BAB 2

12 3 0
                                    

"Mungkin kamu tidak akan percaya kalau ibuku pun pernah berusaha membunuh diri , tetapi cubalah kamu dengar cerita ku dulu...."

Kemudian Mawar meneruskan cerita.

"Sudah tiga kali ibuku cuba membunuh diri ketika aku di sekolah rendah dulu , ynag betujuan untuk bersatu dengan arwah ayahku buat selama lamanya. Ayahku meninggal dunia ketika tiga orang anak anaknya masih kecil dan ia merupakan beban buat ibuku.

Mawar menghela nafas untuk seketika , lalu meneruskan ceritanya.

"Semasa aku Tahun 6 ibu pernah mencuba untuk membunuh diri . Ibu juga pernah terjun dari kenderaan yang laju bergerak di jalan raya , Ibu juga pernah mengores nadi di pelenggan tanggan nya dan meminum racun pembersih bilik mandi. Namun ada saja penghalang untuk ibuku membunuh diri mungkin belum waktunya lagi.

Jadi kenapa ibumu tidak meneeuskan niatnya untuk membunuh diri dan berubah menjadi alim ?" Tanya Lela selamba.

"Setelah ibuku berjumpa hantu yang membunuh diri dia tidak pernah berkata untuk membunuh diri ". Kata Mawar.

"Berjumpa hantu bunuh diri ? Hantu hospital ke ?. Tanya Lela.

Mawar mengeleng " Bukan hantu di hospital ."

"Jadi hantu apa ?" Tanya Lela mahu tahu.

"Nenek sedaya upaya menyedarkan ibu dan meminta tolong meminta ibu supaya bercerita .

Dulu dia merupakan jiran dan kawan baik ibuku sebelum ibuku berkahwin . Dia mengantung diri akibat kekasih hatinya tidak betanggung jawan dan tidak waras dan hampir mati boleh masuk ke alam lain . Oleh itu semua hantu mengenali orang sedemikian ." Jelas Mawar.

" Ibuku cerita nahawa rakannya yang membunuh diri , namanya Eda dan meminta tolong daripada ibuku . Kisah eda yang membunuh diri agak seram dan tragis. Dia mengunjungi ibu dan meminta tolong melepaskan tali di lehernya itu.

Namun Ibuku masih tidak boleh buat apa apa kerana belum sedarkan diri . Sejak itu , Eda sering meminta tolong ibuku.

RINTIHAN HATI EDA ( COMPLETE )Where stories live. Discover now