnya itu lalu duduk di atas katil..
Dia meneliti segenap ruang bilik milik Iman itu..Ternyata kemas sekali...Dia bgn dan berjln kearah meja belajar Iman...Di situ terdpt beberapa frame gmbr...Wawa tertarik dgn satu gmbr milik Iman,iaitu gmbr Iman memeluk semua ahli keluarganya...
"Aih..sweet jgk bdak ni.." bebel Wawa sendirian
Sedang dia meneliti gmbr tersebut..tanpa disedari pintu bilik dibuka oleh jejaka malaya😝...
"Eh! Kau bt apa tu??" Soal Iman
"Hah? Ish terkejut sy tau!!" Balas Wawa smbil mencebek..
"Pehal kau tgk gmbr ii aq ha??" Soal Iman
"Xde kerja??" Sambungnya lagi..
"Mna ada..org er er sje je la tgk ii bilik awq..knp xboleh?" Jawab Wawa dgn gagap..Dia mmg terkejut beruk apabila Iman menerjah bilik itu...
"Dh ii...kemas..kau nk mandi ke?? Tuh tuala ada kt dlm almari..aku nk keluar jap..pergi arr mandi.." kata Iman dgn terang dan jelas..dia thu Wawa mgkin segan jika dia berada di dlm bilik itu sewaktu Wawa bersiap..jadi dia mengambil keputusan utk keluar bersiar ii dgn kwn ii nya..
"Ouh..ok..awk thu ii je kan yg sy nk mandi...xpelah awk pergilah keluar...btw thanks..." balas Wawa dgn muka comel..
"Ouh ok ii.." jawab Iman lalu beredar dari bilik itu...
Nak thu tak apa jd lepas tu...klu nk korg kne tggu...btw sory late for continue the story...stay tuned kay😘
YOU ARE READING
Miss Lajnah Aku Punya..
Non-Fiction#wattys2018 "What kahwin!!!" Kahwin pada usia yg terlalu muda adalah satu mimpi yg ngeri bagi seorg gadis yg berumur 16 thn.. Lagi ngeri apabila terpaksa kahwin dgn org yg dia x senangi Sijil SPM pun belum ambil lagi.. Adakah mereka akan bahagia ber...