Suatu hari dalam bulan Jun. Hari Selasa, langit begitu cerah. Jam sebelah katil berbunyi nyaring, jarumnya berdetik kuat dan memecah keheningan pagi yang damai lagi indah.
Ryan memaksa diri meregangkan tangan semampu mungkin untuk menghentikan bunyi itu tapi tidak kena pada tempatnya. Sakit betul hatinya. Jam itu mematikan terus mimpi indahnya. Punah-ranah niat asalnya untuk sambung tidur.
Dengan perasaan marah, dia pegang jam penggera lalu dicampak ke dinding sebelum melambung ke udara. Dan tanpa diduga, jam itu berpusing 360 darjah lalu melantun semula tepat ke dahi Ryan.
"Aaah!!!!" Ryan menjerit kesakitan.
Matanya terbeliak dek kejutan tiba-tiba itu. Hilang terus rasa mengantuk. Situasi itu membuatkan Angeline ketawa besar.
"Hahaha! Buat baik berpada-pada...baling jam jangan sekali!"
Ryan bingkas bangun sambil menggosok-gosok dahi yang sakit. Matanya merenung tajam Angeline yg berdiri tidak jauh darinya. Namun renungan itu tidak dapat menghentikan ilai tawa Angeline. Angeline tidak peduli dengan amarah Ryan. Malah dengan berani lakonkan semula babak jam jatuh sebelum 'mengakhirinya' dengan ketawa lebih kuat.
"Dalam dunia ni, cuma ade sorang je boleh campak jam lepas tu terkena diri sendiri, bodoh betul orang yang baling tu! Hahahaha!" Angeline terus ketawa berdekah-dekah tanpa mempedulikan perasaan Ryan. Sakit betul hati Ryan dengan lagak Angeline. Lantas dia bangun mencapai jam tersebut sebelum menghempasnye ke lantai. BANG! Berkecai jam yang tidak bersalah itu di atas lantai.
"Ketawalah lagi kalau berani!" gertak Ryan dengan hati yang panas membara.
Angeline tersentak dengan tindakan Ryan. Ketika itu, baru dia sedar tingkah lakunya mungkin melampaui batas. Kalau tadi besar mulutnya ketawa tapi sekarang terus tertutup. Ryan melewati Angeline untuk ke bilik air.
"Ryan ni betul-betul marah ke???" desis hatinya.
Sebaik terdengar bunyi air dari dalam tandas, Angeline melutut melihat cebisan jam yang berkecai.
"Boleh ke... nak baiki ni?" Angeline mengomel sendiri.
"Kalau dah lebur macam ni, macam mana dia nak bangun pagi-pagi nanti?"
Tidak lama kemudian, Ryan keluar dari bilik air siap beruniform. Angeline memandang Ryan dan memikirkn sama ade dia patut bagitau tentang jam itu atau tidak. Belum sempat dia bukak mulut, Ryan terus keluar tanpa sepatah kata. Angeline mengeluh sambil melihat jam yang sudah bersepah atas lantai. Tanpa membuang masa, dia bangun dan mengekori Ryan meninggalkan bilik yang luas dan lengkap dengan perabot mewah. Dari permaidani ke candelier, pasu ke lukisan abstrak berbingkai emas, semuanya kelihatan mewah, eksklusif dan sudah tentunya MAHAL.
"Selamat pagi, tuan."
Sekumpulan pembantu rumah menyapa penuh hormat sebaik saja ternampak mereka. Muka Ryan tiada perasaan. Pembantu rumah sudah masak benar dengan sikap dingin Ryan. Sebaik Ryan melepasi pembantu rumah, mereka beredar untuk meneruskan rutin harian di rumah agam itu. Berbeza dengan Angeline. Dia kelihatan ceria berjalan di belakang Ryan. Siap melompat-lompat sambil mengangguk pada pembantu rumah sebagai rasa hormat dan mesra.
Sebenarnya hidup Ryan umpama aym bertelur di atas padi. Tidaklah keterlaluan untuk mengatakan dia adalah anak kesayangan keluarga. Angeline memang dah lama cemburu dengan anak kedua keluarga Dickson. Dia selalu berfikir, adakah kehidupannya akan jadi lebih baik seandainya dia dilahirkan dalam keluarga ini? Di meja makan, ibu bapa Ryan serta abangnya, Brian duduk menikmati sarapan.
=BERSAMBUNG=
Sorry kalau rase pendek sangat. Jari author dh takleh menaip dah..okey..vote and comment guys😘💕
Wuv u guys~💕
YOU ARE READING
Biar Apa Pun...Kau Jua di Hati
RomancePersahabatan pelik terjalin antara Angeline, salah seorang pelajar cemerlang dengan budak yang tiada harapan, Ryan Dickson. Kenapa budak bijak macam Angeline memberi perhatian pada lelaki seperti itu? kisah pergolakan hidup tentang persahabatan yang...