Kring
KringAku menggosok mata berkali-kali.
'Eh pukul 12 aku bangun? Kenape jam ni'
"Eh mak kenapa masuk bilik sya?" Soal ku hairan ketika mak saudaraku masuk bilikku."Aku nak kau cuci baju ni! Jangan pakai mesin nanti rosak pakai tangan jangan sampai aku lihat ada masih bahagian yang kotor lepas tu jemur dan buatkan sarapan,dan lain kali kalau bangun jangan lambat!Faham?"
Arah mak saudara aku. Eleh dia ingat aku ni pembantu ke? Macam cinderella pulak aku ni.'Aduhai! Banyaknye kerja yang aku mesti buat ni..Takpe Alisya! Tapi.. aku kan tak pandai masak! Mungkin sarapan yang ringan kot? Macam roti?'
"Buat sarapan yang masak-masak tu kalau tak pandai masak,pandai-pandai kan jelah Kau numpang di sini untuk buat kerja bukan free-free je Dah buat kerja tu cepat!"
"Yelah yelah" Baik buat apa yang disuruh.
Mandi,sembahyang dan memakai tudung. Itulau rutin aku setiap hari. Aku pun tak tau kenapa aku pakai tudung di rumah. Setiap hari pulak tu
Selesai aku habis buat semua kerja yang disuruh,aku terus pergi ke dapur sambil mencari buku resepi atau buku masakkan.
'Takkan takde kot? Mesti ada punya! Cari je sampai dapat! Hah! Tu dia'
Aku cuba mencapai buku masakan di atas rak tempat kuali.Ish pendeknya aku ni.
Aku cuba mencapai sekali lagi Oh wahai rak,janganlah jatuh eh! Tetapi.. ada tangan yang mencapai buku masakkan itu dan terus menghulurkan padaku.
'Eh.. tangan siapa pulak ni..'
Aku menoleh belakang dan..
"Oh mak aku terkejut!"
"HAHAHAHAHAHA"
"Kau ni Aiman!" Aku menjeling tajam. Hish dia ni kalau aku sakit jantung?'Jap jap... macam mana die boleh masuk ni? Pintu berkunci.. jendela dikunci jugak'
"Sebelum kau cakap aku ni perompak tah apa ke aku masuk pintu belakang!" Ucap Aiman.
"Oh... Kau ni tak pandai Assalammualaikum eh? Main kejut-kejut je! Kalau aku masuk hospital jaga kau!"
"Hmm Assalammualaikum! Dah tahu pendek minta tolong lah! kau ni reti masak ke? Aku tak pernah tengok kau masak pon" Soal Aiman dengan curiga.
"Walaikumsalam Tu baru betul dan aku pernah lah! Aku bukannya tinggal sama kau pon!"
"Hm yelah tu"
"Btw kau ke sini pehal?"
"Aku sebenarnya nak bagi ni.. Mak aku yang bagi" Balas Aiman sambil menghulurkan aku plastik yang dipenuhi Nasi Lemak.
'Uish.. lapar aku ni..' aku melihat sambil menelan air liur. Tak payah masak!
"Nak ke taknak ni? Aku boleh bagi.."
"Jangan!! Letak atas meja tu terima kasih eh" Yelah rezeki depan mata,jangan ditolak.
"Hm.. boleh tak kalau aku nak makan sini jugak?" Soal Aiman sambil meletakkan Nasi Lemak di meja.
"Kenapa pulak? Kau tak makan ke sebelum ke sini?"
"Belum.. aku cakap arah mak aku yang aku makan sini.."
"Aku ok je tapi tanya dulu mak saudara aku dan si Aqi-"
"Good morning abang Aiman!!" Jerit Aqilah sambil menuruni tangga. Ish minah ni Morning? Bukannya petang ke?
"Hm... Waalaikumsalam" Balas Aiman tanpa menoleh.
"Eh hehe.. Abang Aiman bila sampai?" Soal Aqilah sambil memegang tangan Aiman.
"Dari tadi dah.. Ish! Lepas lah! Kau ni sengaja tak pakai tudung eh? Rambut dah lah macam hantu" Balas Aiman selamba.
"Jangan sampai tergoda,sudah"
"Oh btw sekarang ni petang bukan morning! Sya! Kau free tak petang ni?" Soal Aiman sambil memandang aku.
"Hm.. petang ni.. macam pukul 5 ke?"
"Ha'ah aku ada tiket untuk ke Kenny Park yang kau nak ke sana tu"
"Yeke!? Aku n-" Alah baru aku teringat yang aku ada "date" dengan si Khairul tu..
"Maaf ye Man.. aku sibuk lah.. aku nak ke perpustakaan.." Aduhai menipu aku ni.
"Alah.. Kau kan boleh pergi hari lain tiket ni dah lah mahal.. habis semua duit aku.."
"Um..." dia ni sengaja ke buat aku bersalah?
"Takpe Abang Aiman! Qilah boleh temankan Abang Aiman!" Ucap Aqilah lembut sambil menjeling tajam padaku.
"Takpe lah" balas Aiman kecewa.
"Em.. Okaylah aku temankan kau.." jahat jugak kalau aku tak temankan...
Dia kan sudah beli tiket tu Syukur lah sikit kau ni."Betul ke? Okay aku ambil kau pukul 5 tepat!" Balas Aiman gembira.
"Hm.. yelah yela"
"Aku nak balik dulu"
"Eh makanan ni?"
"Dah kenyang"ucap Aiman sambil mengeyitkan matanya dan berlalu pergi.
"Dasar perempuan murahan!"
"Shoo shoo pergi sana!" Baik aku call si Khairul sekarang ni.
On Call
'Khairul.."
'Oh sayang.. Biy tak dapat lah date dengan you.. biy ada meeting sebenarnya ni mendadak pulak tu Boleh tak kalau lain hari je?'
Wow aku baru nak beritahu dia yang tak jadi, dia pulak yang cakap tak jadi. Kebetulan betul lah!'Sayang? Okay tak ni? Maafkan biy..' soal Khairul ketika menyedari aku diam dari tadi.
'Yelah tak pape.. Hari lain ada kan'
'Janganlah kecewa eh? Okaylah biy nak bersiap dan nak terus ke meeting ni,Love you sayang' Khairul terus memutuskan talian. Hm.. tah tah bukan meeting!
'Sebenarnya bukannya kecewa pun Eh jap baik aku call si Iman tu'
'Okay! Plan kau gagal.. Takpe hari lain ada lagi! pukul 1? Sementara tunggu, tidur dulu lah' Aku memandang kipas yang berputar-putar berkali-kali sehingga terlelap. Maklum,aku ni spesies 'Setiap kali bangun,tidur balik'.
Assalammualaikum, Maaf sebab wattpad ni buruk sangat. I'm not really that good with doing wattpad. But i'll try my best,Thank you for having time to read my wattpad I really appreciate it. Don't forget to comment and vote :)
YOU ARE READING
Janji Kita
Romance"Biy janji yang biy akan terus pulang kesini selepas habis belajar" "Biy jangan lupa tau! Setiap hari mesej,call dan video call tau!" "Iye biy janji takkan lupa punya!" Janji? Janji yang palsu. Setiap hari selalu mengharapkan pesanan yang dinanti...