IMAM MAHDI

373 11 2
                                    

KEMUNCULAN IMAM MAHDI & BAGAIMANA IMAM MAHDI DIBAIAH

Seluruh umat Islam menanti kemunculan imam Mahdi sebagai wira akhir zaman akan mengubah dan memakmurkan dunia. Beliau akan menyebarkan syariat Islam ke seluruh dunia.

Sebelum kemunculannya, 70 orang pendusta akan muncul. Mereka mengaku sebagai Imam Mahdi, sedangkan watak dan ciri2 mereka sangat berbeza dengan yang dijanjikan. Mereka hanya mahukan kuasa dan kemewahan, sedangkan Imam Mahdi seorang yang warak dan zuhud.

Para pendusta ini menganggap mereka layak dan muncul di merata2 tempat malah ada yang muncul sisi Kaabah mengakui dirinya Imam Mahdi. Inilah fitnah dan kemungkaran yang bakal berlaku dalam era Kemunculan Imam Mahdi

BAGAIMANA IMAM MAHDI DIBAIAH?

Ada beberapa riwayat dan dalil yang menjelaskan proses pembai’ahan… menceritakan pertemuan di antara kaum Muslimin dan Imam Mahdi sehingga memaksa beliau menerima baiah mereka.

============================

Di antara riwayat2 nya adalah yang telah disampaikan oleh Nu’aim Bin Hammad dalam Kitabul Fitan. Melalui Sanad daripada Abdullah Bin Mas’ud katanya:

Apabila perdagangan sudah terputus dan berlaku banyak fitnah (kerosakan), tujuh orang ulama’ akan muncul daripada penjuru berbeza (dari seluruh dunia) tanpa sebarang perjanjian di antara mereka. Mereka semua bertemu di Mekah.

Mereka masing-masing dibaiah oleh oleh 300 (dan beberapa belas) orang lelaki. Ketika mereka semua bertemu, mereka bertanya di antara satu sama lain tentang tujuan datang ke Mekah dan dijawab “kami mahu mencari seorang lelaki yang akan meredakan semua bencana ini melalui tangannya (kuasa) dan Konstantinopel akan ditakluki.

Kami sudah tahu namanya, nama ayahnya dan nama ibunya serta perhiasannya (dirinya). Kemudiannya semua ulama’ itu sepakat melakukan pencarian bersama2.

Mereka menemui orang yang dimaksudkan itu lalu mereka bertanya “Engkau Fulan Bin Fulan?” Orang itu menjawab. “Tidak… aku adalah seorang lelaki Ansar.” Lantas orang itu pun meninggalkan mereka.

Ulama2 itu menceritakan selwpas itu kepada orang yang berpengalaman dan tahu mengenai lelaki itu, dan orang itu menjawab, ” Dialah orang yang kalian cari tapi dia sudah pulang ke Madinah.

Mereka mencari pula di Madinah tetapi lelaki yang dimaksudkan itu lari pula ke Mekah. Kemudian mereka mencarinya dan menemuinya di Mekah. Mereka bertanya kepada lelaki itu lagi, “Engkau Fulan bin Fulan, Ibumu Fulanah Binti Fulan, dan di dalam dirimu ada petanda begini dan begini, sedangkan engkau telah menjauhi kami. Jadi hulurkan tanganmu agar dapat kami membaiah kepadamu” orang itu menjawab “Aku adalah Fulan Bin Ansari” Lalu lelaki itu meninggalkan mereka lagi menuju ke Madinah.

Selepas itu mereka berselisih sekali lagi dengan lelaki itu yang sedang dalam perjalanan menuju ke Mekah.

Mereka mendapati lelaki itu berada di sisi rukun (Hajarul Aswad).

Lantas mereka berkata, “Dosa dan leher kami menjadi tanggungan untuk kami baiah. Lihatlah tentera Sufyani sudah mengejar kami, lalu lelaki itu duduk di antara rukun dan maqam serta menghulurkan tangannya untuk dibaiah.

Allah meletakkan rasa cinta kepadanya di hati manusia. Dia pun berjalan bersama mereka yang diibaratkan singa di siang hari dan pendeta di malam hari.

============================

Berdasarkan penjelasan di atas dan beberapa riwayat lain yang lebih terperinci, disebut namanya Muhammad Bin Abdullah, dibaiah oleh 313 orang sama ramai seperti perang Badar.

Dan di dalam riwayat lain pula yang lebih ramai jalur sanadnya: Imam Mahdi akan dibaiah di Mekah oleh tujuh ulama’ yang menjadi wazirnya . Ketujuh-tujuh Ulama ini disertai oleh auliya’ seramai 313 orang.

Pembaiahan Imam Mahdi yang lebih khusus berlaku di dalam Majidil Haram iaitu di antara Rukun Yamani dan Makam Ibrahim.

Berdasarkan hadith Rasulullah SAW, perjalanan menuju kedatangan Imam Mahdi bermula pada Bulan Ramadhan. Pada bulan itu, satu petanda menarik berlaku iaitu kejadian gerhana yang berulang sebanyak dua kali.

Pada Bulan Syawal dan Zulkaedah tahun yang sama, seorang Khalifah Arab Saudi meninggal dunia. Ini memudahkan lagi rancangan As-Sufyani menyemarakkan lagi api perpecahan dan persengketaan itu. Peristiwa ini berlaku sehingga bulan Zulhijjah ketika umat Islam sedang mengerjakan Haji.

Sewaktu di Mina, berlaku pertumpahan darah akibat persengketaan yang sudah bermula sejak bulan Syawal. Tragedi itu amat dahsyat sehingga darah umat Islam yang cedera dan terkorban mengalir di tempat lontaran jumrah.

Selepas para auliya’ menyaksikan kejadian2 dahsyat itu, mereka segera memulakan pencarian seseorang yang dapat menyelesaikannya. Ini kerana mereka tahu, itulah saatnya Kemunculan Al Mahdi. Ketika inilah berjumpanya ketujuh-tujuh orang ulama’ yang mencari Imam Mahdi.

Sebelum menyambut hari raya Aidiladha, para auliya’ yang diketuai oleh 7 ulama’ itu telah diberi ilham mengenai kedatangan Imam Mahdi. Lantas mereka bergegas mencarinya di Mekah.

Mereka diberi jolokan As-Siddiq atau kelompok Thaifah Al-Mansurah. Ini adalah kerana mereka adalah kelompok pertama yang membenarkan semua perkataan, perbuatan dan amalan Imam Mahdi ketika semua manusia menolaknya.

Kemudian dengan pandangan Ainul Basyirah (mata hati) mereka pun terpandang seseorang yang berada berhampiran Kaabah yang mempunyai perwatakan dan ciri-ciri Imam Mahdi seperti yang digambarkan oleh Rasulullah SAW.

Mereka yakin dengan ilham yang diberikan Allah bahawa lelaki itu adalah Imam Mahdi dan pergi menemuinya. Ketika itu Imam Mahdi sedang menekapkan muka di Kaabah kerana sedang menangisi peristiwa pertumpahan darah tersebut.

Kemudian berlaku kejar mengejar (kerana tiada mengaku lelaki itu) berulang alik di antara Mekah dan Madinah.

Ketika seluruh dunia mendapat berita mengenai pembaiahan Imam Mahdi, semua raja terus mengakui kebenarannya dan memberi baiah mereka kepadanya. Semua raja dan para Sultan akan menjadi wazir-wazir. Manakala Imam Mahdi akan menjadi Khalifah Islam yang sah untuk mentadbir dunia.

Allahua’lam

Sumber:zulsegamat

-----
Org Islam ni malas baca. Org yahudi sibok dok kaji al quran.. Org kita sibok dok kaji benda lain.. Mcm aku tak tau.. Ishh...

.... Yang Misteri 2Where stories live. Discover now