Daruma-san

379 19 4
                                    


Daruma, daruma-san, daruma doll či dharma panenka, to všechno jsou označení pro tuto japonskou figurku. Soška plnící přání má zpravidla vousy a dvě nevybarvené oči. Předlohou pro beznohou a bezrukou sošku byl podle tradice buddhistický mnich Bodhidharma, který patří mezi legendární zakladatele Zen buddhismu.


Ačkoliv by soška na první pohled mohla vypadat jako pouhý estetický bytový doplněk, z jejích spirituálních kořenů vyplývá její funkce. Daruma-san má za úkol splnit přání svého majitele. Po zakoupení sošky ji její vlastník může požádat o splnění svého tajného požadavku. Po vyslovení tužby se má začernit levé oko figurky. Někteří lidé své přání i fyzicky napíší na tvář sošky. Na bradě může být vepsáno jméno majitele.

Ode dne vyslovení přání a začernění levého oka plyne roční lhůta. Během ní by daruma-san měl pobývat na význačném místě bytu. V japonském kontextu to znamená například na buddhistickém oltáři. Během 365 dní by měla figurka přání splnit. V momentě kdy dojde k naplnění požadavku, začerní se inkoustem i pravé oko.


Daruma-san by následně měl být odnesen do chrámu, protože svůj úkol již splnil. Stejně se postupuje i se soškami, kterým se to během jednoho roku nepodařilo. Přání bylo nad jejich síly, ale bezesporu se také velice snažily. 

Ideálním místem je pro ně buddhistický chrám. Vzhledem k nevyhraněnosti japonského vyznání se ale může jednat o jakékoliv spirituální místo, výjimkou tedy není ani křesťanský kostel. Na konci každého roku se v japonských buddhistických chrámech koná slavnostní spálení daruma-sanů, kteří již splnili svůj účel.


V dnešní době plní daruma-san především roli milého talismanu či suvenýru. Neprodává se jen v tradičním červeno-zlatém provedení. K dostání jsou i zelené, růžové, žluté či černé variace. Pokud by byl tradiční daruma-sanv podobě buddhistického mnicha Bodhidharmy pro někoho příliš fádní, může sáhnout po nabídce firmy Disney. Ta obsahuje variace na tyto talismany v podobě ušatých figurek s černým čumáčkem á la Mickey Mouse.

I přes proniknutí komerce do této sféry japonského folkloru, daruma-sanové stále tvoří svou původní tradiční roli. Nepsaným zvykem po vyhrání voleb je začernění levého očíčka figurky vítězem s přáním splnění hlavního volebního programu.

 Nepsaným zvykem po vyhrání voleb je začernění levého očíčka figurky vítězem s přáním splnění hlavního volebního programu

К сожалению, это изображение не соответствует нашим правилам. Чтобы продолжить публикацию, пожалуйста, удалите изображение или загрузите другое.

ZDROJ:  https://www.japonskoo.cz/daruma-san-japonska-soska-plnici-prani/

Japonské Mýty a LegendyМесто, где живут истории. Откройте их для себя