"Okay harini kamu semua tahu kan hari apa?" Tanya Cikgu Fatihah, cikgu kaunseling kepada semua murid ii yang sedang berhimpun.
"Tau!!!" Jerit semua pelajar SMK Sri Medaina.
"Okay, bagi yang mana LUPA tu, or TAK DATANG, selamat datang ke Hari Merentas Desa Medaina!" Umum Cikgu Fatihah.
Sengaja Cikgu Fatihah menekankan perkataan LUPA dan TAK DATANG sebab memerli anak ii muridnya itu.
"Alaaaaaa, tunda tak boleh meh?" Jerit segelintir murid ii yang malas nak lari. Like me, Damn!!😂
"Haa apa ala ii? Okay, harini kita start merentas desa dengan stratching and aerobik sikit bagi mengelakkan kecederaan serius. Okay?" Tambah Cikgu Fatihah lagi.
"Yey!!!" Jerit sesetengah pelajar yang gembira dan teruja.
Cikgu membuka video tarian aerobik di komputer dan ditayangkan di hadapan murid ii SMK Sri Medaina.
Usai 'ber'aerobik 3 lagu iaitu lagu Satu Peluang, Solo dan Ragaman. Mereka semua seronok kerana cikgu membuka lagu ii best dan terkini. Baru 'hipstur'. Ecewah
Semua pelajar sudah bersedia di hadapan pagar sekolah untuk berlari mengejar tempat pertama.
"Kita lari sama ii eh?" Ajak Zerena kepada semua rakan ii nya.
"Kau nak lari dengan diorg ni? JANJI MELAYU. Kau jatuh tepi longkang pun diorg buat tak endah" balas Heyla.
"Ehh, mana ada. Okay kali ni kitorg tunggu. Janji" balas Fiya sambil mengangkat tangan tanda janji. Heyla mula mengeluarkan handphonnya dan membuka lagu satu peluang darpada Andi Bernadee dan mendengarnya menggunakan earphone.
Beberapa saat kemudian, kedengaran sedas tembakan menandakan semua murid sudah boleh memulakan perlarian.
Semua berlari berpasak ii, ada yang ditolak tapi tidak jatuh. Ada yang lari berpegangan tangan, dan ada yang dah start dating🤣. Ewah
Heyla berlari dengan Zerena dia belakang rakan ii nya yang lain. Bukan niat mereka nak lari lambat ii tapi semua pelajar SMK Sri Medaina ini lebih pantas lariannya.
Sudah beberapa minit, Heyla dan Zerena berhenti sekejap di tepi jalan kerana penat.
"Weh kalau kau nak lari dulu, pergilah, aku penat ni, kaki aku pun dah longgar" kata Heyla.
"Ehh takmau, aku nak tunggu kau" balas Zerena.
"Alah pergi je, aku maybe lama ni"
"Okaylah, aku lari dulu. Pakwe aku pun dh chat aku suh lari dgn dia ni"
"Haa bagus sangatlah tu"
"Bye". Heyla sudah tak nampak bayang Zerena lagi. Cepat betul perempuan tu pergi, nak jumpa pakwe la katakn.
Heyla masih berhenti di tepi jalan sambil stretching sedikit kerana kakinya sudah betul ii longgar.
Dalam 3 minit Heyla berehat, dia teruskan lariannya SEORANG DIRI. Nasib baik tiada siapa yang menegurnya 'lonely'.
Sedang dia menuruni bukit yang curam, tiba ii Heyla jatuh bergolek turun dari bukit itu.
Terasa sakit di deluruh badannya terutama sekali kakinya. Terseliuh kot.
Bahagian mukanya juga terasa pedih, mungkin terseret di jalan tar.
Dia mengerang kesakitan. Dia cuba untuk melihat gerangan siapakah yang melanggarnya.
"Oups, sorry, HAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA" ketawa berdekah 'mereka' di belakangnya.
Tiba ii seseorang yang Heyla kenal mendekati dirinya untuk menolongnya bangun.