Kapitel 13, Porten till Patos

12 1 0
                                    

Akana vaknade upp med ett stön. Han blickade upp mot en grå himmel och grimaserade när han reste på sig. Hans kropp värkte något fruktansvärt. Han spärrade upp ögonen när minnet av attacken kom tillbaka.

Han började panikslaget att titta sig om och var visserligen lättat över att han inte såg någon Lieren men han var inte euforisk över personen vars ansikte han kunde utskilja. Yuan Zhan betraktade honom med en Huzhidis sedvanliga förakt.

Akana lyckades med möda vingla sig upp på fötterna. Han har ingen aning om vad Lieren hade nyttjat för att få honom att bli medvetslös men han kände sig fortfarande tärd efter drogen. Akana lyckades dock ändå blänga på Zhan som verkade fullkomligt belåten över något han inte ens hade haft modet att göra själv.

"Jag hoppas att du inte är helt borta. Jag vill trots allt ha dig medveten för nästa del av planen", sade Zhan och närmade sig långsamt som om han förföljde sitt byte.

Han drog sitt svärd som hade Huzhidis smala och lite kurviga design. Trots det smala och lätta svärdet så ansågs Huzhidis svärd vara de bästa och starkaste av alla svärd i de nio rikena.

Han riktade sitt svärd mot Akana som inte kunde göra annat än att blänga på honom. Han kunde inte samla någon kraft till att springa men han stöpplade sig till kanten och grimaserade när han insåg var han var. Han var högst upp på Hexagon.

Byggnaden tornade upp sig över alla andra byggnaderna i området och han kunde se hela staden härifrån. På inte att tala om att denna del av staden var med stor risk övergiven. Zhan hade planerat detta väl.

"Självmord skulle vara för ärorikt för dig, ökenråtta. Du förtjänar att dö dränkt i ditt eget blod medan du känner sant nederlag och skam", fräste Zhan och Akana kastade en mållös blick på Zhan.

Auoner har aldrig förstått huzhidiers besatthet av självmord. Det ska tydligen vara ett sätt att återfå deras ära men för en auon så är ära och skam endast ord. Illusioner skapade av folk för att försöka skapa vinster och förluster i handlingar som inte har några vinster eller förluster.

Självmord i allmänhet var något okänt för en auon då endast genom att leva kan de fortsätta att vara till nytta. Endast några få tillfällen kan auoner acceptera ett självmord. Vilket var om en person var döende eller om en person offrar sig för att någon annan ska leva. Inga av dessa orsaker stämde in på Akana.

Akana rannsakade sin omgivning för en väg ut. Att hoppa var inget alternativ men det fanns en trappa som gick ner. Det var enda utgången för honom även om det fanns en stor risk att när han började ta sig nedför tornet så skulle Lieren vänta på honom.

"Hur fick du hit Lieren? de är en självständig grupp som inte ens lyssnar på er eviga kejsare", frågade Akana i hopp om att vinna tid. Det var ett mysterium han inte kunde lösa.

"Jag behövde inte göra något. De var redan på väg till Virtus Scolaris för att utrota dig. Du var en ökenråtta som hade undkommit från deras jaktmarker. På inte att tala om att du hade gift in dig i ett kungligt hus, börjat studera på en av de mest framstående av alla skolor och fått de nio rikenas råd att vända sin blick mot Auone", förklarade Zhan utan att släppa Akana med blicken.

Det var uppenbart att han fruktade Akanas krafter. Antagligen för att han tog sig till minnes vad som hade hänt i gränden. Märket efter den attacken var fortfarande påtaglig på hans ansikte.

"Det var något som Lieren inte kunde tillåta."

"Allt jag behövde göra var att öppna portarna och bjuda in dem", sade Zhan ledigt.

"Så han öppnade porten till helsefyren", tänkte Akana och försökte sakta färdas mot utgången men han behövde hålla Zhan ockuperad.

Frost och Låga, EldföddOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz