Nasihat

1 0 0
                                    

Waku prep....

"Syaz boleh tak kalau kau masuk kelas sorang jer sebab aku kena jumpa cikgu ni."

"Ouh, ye ker Ain. Aku ok jer. Pergilah."

"Sorry sangat sangat yer."

Syaz pun terus masuk ke dalam kelas. Masuk sahaja dia ke dalam kelas, terlihat Rayyan bersendiarian dalam kelas. Syaz pun berlalu pergi ke tempat duduknya. Keadaan menjadi sunyi sepi. Tidak lama kemudian Rayyan membuka mulut.

"Syaz, mana Ain?"

"Em, Ain kena jumpa cikgu. Jatanya ada hal." Jawab Syaz dngan laju.

"Ouh, begitu.....Sebenarnya aku nak cakap sikit ni."

"Cakap jelah."

"Aku nak minta maaf sangat bagi pihak Fakhri. Aku harap kau lupakan apa yang dia buat. Aku akan cuba nasihatkan dia."

"Takpalah Rayyan. Bukan salah kau pun. Lagipun aku dah lupakan pun. Aku just harap dia tak buat lagi mende mende macam walaupun dekat orang lain sekalipun."

"Kau tak payah layan sangat perangai Fakhri tu. Dia memang macam tu dari dulu lagi. Aku dah puas dangat dengan perangai dia tu."

"Yan, kau memang rapat erh dengan Fakhri tu?"

"HAA. Aku memang rapat dengan dia sebab masa orientasi dulu aku satu team dengan dia lepas tu kitorang ni satu kepala."

"Tapi kenapa kau macam tak excited macam Haikal bila jadi macam ni.?"

"Sebenarnya aku sudah pesan dekat dia supaya jangan libatkan aku dalam hal ni sebab aku paling tak suka suka bab bab macam ni. Aku macam kau juga. Aku just focus pada study sekarang sebab kau tak raya ke yang its still early."

"Ouh....betul tu. Perangai kau memang lain dari dia. Untung Fakhri ada macam kau. Selalu caring pasal dia. Kau takde je minat siapa siapa."

Selepas itu, Syaz baru tersedar yang soalannya sangat melampau.

"Ops....sorry sangat sangat. Aku dah melampau ni."

"Hahaha...takpelah. Apa salahnya kadang kadang korek rahsia orang."

Aduh.....baiknya. Tersentuh hati Syaz diabuatnya. Itah ciri ciri lelaki yang baik.

"Sebenarnya tak minat siapa siapa pun sebab macam yang aku beritahu tadi. Kau faham kan. Kau pula macam mana?" Soal Rayyan."

"Aku pun macam kau juga. Sampaikan ada orang ingat aku ni belok tau."

"Ye ker kau ni... Ke kau tipu aku. Aku tak percaya lah. Orang macam ni takkan lah tak minat sesiapa. Kau tu lawa lah juga, kalau kau mengaku yang kau minat siapa mesti orang tu terima."ulas Rayyan.

"Eh..eh... cik abang oi. Aku tak tipu ok. Buat apalah aku nak tipu mende mende macam tu."

"Amboi, ber cik abang bagai. Korang buat apa berdua jer dalam kelas ni."

"Haikal! Bila masuk?" Tanya Syaz

"Semalam lagi aku dah masuk." Sindir Haikal

"Tulah korang rancak sangat berbual. Korang cakap apa. Nak tahu juga. Share share lah."

"Eleh kau ni Haikal sibuk jer. Ni rahsia lah."

"Ouh...dah pandai yer kau berahsia dengan aku yer sekarang ni Rayyan."

Tok...tok....
Tiba tiba bunyi ketukan pintu

"Assalamualikum. Rayyan aku nak jumpa kau kejap. Pergi kelas aku kejap." rupanya ketukan itu daripada Fakhri.

"Ouh. Ok." Rayyan terus kelasnya.

"Ha, Fakhri, kenapa kau nak jumpa aku?"

"Kau borak apa dengan dia dlam kelas tadi. Bukan baik kuat gelaknya."

Rupa rupanya Fakhri ternampak akan situasi yang berlaku sebentar tadi.

"Kau cemburu ke. Aku just cakap jer dengan dia. Releks lah. And aku nak pesan dekat kau ni. Sudah sudahlah kau kacau si Syaz tu. Kau tak kesian dekat dia ke. Stress aku tengok dia tu. Kalau kau nak tahu, tadi dah ada pergaduhan antara dia dengan Haikal pasal hal ni."

"Maksud kau?"

"Syaz dah banyak kali suruh Haikal pesan dekat kau supaya kau berhenti kacau dia. Dia mengamuk habis habisan tau."

"Jap. Yang sekarang ni kau nak back up sangat dia tu kenapa. Ke kau suka dekat dia."

"Excuse me Fakhri. Aku just nak tolong dia. Lagipun aku sayang kan kau. Aku taknak kau buat mende yang salah. Kau fikirlah elok elok. Mak ayah kau hantar kau datang sini untuk apa?"

"Sudahlah tu. Kau pergilah." Tengking Fakhri.

"Yelah. Aku harap kau ongat lah apa yang aku pesan tu."

Rayyan sudah biasa kena tengking dengan Fakhri jadi dia tak tetkejut mana.

"Eh, Yan. Kenapa aku dengar macam ada orang gaduh. Kau gaduh dengan Fakhri ke?" Soal Haikal.

"Aku tak gaduh pun. Cuma kitorang bercakap jer."

"Bercakap apa kalau dah marah marah tu."

"Alah, tak ada apa apalah. Kau tahu kan perangai dia macam mana."

"Yelah, yelah. Aku tanya bukan kau nak jawab pun."

Tiba-tiba jer Syaz berasa bersalah.













You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 20, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

PertemuanWhere stories live. Discover now