Kapitel 8, Vägen öppnas

26 2 0
                                    


Sidastir rengjorde svärdsklingan på sitt träningssvärd medan han väntade på instruktioner från Lamag som hade gett honom tillåtelse att ge sig av när han hade fått veta att Mayin hade besökt. Lamag såg ingen anledning att förhindra en magiker att hälsa på Mayin men han ville ändå att Sidastir skulle stanna kvar efter lektionen för att ta igen det han hade missat.

Akana hade berättat längst vägen vad Mayin hade sagt om hans element och hade varit oerhört begeistrad över den nya kunskapen om auonernas ursprung. En reaktion han inte skulle ha haft när de möttes.

Den nya kunskapen om Akanas element skulle bistå dem. Även om Sidastir inte hade någon välvilja för de tre svinen som anföll Akana så vore det bättre om deras situation inte var permanent. I alla fall för Akana.

Sidastir såg Magnus hängde över arenastängslet medan han iakttog de två ungtupparna som tränade utan att i sanning titta på dem. Han var fortfarande vredgad över incidenten i gränden.

Sidastir ville säga att han inte fäste avseende vid Magnus känslor men det var inte helt sant. Magnus hade varit hans vän under alla tidevarv han hade gått på Virtus Scolaris men om valet var mellan Magnus och Akana så skulle han välja Akana varje gång.

Lamag kom över till honom med en bister uppsyn. Inte för att det var någon skillnad från hans vardagliga uppsyn.

"Du talade med Mayin. Sade han något om pojkarna?" frågade Lamag, som var en av de få lärare med undantag av Vis, som inte hade visat någon större rädsla för Akana eller oro för Akanas angripare.

När Sidastir hade frågat honom om det så hade Lamag bara svarat att den sortens attack kommer blott när man har skadat en magiker till risken för magikerns liv. Om man inte är redo för den sortens kraft så torde man inte betrakta en magiker som ett lovligt byte.

Lamag hade stridit mot tillräckligt många magiker i strider för att veta att en magiker är som vådligast precis innan de riskerar att dö. Deras krafter har en förmåga att multipliceras och brisera okontrollerbart i hopp om att bevara magikers liv.

Varje soldat måste vara redo för det när de strider med en magiker och Lamag har tillräckligt många ärr från sina misstag i strid för att vara förberedd för den sortens kraft.

"Han sade att han skulle gå och undersöka pojkarna för att försäkra sig om det, men att problemet inte var permanent. Deras mana förråd är antagligen uttömt. Det tar bara längre tid för dem att återfå sin mana eftersom de inte är magiskt tränade", sade Sidastir som uppmärksammade att Magnus vred besvärat på sig. Det var påtagligt att den tjurskalliga dåren tjuvlyssnade på deras samtal.

"Det kunde jag ha berättat för dem. Det är ingen skillnad från när magiker är utmattade i strid. Efter att ha brukat så mycket magi så blir de uttömda och man kan inte känna av deras mana lägre. Låt dem vila ett tag så är de åter igen på slagfältet på ett ögonblick", fnös Lamag sardoniskt.

"Men den värdelösa Medicusen, som inte ens är torr bakom öronen, kunde inte lista ut det och är antagligen för rädd att yttra sitt misstag."

"Om jag får reda på att en Medicus har utsatt min Rial Caraid för fara på grund av en felbedömning och har inte ens vett nog att rätta sitt misstag..." fräste Sidastir argsint.

"Hota Medicusi, det hjälper nog situationen", yttrade Lamag sarkastiskt.

"Vad sade Mayin om din makes förmågor? jag har bevittnat många strider och slagits mot många magiker men jag har aldrig sätt eller hört något liknande."

"Få har, Akana använde två krafter. Den ena är drakeld. Den vita elden är drakeld inte demoneld", förklarade Sidastir relativt högljutt eftersom han visste att Magnus antog att det var demoneld.

Frost och Låga, EldföddWhere stories live. Discover now