الحلقه 15
فى صباح اليوم التالى
يذهب وليد لمنزل ندى ،ويطلب من محمود وفايزه ان يخرج مع ندى لكى ليتغدوا سويا .وكذلك عمل يحي مع ريم .يصل وليد وندى لمنزل حسن،وكذلك يحي وريم يصلوا الى منزل حسن ويجدون ساره فى انتظارهم .
ساره : اتفضلوا وليد وندى وصلوا .
يحي وريم : اذيك يا ساره ؛ويدخلون الى المنزل
يجلسون سويا لبحث الامر ....ريم وندى بحده : كدا كفايه.... الخطوبه بقى تتفسخ ،دول ميستهلوش حاجه .
ساره : لا طبعا ، يعنى تتخطبوا امبارح وتفسخوا النهارده ..طبعا مينفعش .يحي : عندك حق يا ساره ...الناس هتقول عليكم ايه ...انتم بنات
وليد موافقا له : فعلا عندك حق يا يحي ...الناس مش هنقول حاجه علينا ؛علشان احنا رجاله ،لكن انتم ...تبقى وحشه اوى قى حقكم .
ندى وريم ينظرون لبعضهم ويفكرون ويقولو بقله حيله :طب والعمل ايه ؟؟؟
يحي : نستنى شويه كدا شهر ولا انتين
وليد : اه كدا يبقى كويس ...وبعدين، انا عايزكم تهدوا كدا وتفكروا فى اللى هقوله ده كويس ....
اخذ وليد نفسا عميقا واغلق عينيه ، ثم زفره فى هدوء ،وهو يتماسك رباطه جأشه لما سيقوله ،وفتح عينيه وقال :
وليد : بما ان البهوات أخواتنا، اخدوا فرصتهم للأخر وفشلوا .فأنا من رأى...... انكم تدونا ؛ انا ويحي فرصه لينا احنا كمان و... و...وفكروا فينا كعرسان بجد ...احنا عن نفسنا عندنا اتم الاستعداد اننا نكمل الخطوبه والجواز ، بس عايزينكم تدونا فرصه كامله ،وتحاولوا تحبونا يمكن قلوبكم تدق لينا ....بس ادونا فرصه كامله ؛احنا مش طالبين غير فرصه كامله لينا ويكون عندكم فعلا استعداد لتقبلنا ......ايه ريكم ؟؟؟؟
ساره وهى موافقه على كلامه : كلامك معقول يا وليد ، انتم من حقكم فرصه ... ندى وريم لازم يدوا فرصه لقلوبهم انها تعرفكم وتشوفكم، وتحبكم زى ما ادوا فرصه لحسن و معتز وضيعوها.
ندى وريم مزهولتين وقالوا :انتم بتقولوا ايه ؟؟؟!!هو بالسهل كدا ...انتوا فاكرين القلب دا ايه ؛جهاز ليه زرار يحب وزرار يكره !!!!
ريم باستنكار :لا ...انتم فاكرين قلوبنا ايه زرار يخليه يسيب ده وزرار يخليه يحب ده .
ساره وهى تحاول اقناع ريم وندى بكلام وليد :
اديلهم فرصه ياريم ...هم عندهم الاستعداد انهم يعوضوكم، ويصلحوا اللى اتكسر في قلوبكم ...اظن من حقكم انتم كمان انكم يكون عندكم استعداد ليهم ولحبهم .
-ندى تنظى لريم وتنظر لوليد .
وليد وهو يحاول اقناع ندى : من فضلك يا ندى ، خلى عندك استعداد ليا وادينى فرصه كامله ..يمكن قلبك يدق ليا ...ولو محصلشى يبقى خلاص؛ نفركش الخطوبه ويكون فات شهرين ثلاته على الخطوبه ..حتى علشان شكلكم ....ها ايه رايكم ؟؟؟
ندى بأستسلام وحزن: موافقه .
ريم باستسلام : وانا كمان موافقهينظر وليد ويحي لساره براحه ، وشكرا ؛لمعاونتها فى اقناع ندى وريم بطلبهم ،وينظرون لبعضهم ويضحكون
ندى وريم لم يذهبوا الى الشركه مره اخرى ، واهتموا فقط بالذهاب للكليه ، وحضور المحاضرات ما عدا محاضره حسن ؛ فكانوا ياخذونها من ساره ومصطفى.
اما فى منزل الجارحى ؛ فكانت ريم تتجنب التواجد و الحديث مع معتز .واذا حدث يكون بسيطا فقط امام والدتها .
يمر شهرين ويحاول وليد ويحي ،التقرب من ندى وريم ، لكن تبؤ محاولتهم بالفشل الزريع ؛تشعر الفتاتان غير بألام الحسره وزياده الحزن
اتفقت ندى وريم على ابلاغ وليد ويحي بضروره فسخ الخطوبه .
فى تلك الاثناء يكلم وليد المهندس محمود ويتفق معاه على كتب الكتاب واتمام الزواج بعد الامتحانات مباشره .ويتفق يحي مع عمته سناء على اتمام زواجه من ريم ويكون الفرح مع وليد وندى ...فتوافق شناء ومعتز
فى منزل مهندس محمود
ندى :ماما ،انا عايزه اقول لك حاجه .
فايزه : خير يا حبيبتى .
ندى : بصراحه كدا انا مش مرتاحه مع وليد ....وعايزه افسخ الخطوبه
فايزه بخضه : انتى بتقولى ايه !!انتى عايزه الناس تشمت فيكى !!ندى بحده :تولع الناس ...الناس مش هتعيش معايا ولا هتتعذب مكانى ...انا حاولت اتأقلم مع وليد بس مقدرتش، والله العظيم مقدرتش ...وتبكى
فايزه مكمله : ولا خالك ،وابن خالك اللى زعلوا مننا بسببك ،هقول لهم ايه ...اقولهم ندى متأقلمتش معاه ..رفضت خالد ودلوقتى وليد ...يبقى العيب مش منهم ...يبقى فيه ايه يا ندى ؟؟؟
ندى بألم : يعنى لازم يا اخد خالد يا وليد !!
فايزه بحزم : ندى الجوازه هتم ،وهتتجوزى فى الصيف من وليد ... ومش عايزين فضايح يا ندى ،ولا عايزين الناس تشمت فيكى ...ولا حد يجيب سيرتك بأى حاجه وحشه .
ندى وهى تشعر بالقهر : يا ماما ...حرام ...وتبكى ندى ...حرام اللى بيحصل معايا ده .
فايزه بحزن والم : ندى ،اوعى تقولى الكلام ده لابوكى ؛لانه اول واحد هيقول كدا ....اهدى يا بنتى وخلى الجوازه تكمل ..ووليد كويس و شاريكى وبيحبك ...انا شايفه ده فى تعامله معاكى .
ندى: بس انا مش بحبه
فايزه : الحب هيجى بعد الجواز ...بالعشره وبالعيال ،هيجى الحب .
ندى وهو تحاول إقناع امها برأيها : هيبقى مش حب ..هيبقى تعود وعشره لكن مش حب .
فايزه بحنيه : يبقى زى ما يبقى ، بس المهم سمعتك ؛ محدش يجيب سيرتك يا حبيبتى .
ندى بإستسلام : اللى تشوفيه يا ماما .
فى منزل الجارحى: تحاول ريم اقناع سناء ؛ بفسخ الخطوبه مع يحي لانها تشعر به كأخ وليس كزوج او حبيب ،فترفض سناء رفضا باتا لانهم اولاد اخيها ،وهي من تولت تربيتهم بعد وفاه شقيقها وزوجته ، وإزا تم فسخ الخطوبه سوف يبتعد اولاد شقيقها عنهم ، وتحدث فرقة بينهم وذلك بسبب دلع ريم ...ولا تجد ريم غير الاستسلام لرغبه امها واتمام الزواج من يحي
تتحدث ريم مع ندى التليفون وتبلغها ما حدث معها ومع امها وكذلك ندى ..ويبكون سويا مستسلمين لما يحدث معهم .
أنت تقرأ
دقة قلب ... نجلاءناجي
Romanceدقه قلب كل واحد فينا قلبه بيدق دقاته العاديه ....لكن مين فينا يقدر ينكر ان قلبه فى يوم من الايام دق دقه مش عاديه....لشخص واحد بس ....دقه فرح ...دقه حب.....ومدقهاش غير للشخص ده بس دقه قلب ان شاء الله هبدا من بكره فى نشر روايتى الجديده دقه قلب ارجوا ا...