Jag öppnade porten till den stora ladugården och kände hur min hand darrade. Nervositeten var som en explosionsartad tsunami. Annika och jag gick in, det var bara vi vid ingången och en kvinna som ville ta emot våra jackor.
"Jag kan ta era kappor, tack" Sa den unga kvinnan och log.
"Visst" Sa vi i kör och log mot varann
Annika speglade sig i telefonen och smetade på ett nytt lager rött läppstift.
Och jag fick plötsligt syn på någon komma gåendes mot mig från håll.Det enda jag såg var en siluett av en man, en skugga av en muskulös kropp. Det kan inte vara Adam för han var väldigt slank och tanig förr, jag undrade vem det var
"Hej" hördes en mörk och djup röst
Jag kände inte igen rösten.
Mannen log och sträckte fram handen. Handslaget var fast och han höll kvar greppet och såg mig rakt i ögonen.
"Kul att se dig igen"
Han stod framför mig vid porten och jag log åt honom men av någon anledning fick jag svårt att komma på ett samtalsämne. Jag blev nervös och lite röd i ansiktet. Jag studerade mannen i några sekunder och fick syn på ett födelsemärke vid kinden och då slog det mig vem det var. Den gamla pojken jag kände från förr hade blivit en attraktiv man, från Adam till hulken, Han hade vackert, axellångt hår och drog fingrarna genom hela håret, men någonting blänkte. En ring, han hade en ring på ringfingret i guld. Helvete, han var gift.
Vi stirrade på varandra, djupt in i ögonen. Han log och skulle precis säga någonting när en kvinna tog tag i hans hand och sa någonting som jag inte visste vad. Det lät som ett främmande språk, jag kunde varken läsa henne läppar eller höra hennes ord. Det var som att tiden stod stilla. Det ringde i öronen och han höll henne i handen och gick tillbaka in till den stora salen igen. Annika och jag blev ensamma.
Vi följde sakta efter.
Salen var stor och folk stod i klungor. Jag kände mig obekväm och Annika såg lika obekväm ut hon med. Plötsligt kände jag hur någon gnuggade mig i håret och jag vände mig om och fick syn på Jonte.
"Att du aldrig växer upp!" Sa jag irriterat och gav han en iskall blick
"Vadå? Alla gillar väl knullruffs, skål på dig!"
Jag suckade..
"Kom så går vi" Sa Annika och drog iväg mig några meter bort. Vi stod själva och blev erbjudna drinkar av servitrisen som kom till undsättning.
"Det här behöver jag för mina nerver" Sa jag till Annika och smuttade på drinken
Jag koncentrerade mig på drinken just för en stund och den smakade ljuvligt gott. Dansmusik spelades i bakgrunden och jag svängde kroppen i takt till refrängen. Musik fick mig alltid att må bra och speciellt vid jobbiga tillfällen.
Annika pratade med mig men jag lyssnade mest, hon berättade om ett ragg hon stött på på sitt gym och plötsligt hörde jag en bekant röst komma bakom mig. Adam.
Adam pratade med sin fru och med Alexander, han skrattade mest hela tiden men hade gett mig flera intensiva blickar som jag hade svårt att tolka. Så intensivt och förförande att jag inte kunde hjälpa det, det pirrade mellan benen.
Hans fru var lång, blond och smal. Själv hade jag blivit tjock och kurvig med åren som gått så vi var verkligen varandras motsatser. Hon smekte hans rygg och han drog sig försiktigt undan och började gå mot utgången, själv. Jag tittade på honom och sedan på hans fru som redan hade fäst blicken i mig. Hon stirrade på mig uppifrån och ner och hånlog, med hat.
YOU ARE READING
Eva & Adam - KLASSFESTEN
FanfictieTio år har gått sedan Eva & Adam setts och deras första möte efter tio år sker på klassens första klassfest, i ladugården. Dom är kåta och fyllda av åtrå och saknad. Det hela slutar inte som det tänkt och kommer Eva & Adam ses igen?