KEPUTUSAN UPSR

1.5K 16 0
                                    

SEBULAN KEMUDIAN.....

Kelihatan calon2 UPSR sedang menunggu keputusan UPSR mereka yang telah sampai tepat pukul 2:00 p.m..Nampaknya ramai yang berdebar debar dek kerana takut akan keputusan yang bakal mereka akan terima selepas ini....TAK MUSTAHILLAH KALAU RAMAI PELAJAR BERDEBAR DEBAR MELIHAT KEPUTUSAN MEREKA....

Haikak sejak dari tadi menunggu rakan2 nya tiba ke sekolah...Sambil2 Haikal menunggu,dia imbas kembali...

(Flashback)

"Haikal!!!Haikal!!!!Kejap!!!!!"

"Hah??Kenapa ini tertiba panggil??"

"Aku.......Aku.....aku...aku su......."

"Apa dia?!"

"Aku Suka kau...."

"Apa yang kau merepek ni???"

"Betul....aku suka kau....sangat2..."

"Kau ni dah kenapa tertiba suka ni??Dah makan ubat ker ni??"

"Ye..Betul...Aku suka kau..."

"Daus,UPSR tinggal beberapa hari lagi....apa kata kita fokus UPSR dulu..."

"Boleh ye Daus??Kalau kau betul2 suka kat aku,,janji dengan aku,keputusan UPSR 5A....Macam mana?"

"Aku terima...Dengan rela hati Haikal...."

"Terima kasih....aku nak balik dulu....Assalamualaikum"

"Waalaikumusalam....."

Haikal menepuk dahi secara spontan..."Matilah aku...Kalau dia dapat apa yang aku minta,sah2 aku kena terima dia..."
Haikal secara spontannya dia mengetuk dahinya dengan pen...

"Hoii!!" Sergah Mas Idah dari belakang...

"Oppocot Kau Daus...." Spontan sahaja Haikal melatah...Haikal terus menekup mulutnya dengan kedua-dua tangan...

"Hah?Daus??Jauh termenung ni....Kau rindu Daus weh??" Mas Idah mula acah2 Haikal...

"Eh?Apa kau mengarut ni??Tak de makna nak rindu dia...Aku cuma teringatkan balik,masa kita orang study sama2...." Haikal terus menafikan kebenaran itu..

"Ouh....Macam tu...Eh?Kejap,Bila kau sampai?" Soal Mas Idah

"Dekat setengah jam dah....result dah sampai,cuma tunggu yang lain datang...." Jelas Haikal...

"Ouh,Mana yang lain?"

"Kang ku korekkan otak kau...Sah2 aku duduk setengah jam Kat sini ingat aku ada nampak diorang ke?" Sudah terang lagi bersuluh,Haikal tengah tunggu rakan2 yang lain,boleh pula Si Idah Intan Payung tanya???Geram Haikal....

"Hehehe...Maaf...." Mas Idah tersengih sengih....

Hampir satu jam kemudian,semua calon UPSR telah pun berkumpul untuk ambil result UPSR masing2....

"Baiklah semua,,Cikgu nak kamu ambil tempat,Dan bila nama kamu dipanggil segera datang ke depan untuk ambil result kamu..Faham?" Arahan dari guru besar sekolah....

"Baik cikgu!!'"

----------------------------------------------------------------------------------------------

"NIK HAIKAL CHONG CHI HOU?"

Haikal dengan segera berdiri dan masuk ke dalam pejabat untuk ambil result UPSR...Haikal sejak dari berdebar...Manakan tidak,gementar habis....(Tiber...)

Sejurus sahaja Haikal mengetuk,dia diarahkan masuk..

"Masuk.."

"Ye saya cikgu.." Haikal dengan penuh hormat berkata sambil melemparkan senyuman yang manis...

"Haikal,Haikal...Tak pernah berubah..Haikal tetap pendirian...Sopan,sentiasa senyum...Bagus kamu ni...." Puji guru besar itu..

Haikal tersenyum malu den kerana menerima sebuah pujian yang percuma dari guru besar tersebut..

"Hehehe...cikgu ni...Biasa2 jelah...Budi bahasa budaya kita...Terima kasih atas pujian tadi.."

"Ye2..sama2...Meh duduk dulu,ada beberapa perkara cikgu nak terangkan tentang keputusan kamu ini.."

"Baiklah cikgu..."

"Haikal,kamu tengoklah result kamu...."

Haikal dengan tangan bergetar menerima satu kertas yang berisi kandungan keputusan UPSR yang rasmi....Sekilas Haikal memandang..Dia terus tersedak....5A??

"Allah!!!!Alhamdullillah......" Ucap Haikal sambil mengeluarkan airmata tanda gembira....

"Tahniah Haikal,kamu pelajar nombor satu dalam sekolah ini...."

"Terima kasih Cikgu...."

"Haikal...Sebenarnya cikgu dah bincang dengan Ibu kamu...." Guru besar belum menghabiskan ayatnya lagi membuatkan Haikal terkedu seketika...

"Apa dia cikgu??" Soal Haikal ingin tahu...

"Macam ini Haikal,keputusan kamu sangat cemerlang,cikgu dah cadangkan kepada Ibu kamu yang kamu ini layak ke SEKOLAH KLUSTER...Di jauh sudut pendalaman....Jadi,cikgu nak tanya dengan kamu?Kamu nak tak masuk Sekolah Kluster??"

Haikal secara tiba-tiba terbatuk....

"Cikgu,,I'm sorry..But if my mom already agree,,I just followed..."

"Betul??Bukan apa,result kamu ini melayakkan kamu ke sekolah kluster....yang lain boleh juga masuk,tapi result mereka sesuai untuk sekolah harian sahaja..."

"Trust me Haikal,You can do it...I know your are very strong,brave...Your can do it...I" m here and with your friends always support you..."

Haikal berfikir sejenak...

"Take your time Haikal..."

"Yelah cikgu,terima kasih...saya minta diri dulu ye..." Haikal dengan penuh sopan menghulurkan tangan sambil bersalaman...Dan meminta dirinya untuk pulang ke Rumah...

Sejurus saja Haikal keluar dari pejabat,mereka tanya...

"Haikal..Berapa?"

"Tengoklah sendiri..." Haikal menghulurkan slip tersebut..

Ramai yang ternganga melihat keputusan Haikal..

"Tahniah Haikal!!!5A...."

"Terima kasih gaiz...Aku nak pulang dulu...Bye...."

"Bye Haikal...."

Next story...

CINTA SANG CIKGU?!(gay_stories)Where stories live. Discover now