BAB 1

1K 78 39
                                    

 

  "Hell no! Bergema suara Syuhada di ruang tamu kediaman Tengku Hisyam.

    "Minggu depan Rif dah sekolah dekat Ratu Highschool. Dia akan gantikan Tengku Irfan sebagai ketua pengawas sekolah."

    "Ish atuk. Perangai dia annoying lah. Tak naklah Syu jadi assistant dia." Rungut Syuhada.

    "Sejak bila Syu jadi pemilih ni. Atuk tak kira nak tak nak dia akan jadi headprefect Ratu Highschool jugak. Fullstop." Tengku Hisyam meninggalkan Syuhada diruang tamu seorang diri. Dia menuju ke kamarnya ditingkat atas.

    "Atuk..." meleret-leret suara Syuhada namun tidak dihiraukan oleh Tengku Hisyam.

    Ya. Tengku Syuhada binti Tengku Hariz nama diberi. Bonda dan ayahdanya telah meninggalkan dirinya ketika dia berumur 4 tahun. Kata atuk mereka pergi jauh dari dunia ini. Dia yang ketika itu sedang dijaga oleh pengasuhnya tidak memahami apa-apa. Yang dia tahu ketika itu bermain. Tiada perasaan sedih bertandang.

Syuhada membaringkan dirinya diatas sofa panjang. Seketika kemudian dia mengimbau kembali kenangan ketika dia di sekolah rendah. Kenangan yang sukar dilupakan kerana perkara itu sering berada di mindanya.

   Syuhada masuk ke kelas selepas tamat waktu matapelajaran sains. Dia duduk ditempatnya yang berada di tepi tingkap. Dia meletakkan kotal pensil berbentuk teddy bear di bawah meja.

    Pada masa yang sama seorang budak lelaki tersenyum di belakang kelas. Dia memegang seekor cicak yang panjangnya hantu jari orang dewasa. Dengan sengaja dia melepaskan cicak itu.

    Haiwan kecil itu merayap sehingga ketempat duduk Syuhada. Dia mula merayap ke dalam baju gadis itu. Syuhada yang erasa tidak selesa terus mengajak Balqis ke tandas.

    "Arghhhh...." kedengaran jeritan Syuhada dari dalam tandas.

    "Syu kau okey tak?" Soal Balqis cemas.

    Syuhada yang terkejut itu keluar dari bilik air. Badannya sudah menggigil-gigil. Matanya sudah berbalam-balam. Tanpa dia sedar, dia pengsan di depan tandas. Cikgu Ruhani yang terdengar jeritan segera ke situ.

    Terdapat beberapa orang jururawat yang datang bersamanya. Terbuntang matanya melihat keadaan Syuhada.

    "Balqis kenapa dengan Syu ni? Macam mana boleh pengsan?"

     Balqis menceritakan apa yang telah terjadi. Cikgu Ruhani segera menelefon Tengku Hisyam.

    Cikgu Ruhani merenjiskan air kemuka Syuhada. Syuhada yang merasakan mukanya seperti direnjis mencelikkan mata. Dia menggosok-gosom matanya sebelum membetulkan duduknya.

    "Syu macam mana awak boleh pengsan?"

    "Macam ni bla bla bla......" Syuhada menceritakan apa yang telah terjadi.

    "Baiklah cikgu keluar dulu. Awak rehatlah. Badan kamu panas nih. Nanti atu awak sampai awak balik dengan dia ya."

    Cikgu Ruhani keluar bersama mangkuk ditangannya. Dia menutup rapat pintu bilik berhawa dingin itu. Pelik kenapa ada penghawa dingin? Takkanlah. Kan sekolah private. Mestilah ada.

.

   "Minggu depan kamu dah boleh pergi Ratu Highschool. Ingat ya. Jaga disiplin kamu tu. Kamu bukan jadi murid biasa, tapi headprefect tau." Kata Tengku Rahman.

   "Okay grandpa. Tapi kenapa pulak Ray yang kena jadi headprefect. Bukan ke Tengku Irfan yang pegang jawatan tu ke?" Soal Rifkal pelik.

   "Tengku Irfan ikut family dia menetap dekat Harvard. Jadi kamu kena ganti dialah. Ceritanya, kamu akan bekerjasama dengan Syuhada."

That's My Girl [In Editing]Where stories live. Discover now