The babies here. Sejak petang tadi mereka tiba dan diaorg tak kekok langsung dengan aku. Mungkin sebab selalu face time. They're just so adorable.   Abang Long kahwin dengan orang Thailand, salah satu keluarga jauh aku sebelah Papa yang memang berasal dari sana. So, kak Maria tu lawa gila.

So, malam menjelma and I cant wait for my 1st meeting with Raid. Setelah 5 tahun, akhirnya aku jumpa dia. Selalu jugak tengok muka sama sendiri. Tapi, video call je lah. Tu pon, kitaorg layan masing-masing macam kawan. Menurut Nabila, Raid baru mula kerja kat situ 2 tahun lebih. Dia habis je belajar, memang Daddy dia lantik as Project Manager sebab nak dia kan bakal pewaris lelaki.

Haih, apa2 lah. Nervous gila nak jumpa encik tunang. Help!!!!!

Aku dress up, sebab nak jumpa dia. Haha, tapi sebab nak cover, aku pakai casual je

 Haha, tapi sebab nak cover, aku pakai casual je

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Rambut pon aku biar lepas bebas.

Kedatangan dia disambut ramah oleh abang long, macam dah lama kenal. Aku yang tak biasa kot dengan dia, awkward 😐

Raid sampai, dan kami start dinner. Kak Maria dan aku jadi tukang serve.

"Raid, boleh la kita proceed bulan 12 ni. Ain ni dah lama tunggu kamu datang. Dari petang dah terjenguk-jenguk tunggu kamu kat taman tu. Abang perhati je" usik abang long.

Aku menjengil mata pada abang long. Sekali pandang abang long ni memang terserlah karisma doktor dia. Sentiasa kemas dan bahu yang bidang, macam Hisyam Hamid dah dari jauh. Tapi, kalau serah kat dia bab menyakat adik perempuan dia ni, dari dulu lagi dia memang juara.

"Insyaallah, long, ma dgn pa. Cadangnya, hujung minggu ni mummy ngan daddy nak dtg bertandang. Diaorg tak dapat datang malam ni sebab ada hal lain" sahut Raid

'Aku je ke yang tak tahu dia memang mesra macam ni dengan family aku?'
Soal aku dalam hati.

"Hah, baguslah tu. Benda baik jangan lewat-lewatkan. Kita akad nikah dulu, majlisnya kita fikir kemudian" balas papa.

"Mak ngah, sakinah nak dessert, boleh?" Soal si kecil dengan mata bersinar.

Aku usap kepala sambil berkata "kejap ya sayang, tunggu semua habis makan nasi, nanti mak ngah bagi semua org"

"Ok, tapi lelaki sebelah ayah tu pak ngah ke? Ayah kata tu pak ngah. Sakinah selalu jumpa dia kalau nak main dengan Baby Arissa"

"Sakinah, habiskan ayam tu dulu. Nanti boleh makan dessert yang Mak Ngah buat tu,ya?" Kak Maria cuba tenangkan anaknya dari terlalu banyak bertanya.

Semasa hendak menghidangkan triffle yang aku sediakan semalam, Sakinah beria-ria kejar aku ke dapur utk membantu aku. Maka, setiap mangkuk kaca yang berisi triffle itu diserahkan oleh kanak-kanak 4 tahun itu sendiri.

 Maka, setiap mangkuk kaca yang berisi triffle itu diserahkan oleh kanak-kanak 4 tahun itu sendiri

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


***************

Usai mengemas meja, aku naik ke bilik, tiba-tiba handphoneku berbunyi. Tertera nama Raid di skrin

"Hello, Ain. Assalamualaikum. I kacau ke? Tgh buat apa tu?"

"Nope, I free je sekarang. Kenapa?"

"Can we talk right now?"

"Sure, kenapa tak cakap tadi je?"

" I tak tahu macam mana nak berhadapan dengan you, Ain. I takut you tak boleh terima apa yang akan I bagitahu you. You kena prepare mental and fizikal for this topic"

"I okay lah Raid, just go ahead"

"Ok, listen. During my final year, my best friend got married and have a kid . Last year, when the baby just reach her 1st birthday, her parents got into an accident and died"

"And?..."

"Ain Isabella, they're my best friend and they're both yatim piatu. I take the responsibility to take care their baby. Is that okay with you? Arissa, you and me. As a family? You okay ke? I tengok your niece and nephew ok je dengan you. Padahal tak pernah jumpa kan? Then I assume the kids love you because of your 'mother-hearted' sense. Tadi your niece, Sakinah ada mention pasal dia."

"Raid, thanks for jujur dengan I. But then, I have to think. Just give me some time to think about our relationship. Suddenly, I have to be someone mom. I harap you faham kenapa I tak terus bagi jawapan.' Aku cuba minta Raid bertolak ansur.

"It's ok Ain. Kalau you nak luah apa2 I akan ada utk tempat you luah perasaan. Both of the family dah tahu, just tunggu your day before telling you this story and Ain, I'm really sorry. Kalau you nak suruh I buat pilihan, I akan pilih Arissa. She needs me more than you do. Other than that, please faham kenapa I tak boleh berhadapan dengan you sendiri untuk hal ni. I just terlalu takut you atau I tak dapat kawal diri sebab masing-masing terkejut" Raid cuba memberikan penjelasan.

Talian itu aku matikan. Aku keliru dengan perasaan sendiri.

Macam mana kalau aku tak boleh layan Arissa macam aku layan anak-anak aku yang lain. Aku pilih kasih? Aku mesti akan kecewa dengan diri sendiri

Hati Ini MilikkuWhere stories live. Discover now