Seorang lelaki yang sedang berjoging iaitu tengku ashsaf di taman perumahannya sedang dia berjoging terlanggar seorang gadis yang sedang kalam kabut lari untuk pulang ke rumah.
"Auch! " Bahagian tangan telapak tangannya tercalar.
"Mata kau letak dekat mana ha! Kau tak nampak ke aku berjoging! " Marah dan tengkin ashraf membuat gadis itu kecil hati.
"S-saya minta maaf s-sebab saya dah lambat pergi kerja. " Kata gadis itu sambil menunduk memandang bawah.
"Bila cakap dengan aku pandang atas! " Kata ashraf yang membuat tangisan gadis itu terdengar.
Perlahan gadis itu mengangkat muka untuk pandang ashsaf.
Alangkah degupan jantung ashsaf membuat rasa seperti dia jantuh cinta apa bila melihat gadis yang memakai baju kurung kulitnya putih dan memiliki mata yang cantik dan juga bibir berwarna pink.
Tapi sesuatu yang menarik perhatin dihujung bibir adellea lebam dan pecah. Ashsaf melihat adellea menarik lengan baju kurungnya supaya menutup pegegalan tangannya terdapat kesan lebam juga.
"Kenape dengan bibir kau pegegalan tangan kau pun kenape lebam?" Ashsaf menunduk badannya kerana adellea pendek darinya hanya paras dadanya.
Adellea hanya mengelengkan kepala dan menjawab sepatah sahaja. "Takde pape."
Ashsaf hanya diam susah untuk dipaksa. " Nama kau apa? Nama aku tengku ashsaf. "
"Nama s-saya adellea sofia. " Ashsaf senyum dan mengusap perlahan rambut adellea.
"Nice name dah lah kau pergi kerja aku lepaskan kau. " Ashsaf mula berjoging dan meningalkan adellea yang masih blur.
"Tadi bukan main lagi marah . " Adellea mula perjalananya berkerja sebagai pembantu rumah.
Seseorang yang menyorok dibelakang pokok sambil melihat adellea berjalan sehingga hilang bayangannya.
Ashsaf tersenyum dibelakang pokok melihat gadis yang mencurihatinya .
"Aku kena cari latar balakang dia...aku kena milikinya. " Bisik hati ashsaf.
Ashsaf terus pulang ke rumahnya untuk bersiap untuk pergi ke officenya.
Skip.
5.00 petang.
Adellea pulang kerumahnya terlihat ibunya berdiri depan pintu sambil mukanya kelihatan marah.
"Kau pergi? Tak reti duduk rumah?! Hari ni kan cuti tak boleh duduk rumah tolong masakkan untuk pakcik man!? Tahu tak ibu kerja pergi cari duit takkan nak minta tolong tak boleh?! " Adellea ketakutan berlari naik ke biliknya takut dipukul dengan ibunya.
"Aku tanya ni jawablah! " Arman yang melihat itu memberi kayu kepada ibu adellea iaitu siti.
"Siti kena ajar dia sikit kalau tak nanti lagi besar kepala dia. " Hasutan arman membuat kemarahan siti kemuncak.
Siti pergi ke arah pintu bilik adellea.
"Kau buka pintu ni! Meh sini Aku nak ajar kau cukup-cukup! " Adellea menahan pintu itu supaya tidak dapat dibuka tapi kekuatannya tidak mampu dari pagi tadi Adellea tidak sarapan hanya air kosong sahaja diminum itu pun adellea bersyukur apa yang ada.
Ibunya, siti berkahwin dengan arman sejak ayah adellea Meninggal dunia kebahagian sudah pun bertukar menjadi kesedihan.
".. Kalaulah ayah ada mesti semua ni takkan jadi... Ayah adellea rindu sangat dekat ayah. " Bisikan hati adellea apabila menrindui ayahnya.
YOU ARE READING
PSYCHO OR MAFIA? | On Going
RomanceTengku ashraf daniel seorang yang dingin dan baran kurang kasih sayang dari seorang ibu dan ayah. tengku ashsaf mempunyai kembarnya iaitu tengku aqasha danny. tengku ashsaf bertemu dengan adellea Sofia pertemuan yang tidak dijangka apabila dimalam...