Punaiset nilkat

145 11 1
                                    

"Äiti!" poika huusi. "Niin, Leevi?" nainen astelu poikansa luo. "Missä isä on?" poika kysyi. Nainen nielaisi. "Poissa" nainen sanoi.

------------------------------

Leevi

"Kulta! Aika herätä!" äiti huusi alakerrasta. "Huomenta" joku sanoi. Nousin istumaan ja hieroin silmiäni. Katson ympärilleni. Pöytäni reunalla istuu tuttu punatukka. "Huomenta" haukottelen. "Mitäs tänään?" Blade kysyy. "Koulua" vastaan ja nousen ylös. "Aivan" Blade hymyilee. "Tuletko sinä?" kysyn pojalta. "Öh.. en pääse tänään. Olen hieman kipeä" Blade vastaa ja hymyilee vaisusti.

"Leevi!" äiti huutaa. "Ääh.. pitää mennä" sanon ja vedän keltaisen hupparin päälleni. Nostan mustan repun lattialta selkääni. "Hei, hei. Parane pian" sanon ja hymyilen Bladelle. Tämä hymyilee takaisin.

"No niin, syö jotakin, että päästään lähtemään" äiti sanoo ja harjaa hiuksiaan eteisen peilin edessä. Syön leivän ja nousen pöydästä. "Selvä, mennääs" äiti sanoo ja alkaa vetää kenkiä jalkaansa. Laitan takin ja kengät. Nappaan hanskat taskuuni. Astelen mustalle autolle, ja istun alas. "Valmis?" äiti kysyy. Nyökkään.

Matka koululle kestää noin kymmenen minuuttia. Äiti astuu ulos autosta. Menen hänen perässä. Pihalla on paljon nuoria. Pitkiä, lyhyitä. Monella on takki auki ja nilkat punaiset, ne näyttävät kipeiltä. Voiko nilkat näyttää kipeiltä? Jotkut hytkyvät pakkasessa, jotkut polttavat tupakkaa, monet tuijottavat puhelimiaan.

Astelen äidin perässä sisään. Koulu on kaksikerroksinen ja vanha. Tuntuu, kuin astuisi Tylypahkaan. Ihastelen koulua, mutta yritän pysyä äidin perässä. Hän sitten pysähtyy jonkun oven eteen ja koputtaa. "Hei Susanna!" oven avaa pirteä nainen. "Hei Katja" äiti hymyilee ystävällisesti tälle Katjalle. "Tulkaas vaan sisään" Katja sanoo ja päästää meidät sisään pieneen toimistoon. "No niin, istukaa vaan toki alas" Katja kehottaa.

"Tosiaan, mä olen Katja Haapala, rehtori" Katja hymyilee. "Sä taidat ollakin Leevi?" Katja sanoo. Nyökkään. "Tosiaan, maanantai, keskiviikko ja perjantai on sun koulupäiviä, ja joka päivä kaks oppituntia" Katja kertaa. "Minkälainen luokka Leevillä on?" äiti kysyy. "Pieni, alle 10 oppilasta. Kaikki ihania nuoria" Katja hymyilee. "Haluisitko sä lähteä kiertämään vähän?" Katja kysyy minulta, kuin pikkulapselta. "Vaikka" vastaan.

Kierrämme lähes koko koulun. On eri luokkia, sali, ruokala, vessoja, sohvia, kirjasto. Paljon kaikkea. Pääsemme vihdoin oman luokkani eteen. Katja koputtaa oveen. Sen avaa lyhyt kiharahiuksinen nainen, jolla on päällään suuri harmaa neuelpaita ja vaaleansiniset farkut. "Heippa!" nainen hymyilee. "Hei. Tässä on Kaisa, sun opettajasi" Katja sanoo ja katsoo minua. Nyökkään. "Terve" Kaisa hymyilee. "Tulkaas vaan sisään!" Kaisa hymyilee. Luokka on aika pieni ja hieman hämärä, mutta kaunis ja vanhentunut. "Luokka, tervehtikääs teidän uutta luokkakaveria" Kaisa sanoo ja kaikki oppilaat nousevat seisomaan. Jotkut sanot moi, jotkut hei. "Tässä on siis Leevi" Kaisa sanoo ja laittaa kätensä olkapäälleni.

"Eli, käydääs nopea kierros läpi" Kaisa sanoo. Takarivi kääntyy minuun päin. Oppilaita on seitsemän. "Hola, mä oon Kristian" hymyilevä, atleettinen, blondi poika sanoo. "Hey, Maya" musta hiuksinen, punaiseen pukeutunut tyttö sanoo. "Moi! Oon Minne" violetti hiuksinen tyttö sanoo reippaasti. "Milo" vaaleanpuna hiuksinen, hameeseen pukeutunut poika sanoo.

"Moi, oon Kaspian" ruskea hiuksinen, komea poika sanoo. "Laura" ujon oloinen, pastelleihin pukeutunut, vaaleanruskea hiuksinen tyttö sanoo. "Hanay" tumma tukkainen, oranssipaitainen, tyttö sanoo.

"Meillä on mahtava luokka, nuoria ympäri maailmaa. Hanay on kotoisin Senegalista, Maya ja Milo Tokyosta, ja Kristian Portugalista" Kaisa sanoo ylpeänä ja katsoo luokkaa. "No.. mitä mieltä olet?" äiti sanoo. Nyökkään. "Minun on pakko lähteä töihin, mutta pidä hauskaa ja keskity. Haen sinut koulusta" äiti sanoo. "Moikka" sanon ja äiti lähtee. "Noin, eikun vain oppimisen iloa" Katja sanoo ja poistuu.

Leevi ja BladeDonde viven las historias. Descúbrelo ahora