Mele Mıstefa Barzani II

197 13 7
                                    

Sovyetler Birliği’nin, ABD ve İngilizlerle anlaşarak Kürdistan Mehabad Cumhuriyetine ihanet etmesinden sonra, İran Ordusu bütün gücüyle Kürdistan Devleti’ni yıkmak için harekete geçer. O koşullarda, Mele Mustafa Barzani İran ordusuna karşı direnmeyi önerir. Qazi Mihemed, “devleti demokratik ve barışçıl bir yöntemle kurduk. İran ordusuna karşı da bu duruşumuzu devam ettireceğiz. Halkımızla birlikte olacağız. Onun kaderini paylaşacağız” dediğinde Mele Mustafa onun kararına saygı duyar.

O da direnme olanaklarına ve gücüne sahip olmasına rağmen, Qazi Mihemed’in kararına uydu. O karardan sonra, ailesini ve çoğu taraftarını Kürdistan’a göndermeyi planladı. Kendisi de 500 arkadaşıyla birlikte Sovyetler birliğine gitmeye karar verir.

MELE MUSTAFA BARZANİ’NİN SOVYETLER BİRLİĞİNE UZUN YÜRÜYÜŞÜ VE ORADAKİ MÜCADELESİ…

Kürt milletinin Efsanevi Lideri Mele Mustafa Barzani, Kürdistan Devleti’nin saldırıyla karşı karşıya kalmasından sonra, Devlet Başkanı Qazi Mihemed’in izni ve isteğiyle Sovyetler Birliğine gitmek için, üzüntülü olarak ayrılır.

Bu yürüyüş uzun ve riskli bir yürüyüş olur. Tarihe de, Mustafa Barzani’nin Uzun Yürüyüşü diye kayıt edilir.

Yürüyüş sırasında İran ve Türk Devleti güçleriyle çatışmak zorunda kalır. Sonuçta çok zor koşulları yenerek ve arkadaşlarından hiçbir kayıp vermeden Sovyetler Birliği’ne ulaşır.

Sovyetler Birliği’ne gittiği zaman da, arkadaşlarıyla birlikte iyi bir muameleyle karşılaşmaz. Sovyetler birliği yönetimi tarafından ülkenin dört köşesine dağıtılırlar.

Kürdistan lideri orada da mücadelesine devam eder. Arkadaşlarını bir araya getirmek için büyük bir çalışma yapar ve Kremlin’in önünde açlık grevi yapar. Bu mücadelesinde önemli ölçüde başarılar sağlar. Sovyetler Birliği yönetimi, onu resmi bir şekilde muhatap almak durumunda kalır.

ABDULKERİM KASIM’IN İKTİDAR OLMASI, MELE MUSTAFA BARZANİ VE ARKADAŞLARININ KÜRDİSTAN’A DÖNÜŞLERİ…

Kürdistan lideri Mustafa Barzani, 12 yıl Sovyetler Birliğinde kaldı. Irak’ta yönetim değişikliğinin olması, Abdulkerim Kasım’ın iktidarı ele geçirmesi üzerine, devletin talebi üzerine arkadaşlarıyla birlikte 26 Ekim 1958 tarihinde Mısır üzerinden Irak ve Kürdistan’ın Güneyine dönüş yaptı.

Dönüşü Kürdistan’ın bütün parçalarından büyük sevince yol açmakla kalmaz, aynı zamanda ulusal bilincin gelişmesi, Kürt milli hareketinin bütün parçalarda kendisini örgütlemesini tetikler.

Irak Hükümeti, Mele Mustafa Barzani Irak’a dönmeden önce önemli sözler verir. Bu verdiği sözlerin bir gereği olarak yeni bir anayasa yapıldı. Bu anayasada, Irak Devleti’nin, Kürtlerden ve Araplardan teşkil ettiğini; iki milletin devletin kurucu iradesini oluşturduğunu; Kürtçenin, resmi, eğitim-öğretim dili olduğunu; Kürdistan Bölgesinin de otonom bir yönetime kavuşturulacağı benimsendi. 

Ama ne yazık ki, bir dönem sonra Irak Merkezi hükümeti Anayasayı tatbik etmemeye başlar. Bunun üzerine, Kürdistan lideri bütün güçlerini Kürdistan’a çeker. Milli mücadele için hazırlığa başlar. Irak Merkezi Hükümetinin doğru yola gelmesini bekler.

EYLÜL MİLLİ DEVRİM HAREKETİ, BAAS’IN YÖNETİME GELİŞİ, 11 MART DEGLERASYONU VE KÜRDİSTAN OTONOMİSİNİN KURULUŞU…

Irak Merkezi Hükümeti, sömürgeci saldırıları başlatınca ve anayasayı tümden ayaklar altına alınca: Kürdistan’da Mele Mustafa Barzani’nin öncülüğünde silahlı Milli Devrim Hareketi Eylül 1961 yılında başlatıldı. Mücadele kısa sürede önemli mevziler kazandı.

Kürt Milliyetçiliği Ve Kürdistani DuruşHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin