1. [2]

195 14 2
                                    

~~~

Roderich wyszedł szybko z ruchliwej sali. Musiał uciec, ale nie było gdzie iść. Utknął w tej masie ludzi, tkwiących w tym żywym koszmarze. Był teraz w armii niemieckiej i nie było dokąd iść. czy raczej uciekać, ale tam gdzie mu powiedziano, tam musiał. Szedł tak daleko od tłumu, jak tylko mógł, w chłodną, ​​ciemną noc, przez wąską drogę i w przestrzeń za jednym z małych drewnianych domów stojących wzdłuż drogi. Ta wioska prawie nie zasługiwała na miano - było tylko małym placem otoczonym drutami. Przez miasto przecinały się kałuże jasnego światła z pojazdów wojskowych i światła punktowe, ale było ciemno i niewidocznie tam, gdzie Roderich stał za domkiem. Oparł głowę o drewno i zamknął oczy. Było już prawie cicho. Oczywiście powietrze wciąż było wypełnione hałasem z mesy, ryczącymi silnikami i od czasu do czasu okrzykiem od strażników na ogrodzonym obwodzie, ale było to najbliżej milczenia, jakiego Roderich doświadczył przez cały dzień.

Roderich właśnie zaczynał czuć, że mógłby właściwie oddychać, gdy odgłos eksplodował z pobliskiej ciężarówki. Błysk natychmiast zmiękł i zrównał się z rozpoznawalnym odgłosami trzaskającego radia, a inne pojazdy szybko podążyły za nim. Wkrótce dźwięk przeleciał przez wąskie uliczki, a głos radiowego spikera zagłuszył nawet hałas z hali.

-Jest godzina 21.55, a to Radio Belgrade, podpisanie, ale w końcu, znowu dziś wieczorem, mamy Lale Andersena z 'Lili Marlene'... - Hałas z hali rozbrzmiał krótko, a potem ucichł, muzyka płynęła przez maleńką wioskę.

Potem Roderich znów mógł oddychać. Była to manipulująca marszowa melodia, chorowita sentymentalna ludowa pieśń produkowana dla mas. Ale było to dziwnie urocze, a niewyćwiczony głos był szczery i słodki; i to była muzyka, której Roderich pragnął. Wypił go, poczuł, że głos uspokaja jego drżące nerwy; ostry mosiężny dreszcz przebija mu kręgosłup, marsz bije z sercem w jego żyłach. Niemal oddychał, a kiedy to robił, bolały go palce, by uzyskać gładki, miękki dotyk klawiszy fortepianu lub mocne, znajome ciągi strun skrzypcowych. Ile czasu minęło ... tydzień? Czas życia. Roderich zagubił się w tych zbyt krótkich minutach muzyki, w tych smutnych i bezsensownych tekstach.

Pod latarnią, przy bramie baraku,
Kochanie Pamiętam, jak zwykle czekałeś.
Tam, co szeptałeś czule,
Że mnie kochasz, że zawsze będziesz,
Moja lilio z lampy,
Moja własna Lili Marlene.

Kiedy wreszcie muzyka ustała, a noc zamilkła, Roderich głośno westchnął i prawie wyciągnął rękę, żeby go przywrócić. Ale potem powrócił zimny świat - światła czołgów i ryk żołnierzy w odległej hali - i westchnął z frustracji, zakrywając twarz drżącą ręką. Cisza, której pragnął przed chwilą, teraz była bolesna. Jak miał niby przeżyć bez muzyki tutaj?

- Witaj piękny Austriaku~ - Roderich opuścił rękę i podniósł się. Jego klatka piersiowa zwęziła się, a żołądek stał się zimny, gdy trzech żołnierzy okrążyło drewniany dom, podchodząc do niego, ich roześmiane, rozczochrane twarze widoczne tylko w przefiltrowanym blasku zalanego światłem zalanego miasta. Roderich rozpoznał ich jako żołnierzy, którzy wpatrywali się w niego wcześniej w holu. Słowa Gilberta nagle zadzwoniły, choć jego głowa... Jesteś cholernie ładniejszy niż wszystko, co widzieliśmy od jakiegoś czasu... Roderich poczuł panikę w piersi. Natychmiast odwrócił się, by uciec, ale mężczyźni byli szybsi. W gardle Rodericha pojawił się okrzyk, kiedy poczuł, że jego nadgarstek chwyta się szorstko. Najpierw uderzyła go twarz w ścianę domu, a jego ramię bolało boleśnie za plecami. Próbował uderzyć drugą ręką, ale równie szybko został złapany, a także przypięty do pleców. Nie mógł się ruszyć. Uchwyt żołnierza był jak żelazo. Ogień przeleciał mu przez głowę. Ludzie zaśmiali się za nim i gorący, oleisty głos przemówił obok jego ucha.

~ℓιℓια z ℓαмρү~ |ρяυαυs|Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz