Sejak haritu,aku ngan madihah jadi kawan rapat. Lagi rapat dari aku kawan dengan Aleya. Macam² benda kitorang buat. Kitorang meniru dalam exam,kutuk cikgu yang paling kitorang rasa annoying,ponteng kelas,kutuk orang.
Yes,i know kitorang jahat. But,benda ni fun kot. Kitorg tak de la buat selalu.kalau ada mood nak buat,kitorang buat la."Lyn!petang ni ada perhimpunan,duduk sebelah aku nak?"pelawa Aleya tiba-tiba.
"err,takpela.terima kasih,tapinaku dah janji nak duduk dengan madihah,sorry". Tolakku secara sopan
Sebenarnya aku cuba nak elakkan diri dari Aleya sebab Madiha cakap dia tak suka sangat Aleya. Banyak la jugak benda buruk Madiha bagitau aku. Rasa serba salah tapi yelakan,ramai lagi orang kat luar sana boleh jadi kawan dia.
"Lyn,nantinkan aku nak tunjuk ex aku kat kau masa perhimpunan nanti. Act, aku cp dengan dia masa darjah 6 tapi kitorg break masa form 1. Sebab apa,takpenting. Yang penting,kitorg still kawan macam biasa..nanti aku tunjuk kat kau". Kata Madiha secara tiba tiba pula.
Masa perhimpunan
*madiha terpinga-pinga*
"Weyh,kau asal?kau cari apa ni?"aku bertanya kerana pelik melihat gelagatnya.
"nii,budak kelas sebelah lambat turun la. Aku kan dah cakap,aku nak tunjuk ex aku mana". Jawab madiha dengan nada seperti mahu cepat.
5minit kemudian
"Haziqqqq!!!!!meh duduk siniii,sebelah aku!" jerit madiha secara tiba tiba membuatkan semua orang terkejut
"kejapp".sahut satu suara
"Lyn!inilah ex aku. Haha tapi aku malas nak anggap ex,aku anggap kawan baik aku lah.jhaha.nama dia haziq najmi and kitorg kenal since darjah 4".Madiha memberitahuku
Aku pun melihat lelaki yang diperkenalkan oleh Madiha.
___
Aku tidak dapat tidur dengan tenang. Aku hanya berpusing menukar posisiku diatas katil. Entah kenapa aku tak boleh nak lelapkan mata. Selalunya senang,tapi malam ni aku tak tau kenapa hati aku sedikit berdebar. Aku tak tahu perasaan apa yang sedang bermain di hatiku. Tak pernah dalam hidup aku,ada perasaan ni. Perasaan teruja,gembira tanpa sebab,berdebar.
Semuanya bermula sejak kali pertama aku melihat haziq. Wajahnya sangat tampan. Kenapa selama hampir 5 bulan aku sekolah disini,aku tak pernah nampak dia?perwatakannya sangat hebat.lawaknya mencuit hati.
Aku sendiri tak paham kenapa aku tak boleh tengok muka haziq masa aku bercakap dengan dia. Aku tak paham kenapa aku cakap tersekat-sekat ketika berada di depan haziq. Aku berasa sangat malu tanpa sebab. Aku tak boleh berhenti senyum dan ketawa dengan setiap lawak dan kata-katanya. Sehingga aku ditegur olehnya.
"Lyn,kau dah kenapa tersenyum lagi ni? Tak move on dengan lawak aku lagi eh?"
Ayatnya sentiasa bermain diminda ku. Suaranya ibarat melakat di otak aku. Sampai aku rasa ibarat dia ada kat sebelah aku sekarang. Aku tak paham. Ni first time. Aku rasa aku in love!
Tiga hari kemudian
"hmm madiha,boleh tak aku nak tnya sikit?"tanya ku kepada madiha dengan nada yang perlahan.
"kau asal?demam eh.sebelum ni xpernah mintak kebenaran pon. Ha?demam?hahah okok,you can ask me everything,anytime,anywhere.ok?haha pelik la kau ni". Jawab Madiha dengan selamba
"kau an,dah betul betul move on dengan haziq ke. Takkan takde perasaan nak getback?"tanyaku dengan nada sedikit takut.
"hmmm. Nak getback tu ada la jugak,tapi aku malu lah. Aku yang mintak break kot.haih.lantaklah!banyak lagi laki hensem kot kat sekolah ni. Kawan haziq si Amzar tu. Ha,boleh tahan."jawab madiha dengan yakin
"wait,asal kau tanya ni?mesti ada apa². Ha lyn aku tau. Kau suka haziq an?". Teka madiha
"eh!bila masa!a-aku ta-tanya je. Mana ada maksud apa².ew,takkan la aku nak suka kat haziq. Haha" jawabku dengan sedikit gagap
"asal gagap?"tanya madiha semula
"Mana ada!dah la jom masuk kelas. Lambat kang kena sepuk dengan cikgu Azizul.eee..taknak aku,jomm!". Kataku sambil menarik tangan madiha
___
"Lyn,kau ni pelik ah". Kata ain yang secara tiba-tiba datang ke meja aku.
Ain ialah salah seorang kawan baik madiha juga,tapi dia tidak begitu rapat denganku kerana dia sedikit cemburu dengan aku yang terlalu rapat dengan madiha.
"apa yang pelik?". Tanyaku
"kau ni byk termenung,berkhayal kadang², and yang paling pelik,kalau kelas sebelah lalu depan kelas kita je kau mesti macam mencari seseorang. Kalau time recess pon kau suka usha² meja budak laki. Kau kenapa?usha crush?"kata Ain
"Crush?ew. Seumur hidup aku,aku tak pernah nak ade crush wei. Kau pun tau kan?aku mana pandang budak laki. Time recess tu aku tak usha meja budak laki pon.aku just tengok je.kau ni la suka fikir bukan²." aku cuba menafikan hakikat sebenar.
"Lyn,ni la aku nak bagitau kau. Aku ni kawan baik madiha. Aku tau kau suka haziq...
"kenapa kau cakap camtu?apa bukti?tak baik tau tuduh".belum sempat ain menghabiskan ayatnya,aku sudah menyampuk. Agak takut juga ain beritahu madiha sebab aku dengan ain tidaklah terlalu baik.
"ish,aku belum habis cakap lagi. So,betullahkan?kalau tak,kau takkan cemas macam ni?haha lyn,lyn,lyn. Dengar ayat aku dulu. Aku tau sejak hari madiha perkenalkan haziq dekat kau. Aku usha je perangai kau lepas tu,sebab memang selalunya memang ramai orang minat kat dia. And i'm one of them. Tapi aku dah move on la,sejak madiha cakap tu ex dia. And right now aku couple ngan aiman nazeem." jelas ain satu persatu.
"and btw,aku kan kawan baik madiha. Aku tau kau suka haziq. Don't worry. Kalau kau nak cerita apa² pasal dia kat aku. Boleh je. Aku takkan bagitau madiha. Yela,aku taknak pulak madiha cakap aku 'perosak hubungan' ke apa. Haha.ok? I know you need someone. Aku paham.kau mesti nak fangirling jugak an?so just luah kat aku. Aku janji tak bagitau ssiapa." janji ain kepadaku
Aku hanya terdiam. Tak tahu nak jawab apa. Aku sedikit tak paham dengan perkataan 'perosak hubungan'. Argh,lantaklah. Hmm. Ain ni macam baik jugak ngan aku. So,apa salahnya kan?betul jugak cakap dia. Aku nak fangirling jugak.bosan la kalau tiap hari fangirling dengan diary je.
YOU ARE READING
Amore Mio?
Teen FictionKalau si psycho dan si ego bersatu,apa akan jadi eh? Boleh ke Lyn nak kejar cinta crush dia lepas smua benda yang dia dah tempuhi?ataupun Lyn akan berhenti dan mulakan hidup baru dengan imran hakim? 29 Dec 2018 _