اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين _______________________________________
خلي الامل بالله موصول:
#فضفضة_قلبيةﻟﻴﻪ ﻟﻤﺎ ﺑﻨﺸﻮﻑ ﺑﻨﺖ ﻗﻠﺒﻬﺎ ﻣﻌﻠﻖ ﺑﺸﺎﺏ ﺃﻭ ﺍﻟﻌﻜﺲ ﺑﻨﻘﻮﻝ ﺍﻧﻬﻢ ﻣﺶ ﻣﺘﺮﺑﻴﻦ ؟؟
ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ ﻛﺎﻥ ﺩﺍﻳﻤﺎ ﻳﻘﻮﻝ (( ﺭﺑﻲ ﻻﺗﻠﻤﻨﻰ ﺑﻤﺎ ﻻ ﺃﻣﻠﻚ )) .. ﻳﻘﺼﺪﻩ ﻗﻠﺒﻪ .. ﺍﻟﺤﺐ ﻓﻄﺮﻩ !!
ﻟﻴﻪ ﺑﻨﺼﻌﺐ ﺍﻟﺤﻼﻝ ﻭﻓﻰ ﺍﻟﻤﻘﺎﺑﻞ ﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﺑﻘﻰ ﺳﻬﻞ ﻭﻣﺘﺎﺡ !
ﻟﻴﻪ ﻟﻤﺎ ﻳﺘﻘﺪﻡ ﻟﺒﻨﺘﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻋﺎﻭﺯﻫﺎ ﻭﻣﺘﻤﺴﻚ ﺑﻴﻬﺎ ﺑﺘﺼﻌﺒﻬﺎ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺗﺤﻄﻪ ﻣﻮﺿﻊ ﺇﺧﺘﺒﺎﺭ ﻭﺗﺤﺪﻯ ﻭﺗﺘﺮﺟﻢ ﺣﺒﻪ ﻷﻣﻮﺭ ﻣﺎﺩﻳﻪ ﻭﺗﻌﻤﻞ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺍﻟﻠﻰ ﻳﺪﻓﻊ ﺃﻛﺘﺮ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻰ ﻫﻴﺴﻌﺪﻫﺎ ﻭﻳﺤﺎﻓﻆ ﻋﻠﻴﻬﺎ ؟!
ﻟﻴﻪ ﺑﺘﻄﻠﺐ ﻣﻨﻪ ﻳﻌﻴﺸﻬﺎ ﻓﻰ ﻣﺴﺘﻮﻯ ﺍﻧﺖ ﻣﺎﻋﻴﺸﺘﻬﺎﺵ ﻓﻴﻪ ﻏﻴﺮ ﺑﻌﺪ 15-20 ﺳﻨﻪ ..
ﺍﺭﺟﻊ ﺑﺎﻟﺰﻣﻦ ﺷﻮﻳﻪ ... ﻟﻤﺎ ﺗﺰﻭﺟﺖ ﻣﺎﻣﺘﻬﺎ ﻛﺎﻥ ﻣﻌﺎﻙ ﻋﺮﺑﻴﻪ ، ﻭﺷﻘﻪ ﻣﻠﻚ ، ﻭﺍﻳﺪﻫﺎ ﻣﺎﻛﻨﺘﺶ ﺑﺘﻘﺪﺭ ﺗﺮﻓﻌﻬﺎ ﻣﻦ ﻛﺘﺮ ﺍﻟﺪﻫﺐ ﺍﻟﻠﻰ ﺍﺷﺘﺮﻳﺘﻬﻮﻟﻬﺎ !!
ﻟﻴﻪ ﻟﻮ ﺷﺎﺏ ﺃﺧﻼﻗﻪ ﻣﺶ ﺗﻤﺎﻡ ﺃﻭﻯ ﺑﺲ ﺃﻫﻠﻪ ﻧﺎﺱ ﻃﻴﺒﻴﻦ ﻭﻣﺒﺴﻮﻃﻴﻦ ﻭﺟﻴﺒﻪ ﻣﻠﻴﺎﻥ ﺑﻨﻮﺍﻓﻖ ﻭﻧﻘﻮﻝ ﺑﻜﺮﺓ ﻳﺘﻬﺪﻯ ﺑﻌﺪ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ، ﻭﻓﻰ ﺍﻟﻤﻘﺎﺑﻞ ﺑﻨﺮﻓﺾ ﺷﺎﺏ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺑﺴﻴﻂ ﻭﻟﺴﺔ ﺑﻴﺒﺪﺃ ﺣﻴﺎﺗﻪ !
ﻫﻮ ﺭﺑﻨﺎ ﺍﻟﻬﺎﺩﻯ ﻣﺶ ﻫﻮ ﺍﻟﺮﺯﺍﻕ ﺑﺮﺩﻭ ؟!!
ﻟﻴﻪ ﻓﺘﺮﺓ ﺍﻟﺨﻄﻮﺑﻪ ﺑﺘﺒﻘﻰ ﺑﺎﻟﻨﺴﺒﻪ ﻟﺒﻌﺾ ﺍﻟﻌﺮﺳﺎﻥ ﺭﻋﺐ ﻟﺘﻨﺘﻬﻰ ﺑﺎﻟﻔﺴﺦ ﺑﺴﺒﺐ ﺗﺤﻜﻤﺎﺕ ﺍﻷﻫﻞ ؟!!
ﺍﻟﺤﻞ ﻓﻰ ﺇﻳﺪﻛﻢ ﻋﻠﻰ ﻓﻜﺮﺓ ..
ﻟﻮ ﻛﻞ ﻋﺮﻳﺲ ﻭﻋﺮﻭﺳﺘﻪ ﺍﺗﻔﻘﻮﺍ ﺑﻌﺪ الخطوبة ﺇﻥ ﺩﻯ ﺣﻴﺎﺗﻬﻢ ﻫﻤﺎ ﻭﺍﻟﺮﺃﻯ ﻭﺍﻟﻘﺮﺍﺭ ﻟﻴﻬﻢ ﻭﺍﻷﻫﻞ ﻣﺠﺮﺩ ﺭﺃﻳﻬﻢ ﺇﺳﺘﺸﺎﺭﻯ ﻫﻴﻘﻔﻠﻮﺍ ﺃﻯ ﺑﺎﺏ ﻟﻠﻤﺸﺎﻛﻞ ﻭﺍﻟﺘﺪﺧﻼﺕ ﻭﺍﻟﺘﺤﻜﻤﺎﺕ !!
ﻟﻴﻪ ﺃﻫﻞ ﺍﻟﻄﺮﻓﻴﻦ ﺧﺎﺻﺔ ( ﺍﻟﺤﻤﺎﻭﺍﺕ ) ﻓﺎﻛﺮﻳﻦ ﺍﻟﺨﻄﻮﺑﺔ ﺩﻯ ﺗﺤﺪﻯ ﻭﻛﻞ ﻃﺮﻑ ﻣﺘﺮﺑﺺ ﺍﻟﺨﻄﺄ ﻟﻠﻄﺮﻑ ﺍﻟﺘﺎﻧﻰ !
ﻟﻴﻪ ﻣﺎﺗﻜﻮﻧﺶ ﺍﻟﻌﻼﻗﻪ ﻭﺩﻳﺔ ﻭﺧﻼﺹ ﺍﻟﻌﻴﻠﺘﻴﻦ ﺑﻘﻮﺍ ﺃﻫﻞ ؟!!
ﻟﻴﻪ ﺑﻨﺒﻌﺪ ﻋﻦ ﺍﻟﺪﻳﻦ ﺍﻟﺴﻬﻞ ﺍﻟﺠﻤﻴﻞ ﻭﻧﻤﺸﻰ ﻭﺭﺍ ﻋﺎﺩﺍﺕ ﻭﺗﻘﺎﻟﻴﺪ ﻣﻌﻘﺪﺓ ﺣﻄﻴﻨﺎﻫﺎ ﻟﻨﻔﺴﻨﺎ ﻣﻦ ﻏﻴﺮ ﺃﻯ ﻣﺮﺟﻊ !!
ﻟﻴﻪ ﻛﻞ ﺃﺏ ﻭﻛﻞ ﺃﻡ ﻣﺎﻳﻜﻮﻧﻮﺵ ﻋﻮﻥ ﻭﺳﻨﺪ ﻟﻜﻞ ﺷﺎﺏ ﻃﺎﻟﺐ ﺍﻟﻌﻔﺎﻑ ﻣﻬﻤﺎ ﻛﺎﻧﺖ ﻇﺮﻭﻓﻪ ؟!
ﻣﺎﺗﺼﻌﺒﻮﺵ ﺍﻟﺤﻼﻝ ﻋﻠﻰ ﻭﻻﺩﻛﻢ ﻋﺸﺎﻥ ﻣﺎﺗﻜﻮﻧﻮﺵ ﺳﺒﺐ ﻓﻰ ﻟﺠﻮﺋﻬﻢ ﻟﻠﺤﺮﺍﻡ ﺑﺰﻣﻦ ﺍﻟﻔﺘﻦ ﻭﺍﻟﻤﻐﺮﻳﺎﺕ .. !!
ﺭﺯﻗﻜﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺎﻟﺰﻭﺝ/ﺓ ﺍﻟﺼﺎﻟﺢ/ﺓ.............