Hiphopta Rapin Önemi

52 2 0
                                    


Hiphop'un çıkışının öncesinde ve sonrasında siyah halk için çabalayan insanlar yok değildir. Özellikle Bambataa* hiphop kültürünün ortaya çıkışından önce, 1960'larda Cassius Clay'in Muhammed Ali adını alıp Müslüman olmasına vesile olan Siyah Müslümanlar'ın ırk ve kültür politikalarıyla ilgilenmiş, çetelerle yatıp kalkan çocuklara davalarını anlatmış ve bir araya gelerek dayanışma kurmaları için büyük çaba göstermiştir. 1980'lere gelindiğinde ise bu kültür bir muhalif ses olarak da yükselmeye başlamış ve daha sonraları Bambataa'nın deyişiyle tam manasıyla, "hayatta kalmayla, parayla ve siyah insanların ilerlemelerini sürdürmeleriyle ilgili" olmaya başlamıştır. Bunun sebebi, bu yıllarda ekonominin siyahları yoğun olarak ezmesi, siyahların siyasal, sosyal ve ekonomik hayatta yok sayılmasıdır. Bu durum birçok siyah müzisyenin yollarını bu kültürle birleştirmesine neden olmuştur.

Hiphopun unsurlarından Dj ve breakdance zaten eğlence amaçlı olduğundan, geriye kalan iki unsurdan biri Rap diğeri ise illegal duruşun simgesi olan duvar yazılarının, hiphop kültüründeki karşılığı, grafitidir. Fakat şimdilerde grafiti, legal olarak yapılmakta, festivaller düzenlenmekte, hatta ülkemizde belediyeler, sahipsiz bıraktıkları çocukları bu yöntemle kazanma yoluna gitmektedir. Her ne kadar dans ve eğlenceye dayalı olsa da aslında hiphop'un amacını ortaya koyan unsur Rap'tir. Siyah halka söz söyleme hakkı doğuran rap müziği, tam bir politik duruş sergilemenin en iyi yoluydu. -Öyle ki, ünlü rapçiler hayatta en çok rap yapan insanların politikacılar olduğunu söylerler.- 1990'lara kadar, Rap'in kelime anlamı olan "şiddetli eleştiri"nin hakkını veren rapçiler ise, daha sonra yerlerini para için mazlum edebiyatı yapan gangsterlere bırakmıştır. Fakat yine de, hayat kadınlarından, paradan, uyuşturucudan söz eden şarkı sözlerinin arasına sıkışmış birkaç satırda dahi müthiş şairane sözler dinleyebilir ve okuyabilirsiniz. 1990'lar ise siyahların, hak ve özgürlük için çabalamaktan çok artık beyazlaşmaya başladıkları zamanlar olmuştur ve özgürlük mücadelelerini kardeş kavgaları gölgelemiştir. Doğu ve Batı yakaları, plak şirketlerinin savaşına sahne olmuş ve yeni nesil rapçiler, gösterilen yoldan saparak davalarını unutmuşlardır. Şimdilerde ise Amerika'daki siyahlar yoksul halkı bir kenara iterek, devletten destek gören çetelerden ve uyuşturucudan kazandıkları paraları, malikanelerinin binlerce kişilik diskolarında kendileri gibi tenleri siyah, ruhu beyaz hayat kadınlarıyla harcamaktadırlar. Hiphop kültürünün özünden ne kadar saptığına ülkemizde dahil olmak üzere birçok yerde şahit olabilirsiniz.

(Hiphop kültürü bünyesinde bulunan ve günümüzde gerçekten dünya halkı için bu işi yapmayı sürdüren insanlar da yok değildir. Özellikle Irak'ın işgalinden sonra iyice gün yüzüne çıkan Fransız rapçi Medine (Medin) , dinlemeye değer ve çok basit bir çeviriyle siyaset dersi alabileceğiniz, ender bulunan bir sanatçıdır.) - değerli sanatcılar adı altında önemli kişileri bir sonraki bölümde inceleyeğiz-

Amerika'daki uyuşturucu ve kokain kullanımının hiphop kültürüyle özdeşleşmesi ve yayınlanan bütün kliplerde bunun açıkça gösterilmesi de insanların bu kültüre her zaman farklı gözle bakmasına neden olmuştur fakat bunlar hiphop kültürü değildir.

KAVRAMLARLA HİPHOPHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin