"wuuuuu.... Good Lia . Good . Your are clever girl ! Hehe ... You have great day today . Ouh god , thank you veryyy much," Amelia terjerit riang apabila dia menerima email bahawa dia diterima kerja di Impiana Holdings .
Antara syarikat yang terkemuka di Malaysia yang terletak di ibu kota .
Amelia tersenyum riang sambil menuruni tangga rumah teres dua tingkatnya itu untuk memberitahu kepada mama dan papanya . Malangnya , hanya mama sahaja yang ada di rumah . Papa ? Di pagi ahad ? Kemana lah dia .
"maaa , mana papa?" tegur Amelia .
Mama yang sibuk menyapu sampah di halaman rumah memandangnya , " papa ? Keluar jogging dengan kawan baiknya , Encik Imran , bapanya Zarul ,"
Muka riang Amelia bertukar kelat . Nama tu lagi di sebut oleh mamanya . "kenapa cari?," tegur mama , menghapuskan lamunannya tadi .
"hmmm , Lia nak cakap ni. Lia dapat kerja . Wuuuu bahagianyaaa saya ," riang kembali suara manis Amelia .
"ouh ya ? Congrat sayang . Di mana ?"
"Impiana Holdings je maa . Nasib x jauh sangat . Hehee kalau takkk . Urgh penat lah Lia , "
" kenapa pulak ?"
" mesti Lia kena ulang alik dari rumah ke sana naik public trasport . Penat lah ," keluh Amelia. Ketahuilah , seorang gadis yanggggg . Susah untuk difahami. Dia sangat tak berminat untuk berebut di tempat yang tertumpu nya orang .
"ouh itu je ? Papa dah bincang dengan Mama , nak kasi kereta kat Lia. Kereta apa tu , mama x pasti lah. Tak se gah impian Lia . Audi A6 tu memang simpang lah kami tak mampu. Lia kawin lah , minta dekat suami Lia, " tawa mama terburai bila terlihat muka cuka Amelia bila disentuh bab kawin .
"mamaaaaaa , Lia tak kisah lah kereta apa pun . But seriously mama ?"
" ye sayang , mama dengan papa dah lama terniat nak bagi . Lepas Lia habis SPM lagi . Dengan keputusan baik . Tapi tulah , budak tu nak bawa diri pulak ," luah mama dengan nada bersahaja.
Amelia tahu , ibubapanya berkecil hati dengan tindakkannya. Mana tidaknya , pada mulanya Amelia yang bantah untuk melanjutkan pelajaran sehingga luar negara , tapi fikiran yang tak berapa jauh , dek masalahnya dengan Zarul . Terus berubah pemikirannya .
Amelia menghembus nafas panjang , "i'm so sorry ma , Lia tahu mama dengan papa terasa hati ,"
"ehh takpe sayang , benda dah lepas. Tapi kami bangga Lia anak yang bijak. Pandai jaga diri . Dapat keputusan sangat cemerlang . Tahniah sayang," kata mama sambil memeluk erat tubuh kecil Amelia .
Langkah Encik Naqib terhenti di depan pagar rumah , "drama apa ni ? Depan pintu rumah ?"
"takde ape lah bang . Ni haaa , Lia dapat kerja dah. Boleh lah saya dapat handbag baru sempena gaji first dia nanti, " terbeliak mata papa mendengar permintaan isterinya itu .
" awak ni , dia baru dapat kerja . Dah mintak macam-macam. Bagilah dia simpan untuk masa depan dia pula. Macam kawin ke ? Okay kan Lia ?"
Wajah riang Amelia kembali mencuka . "papa memang nak Lia kawin ke ? Asyik sebut pasal kawin je ," acuh tak acuh soalan ditanyakan .
"kalau anak papa sudi , papa berbesar hati untuk akadkan nikah bakal suami Lia nanti," ayat yang cuba untuk menarik hati anaknya itu , "Lia , hmm uncle imran dengan auntie Zahidah teringin sangat nak berbesan dengan mama dan papa. Diorang teringin sangat nak jadikan Lia sebagai menantu diorang. Boleh Lia tunaikan hasrat kami ? Lia takde siapa-siapa lagi kan ?"
Besar sungguh hasrat orang tuanya itu . Amelia mengeluh panjang. "but , i'm still young. Terlalu awal untuk dirikan rumah tangga ,"
"ada je orang yang kawin awal. Bahagia. Ada anak-anak . Kehidupan makin terurus," makin tegas suara Encik Naqib .
"tah , adik kawin lah dulu . Abang takde calon lagi . Adik tu kena ada orang kawal . Bila tak terkawal mula lah perangai luar jangkaan keluar . So abang sokong bila mama dengan papa nak jodohkan adik. Zarul tu okay apa. Rupa ada . Harta ada . " sampuk Huzairi dengan panjang lebar. Di tambah pula dengan pujian tentang Zarul.
Sorotan tajam diberikan kepada Huzairi . Keluhan semakin panjang apabila kesemua anggota di dalam rumah ni , semua mahukan dia berkahwin dengan si Zarul atau jantan keparat tak guna tu ! Shit!
"ikut lah , Lia tak tahu nak fikir apa dah ," kata putus Lia sebelum beredar dari ruang tamu .
✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️
Whatsapp group MAQ dibuka ,
Guys , aku serabut lah -amelia
Asal duh ?- Mida
Korang akan terkejut gila nak mati bila tahu nanti. -amelia
Whats wrong ? Kasi tahu lah cepat. Aku tak sabar dah ni -Quratul .
Mama papa aku nak nikahkan aku -amelia
Warhh congrat. Bagus lah tu. So apa serabut nya ? Quratul
Diorang nak aku nikah dengan Zarul -ameliaSepiii ......
So kau ? -Mida
Aku .... Tatahu lah. Accept ? Ke ? Reject ? - Amelia
I think better kau terima jelah. Kau boleh happykan parents kau - Quratul
Tapi aku ? Aku tak boleh lupa apa yang dia buat dekat aku duh !!!😡 -Amelia
Try to forget beb , move forward - MidaAmelia melemparkan telefon bimbitnya ke tepi . Terima ? Lupakan kenangan ?
Air mata jernih mengalir di pipi Amelia.
✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️✈️
"Zarul , tadi uncle Naqib call . Diorang kata. Diorang setuju nak satukan kamu dengan Amelia . So kamu macam mana ?," sapa Encik Imran .
"Zarul okay je pa , kalau Lia okay ," zarul melepaskan nafas lega . Keputusan yang sangat dinantikan selama ini.
Zarul merebahkan badannya di atas katil . Mengimbau kisahnya dengan Amelia 6 tahun lepas .
Kesilapan tak matang yang dilakukannya. Amelia. Gadis manja. Gadis paling ego. Gadis yang mempunyai 1001 impian , angan-angan . Gadis yang hardstudy . Membuatkan dia merasakan tersisih apabila bersama dengan Amelia .
Bila gadis itu merajuk , dia lah kena pujuk. Dia lah kena mengayat kembali sehingga gadis itu cair kembali. Tapi , apabila dia merajuk , sebaliknya gadis itu buat . Dengan alasan , " bebyyy , i'm sorry . I kan tak reti pujuk orang. Hihi . Sape suruh you merajuk ?" alasan yang sama setiap kali dia berjauh hati dengan Amelia .
Bermulanya dengan kisah dia terasa hati dengan Amelia. Dan Amelia buat tak tahu tentangnya . Tiada masa untuk membalas chat whatsapp yang diberikan . Zarul kian muak dengan sikap Amelia masa tu . Masa Amelia lebih banyak bersama rakan-rakannya sahaja berbanding Zarul .
Zarul sepiii ... Sehinggakan diri dia terikat terhadap seorang gadis di kolejnya. Amelia gadis sekolah menegah dengan sikapnya itu. Zarul pula baru menuntut di sebuah Kolej . Keadaan berbeza .
Zarul menjalinkan hubungannya dengan gadis tersebut . Meninggalkan Amelia tergantung sepi begitu . Hubungannya dengan gadis itu kantoi pada Amelia. Amelia tak henti-henti memohon maaf kekhilafannya . Amelia meminta mereka kembali bersama. "awakkk pleasee.... Jangan buat saya macam ni awak. Saya mintak maaf . Please sayangg... Saya minta maaf . Saya janji saya takkan buat lagi. Please...,"
Kata-kata Amelia memenuhi mindanya. Segala pujukan rayuan Amelia saat itu dia endahkan. Dia tetap dengan gadis di kolejnya itu.
Pada suatu hari , Zarul mendapat tahu bahwa kasih barunya itu hanya bersama dengannya semata-mata demi wang sahaja. Dia jadikan Zarul sebagai banknya sahaja.
Kenagan lampau cuba dihapuskan. Misi dia kini hanya untuk merangut semula cinta Amelia. Ya dia tahu. Amelia sukar untuk menerimanya. Dek cara pandangan Amelia , sangat difahami.
Tanpa sedar , Zarul menghelakan nafas panjang.
YOU ARE READING
MENGEJAR SAYANG
RomanceOrang kata kenangan lampau mampu mengubah apa yang akan terjadi