U I T L E G

63 5 1
                                    

Nu de bedoeling wat duidelijker is, neem ik aan dat je wilt weten hoe alles te werk gaat.

Het is eigenlijk kort samengevat een escape room, maar dan in combinatie met andere spellen, want anders is het moeilijk om online te presenteren aan jullie.

Je wordt samen met de andere kandidaten gedropt in een luxe landhuis, ervanuitgaande dat het een echt spel is, een toneelstuk waarbij de bewoners van de villa acteurs zijn. Later blijkt dit niet zo te zijn, maar onthoud dus goed dat dit de eerste dag nog niet zo is, bij intrede. Die eerste dag weet nog niemand van iets, dus daarom tel ik deze nog niet mee.

Het doel is dus te ontsnappen. Er gaat ondertussen ook een mysterie afspelen, zoals in meerdere escape rooms, maar je wint pas als je zowel het mysterie hebt opgelost als je daadwerkelijk buiten bent.

Er is dus een deadline. 10 dagen, +1 met intrede. Waarom ik deze nog niet meetel is omdat er nog niets gaande is dan, en jullie puur denken dat de escape room maar voor 1 dag is. Er zit dus ook nog een verhaallijn in, maar daar zeg ik nog niets over, aangezien dat ook wat spanning weghaalt. Dus alles wordt wel duidelijk.

Binnen 10 dagen moeten jullie dus ontsnappen. Hoe jullie dat doen, is volledig aan jullie. Jullie moeten echt proberen het raadsel op te lossen en buiten te geraken, anders verliezen jullie en moeten jullie levenslang in het landhuis blijven, om daar te sterven, als dat nog niet gebeurd is.

Maargoed, wat concretere uitleg.
Er zijn 10 dagen, waarin je elke dag 3 acties kan uitvoeren, laten we even de acties voorstellen als 'energie'. Je hebt dus 3 energiepunten per dag, zo wordt er wat duidelijker. Je kan geen energiepunten opsparen naar de volgende dag, 3 is de maximum, de minimum en gewoon de standaard.

Actie 1: Praten met mensen in het landhuis
Jullie zijn inderdaad niet alleen, er werkt ook personeel en een familie woont er. Een gesprek kost 1 energiepunt en in een gesprek mogen 3 vragen gesteld worden, waar de karakters antwoord op geven
De kennismaking telt niet mee, en kleine opmerkingen tussendoor ook niet.
Pas wel op, je moet deze 3 vragen allemaal aan dezelfde persoon stellen. Er zijn 8 mensen aanwezig, je kan dus niet 1 vraag aan iedereen stellen. Wat je wel kan doen, is eerst 3 vragen aan iemand stellen met 1 energiepunt, daarna 3 aan iemand anders, dan zijn er al 2 op, en dan aan de laatste.
Om het makkelijker voor iedereen te maken wordt dit gedaan in de reacties, zodat iedereen kan meelezen en zorgen dat niet 2x dezelfde vraag wordt gesteld
Vragen over dit onderdeel kunnen hier gesteld worden.

Actie 2: Een gesprek beluisteren.
Iedere nacht praten er wel eens mensen met elkaar, niet?
Met behulp van een modern apparaat worden alle gesprekken opgenomen in de woonkamer van de dag ervoor, in drie delen. Het kan dus zijn dat het tussen 2 huishoudhulpen gaat, maar ook tussen neven/nichten of...
Je zal wel in elk gesprek iets te weten komen, of toch een inzicht van een persoon ontdekken.
Het enige probleem; het gesprek is in 3 delen opgenomen, zoals al eerder gezegd. Dus, ieder deel kost 1 energiepunt. Je kan dit dus in feite in je eentje doen, en al je punten gebruiken, óf jullie kunnen het onderling verdelen, en met 3 mensen elk een stukje 'kopen'. Die keuze is aan jullie, maar let op. Soms is deze actie veel nuttiger dan vragen stellen, soms is deze veel nadeliger... Kleine hint dus; denk logisch na wanneer jullie het meeste informatie kunnen verzamelen. Begin? Midden? Naar het einde toe? Een combinatie? Altijd? Nooit?...
Ook is dit in de reacties, net zoals... alles, dus ik ga het vanaf nu niet meer herhalen
Vragen over dit onderdeel kunnen hier gesteld worden.

Actie 3: De kamer doorzoeken
Deze optie is nogal vaag, en de energiepunten hangen af van keer tot keer. De ene keer kom je toe met 1 punt, de andere keer heb je al je punten nodig voordat je nuttige informatie vindt. Dit is dus zeer afhankelijk van de situatie, en hoe ver we in het spel zitten.
Je kan dus uit de verschillende kamers kiezen, ik zeg je wat er allemaal te zien is, jij beslist of die kamer het waard is om je energie aan te geven. JE KAN OOK VINGERAFDRUKKEN CONTROLEREN! Dit kost 1 energiepunt per keer, en ik geef je een oplijsting.
Het doel ervan is dus om meer te weten te komen over de mensen die meedoen, en mogelijk wat info vrij te kunnen spelen. Ik vermeld telkens ook hoeveel energie het kost, maar ik kan je wel al zeggen dat deze actie over het algemeen het meeste kost, waar je soms heel grote ontdekkingen mee doet, en soms het een verspilling was van je tijd, en energie.
Maar vergeet niet tussen al het zoeken naar aanwijzigingen, jullie zitten allemaal in een villa, en met een fotobestand ben je niets als je de sleutel niet hebt.
Vragen over dit onderdeel kunnen hier gesteld worden.

Dit waren de acties, zoals je misschien al gewerkt hebt is het heel belangrijk samen te werken. Jullie zijn 1 hechte groep tegen de villa, tegen het spel, dus werk alsjeblieft samen, ik kan het niet genoeg zeggen, anders gaat het moeilijk worden te winnen.
En ik kan jullie niet beloven dat iedereen er levend uitkomt... oeps XD

Je kan acties ook combineren!
Ik geef even een voorbeeld. Eerst ga ik naar persoon A, die stel ik 3 vragen. Met die info ga ik een kamer doorzoeken, en controleer ik bijvoorbeeld vingerafdrukken en zie ik een computer staan. Ik wil de zoekgeschiedenis controleren, maar dat kost (bv, ik zeg maar wat) 2 energiepunten, die ik niet heb. Dus ga ik naar een andere speler, en leg hem of haar de situatie uit. Die speler vindt het prima, maar eigenlijk wou hij/zij dat gesprek gaan luisteren. Dus je spreekt met elkaar af dat als de andere de zoekgeschiedenis doet, jij gaat helpen met het gesprek, met nog een punt van een andere speler.
Dit is een voorbeeld van een samenwerking, maar je kan het dus alleen.

Ik ga nu gewoon van elke actie een voorbeeldreactie geven, die je dus in de comments moet plaatsen.

Actie 1, de ondervraging.
Ik wil graag spreken met persoon A
Niks moeilijks aan dus, hierna gaan jullie een dialoog voeren waar ik de persoon in speel en jullie... jezelf XD

Actie 2, het beluisteren van een gesprek
Ik zou graag het gesprek van gisteren (of eergisteren, de dag daarvoor,...) luisteren
Dan geef je ook door of je dit met alleen je eigen punten doet of ook van de andere. Als je dit met die van de andere ook wilt doen, heb ik ook hun toestemming nodig, vergeet dat niet. Dan krijg je het gesprek te horen. Ook zeg ik natuurlijk tussen welke personen het gaat.

Actie 3, het doorzoeken van de kamers.
Eerst en vooral; ik zet elke dag een overzicht met alle kamers, en of daar al dingen gevonden zijn of niet. Als er dingen gevonden zijn, zet ik deze er ook onder. Dan weten jullie waar te zoeken

Ik zou graag naar de keuken gaan
Ik: in de keuken liggen een mes, een vork, een pan, een microgolfoven,...

Oftuel is dit het punt waar je afhaakt en iets anders gaat doen, want dit kost nog geen punten. Maar let op, het kan zijn dat bv op dag 4 er een mes ligt, dat op dag 5 spoorloos verdwenen is.
Dit kan ook het punt zijn waarop je zegt 'ik wil een scan doen, vingerafdrukken vork'. Dan kan het zijn dat je een lijst krijgt van de vingerafdrukken, of je hebt de pech dat het net is afgewassen.
Stel dat je in de werkplaats bent, kan je nog wat meer acties, zoals 'open map en kijk naar formulieren' of 'doorzoek computer',... dit is zeer afhankelijk van keer tot keer.

Ik geef je voor een nieuwe actie ook je energiepunten ook steeds door, en als ik het vergeet, mogen jullie er achter vragen.

Jullie hadden het waarschijnlijk al door, maar na de eerste dag is dit geen gewone escape room, dus wees op je hoede.

Elke nieuwe dag krijgen jullie ook een kort verslag van wat er is gebeurd de vorige avond, of nieuws, nuttige info,... elementaire kennis dus.

Mochten er nog vragen zijn, laat het alsjeblieft weten, want ik ben niet de beste in uitleg geven zoals jullie kunnen merken XD

ESCAPE ROOM-SPELWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu