Part 2 (Book shop)

25 0 0
                                    

Jam menunjukkan 10.35 pagi. Mereka sudahpun berada di depan kedai coffee tadi. "Ill be waiting here", kata Lisa, sambil berdiri di depan kedai buku berdepanan dengan kedai Coffee tadi. Dia terus masuk ke dalam, ketika dia menolak pintu tersebut dia tidak senghaja menolak orang yang berdiri di depan pintu itu. "Im sorry. Awak okey tak?", soal Lisa. Dia melihat lelaki tersebut masih dalam kesakitan mengosok-gosok dahinya yang terkena pintu kaca yang terhempas di kepalanya tadi. Sebaik sahaja lelaki tersebut mengalihkan tangannya daripada mengosok dahinya. Mereka terdiam seketika. "What? You got to be kidding me!", kata Lisa.

"Awak!", kata lelaki tu.

"I take back my word. Padan muka", kata Lisa sambil keluar dari kedai buku tersebut.

Lelaki tadi terus mengikutinya sambil berlari dalam keadaan tak tentu arah.

"Oi! Awak!", kata lelaki tersebut.

"Ugh! Memang pantang sangat jumpa manusia tak beradab mulut puaka macam awak ni!", bisik hatinya. Sambil berpusing dan melihat ke arah lelaki tersebut sambil tersenyum.

"Awak senghaja kan?", soal lelaki tersebut.

"Saya tak nampak pun ada orang depan pintu tu, saya cuma baca arahan dekat pintu tu dia tulis "Tolak" so saya tolaklah", kata Lisa.

"Awak tak nak minta maaf?", soal lelaki itu.

"Tak. Adil lah kan. Tak kan tak ingat apa yang jadi pagi tadi?"

"Ugh! Saya dah minta maaf pun pagi tadi"

"Saya tak maafkan pun, saya cuma maafkan kesalahan awak rosakkan phone saya tapi bukan tangan saya yang kena Coffee. At least dahi awak tak apa-apa bukan macam tangan saya. So bye! I don't owe you anything", dia terus masuk ke dalam kedai buku tadi seperti biasa.

"Ugh!", lelaki itu terus mencari cermin sebaik sahaja dia masuk ke dalam Coffee shop itu. dia terus melihat keadaan dahinya. Dahinya kelihatan kemerahan, kemudian dia terus menutupnya kembali menggunakan rambutnya.

"Apa jadi? Bad mood je", soal lelaki yang berdiri di depan counter.

"Ingat tak perempuan pagi tadi tu?"

"Perempuan? Maksud awak yang awak tak senghaja tertumpah Coffee tu?"

"Yes"

"Apa jadi?", soal Ismail.

"We meet again earlier. Depan kedai buku tu. Dia tolak pintu tu, terus kena dahi saya yang cantik ni", luah hati lelaki itu. Ismail hanya tersengeh mendengar ceritanya.

"Adil lah kan", kata Ismail.

"Dah lah. Malas nak cakap dengan awak lagi"

"Aiman, dah lah tu. Mana lah dia senghaja kan, awak pun tak senghaja", kata Ismail.

"Yelah. Pergi dulu", kata Aiman sambil meninggalkan kedai Coffee tersebut.

"Dah lah, jom balik Uni", soal Lisa.

"Jom", kata mereka sambil memeluk tangan Lisa.

"Hati-hati dengan tangan saya", kata Lisa sambil mengelak tangan sebalah kirinya dipeluk ataupun dekat dengan Coffee yang ada dalam genggaman tangan mereka.

"I should avoid seeing her again", bisik hati Aiman. Dia berjalan melimpasi mereka sambil menurunkan capnya sehingga menutup matanya, dengan harapan Lisa tak mengenalinya. Sebaik sahaja melimpasi mereka dia terus berlari.

Sebaik sahaja dia tiba di University. Dia terus menuju ke auditorium. Iaitu di mana semua pelajar baru sedang berkumpul. Setelah satu jam menuggu pengumuman dari seorang ketua pelajar. Mereka terus dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk Tour di kawasan University tersebut agar mereka tidak tersalah tempat pada masa yang akan datang.

Dan sesuatu yang tak dijangkakan terjadi. Pada masa itu, Lisa telah mengetuai kumpulan di mana Aiman berada dalam kumpulan tersebut. Lisa melayan semua pelajar baru itu dengan penuh lemah lembut dan sopan termasuklah dengan Aiman sekali.

"She's my senior?", bisik hatinya. Setelah selesai sesi petang itu, mereka di arahkan untuk balik ke Auditorium.

JauhWhere stories live. Discover now