Kapittel 16

578 35 8
                                    

”Kan du gjøre meg en tjeneste?” spør jeg. Jeg ligger i armkroken til Joe. Vi har ligget sånn lenge og bare snakket.
”Ja, hva da?” Jeg reiser meg opp.
”Kan du bli med meg på graven til Beth?” Han nikker og reiser seg opp.
”Vi drar ut en tur” sier jeg til pappa som sitter i stua og følger med på en fotballkamp. Han nikker.
”Jeg har nattvakt så jeg drar litt senere” Jeg nikker og går ut i gangen. Vi tar på oss skoene før vi går ut i bilen hans. Det tar ikke lang tid før vi er framme. Han skrur av motoren og jeg tar av beltet.
”Vil du at jeg skal bli med?” spør han og jeg ser bort på han med et lite smil og nikker.
”Takk” Han tar av seg beltet og vi går ut. Han låser døren og legger en arm over skulderen min før han kysser meg på kinnet. Det er fremdeles lyst, noe jeg er takknemlig for. Noe av det verste som finnes er kirkegårder når det er mørk. I tillegg lager det så mye lyd fra grusen. Knas, knas. Alt er så veldig lytt hvis det er helt stille.
Jeg ser en skikkelse ved graven til Beth. Det blonde håret får meg til å skjønne at det er Lukas. Jeg ser opp på Joe og han stopper.
”Vil du at jeg skal vente her?” spør han og jeg snur meg mot Lukas igjen.
”Hvis du orker” Han kysser meg på hodet og jeg flytter blikket mitt opp mot han.
”Ja” Jeg gir han et smil og han slipper den trygge, varme hånden sin som lå over skuldrene mine. Lukas ser ikke opp før jeg steller meg ved siden av han.
”Hei” mumler jeg og setter meg ned.
”Hei. Hva gjør du her?” spør han meg lavt uten å ta blikket fra meg.
”Jeg trengte å komme hit et øyeblikk så Joe kjørte meg” Han ser bak meg og nikker.
”Dere har ordnet opp?” Jeg nikker og plukker litt i gresset.
”Hva gjør du her?” spør jeg og ser opp på han.
”Jeg har dårlig samvittighet” Jeg ser rart på han.
”Hvorfor det?”
”Selv om Beth er død, føler jeg at jeg har sviktet henne ved å oppføre meg som jeg gjorde. Vi var ikke en gang sammen lenge” Det er sjelden jeg ser broren min viser følelser eller snakke om følelsene sine, men nå er ting annerledes. Jeg svarer ikke. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke vet hva jeg skal si.
”Du kan be Joe komme så han slipper å stå der alene” sier Lukas etter en stund.
”Sikker?” han nikker og jeg snur meg mot Joe. Han har blikket mot meg og Lukas og jeg hever hånda og vinker han mot oss. Han smiler skjevt og kommer med små skritt.
”Hei” sier han og setter seg ned ved siden av meg. Lukas gir han et lite nikk og jeg smiler smått opp til han. Han legger armen sin beskyttende rundt skulderen min og jeg legger hodet mitt på skulderen hans. Ingen sier noe. Det er ikke en klein stillhet eller en forstyrrende stillhet. Stillheten er rolig og behagelig. 

Jeg ligger i senga. Alt er stille og rolig. Pappa er på jobb og Lukas gikk på rommet med en gang vi kom hjem. Han er ikke som han var en stund. Han har ikke med seg en jente hjem i kveld. Det er ikke en lyd fra rommet hans som det pleier å være. Det skremmer meg nesten, men jeg er glad for at han ikke gjør det. I det minste ikke i kveld. Joe og jeg har ryddet opp, mye takket være Nate. Det skremmer meg fremdeles. Den tanken på at han ikke lengre er med Sarah, men har kommet til oss. Den følelsen at han faktisk hjalp meg til å innse at jeg måtte la Joe forklare seg. Jeg er redd for at Kathrine skal falle for han og han gjør det samme mot henne som han gjorde mot meg. Det eneste som faktisk lar meg tenke at han kanskje kan ha forandret seg, utenom at Kathrine sa at jeg skulle gi han en sjanse, var det at han fortalte Sarah at han ikke ville såre Kathrine sånn han såret meg. Ingen står imot Sarah. Da mener jeg ingen. Hun er dronningen på skolen. Det er sykt at hun kan ha så mye makt, men det har hun. Noen ganger tenker jeg at de som følger etter henne gjør det fordi de ikke har noe annet valg. Men hva vet vel jeg? Det kan hende at det faktisk finnes en helt fantastisk person i Sarah også.  Jeg snur meg over på magen og begraver ansiktet i puten. De siste månedene har bare flydd av gårde. Det føles ut som at jeg ikke har fått oppleve noen av dem, selv om så mye har skjedd. Jeg har fått verdens beste kjæreste. Han beskytter meg og behandler meg som at jeg er prinsessen hans. Jeg elsker han utrolig mye, men jeg føler at vi ikke har fått gjort så mye annet enn å sitte hos en av oss. Jeg vil gjøre noe sammen med han. Gå ut et eller annet sted. Jeg reiser meg opp og finner mobilen min i lommen. ”Vil du bli med meg på en date?”  Jeg trykker på send og legger meg ned i sengen igjen. Det tar en liten stund før han svarer, men når han først svarer spretter jeg opp. ”Det er jo jeg som skal spørre deg om det! Men gjerne babe” Det kribler i magen, som alltid når han skriver babe til meg. Han er virkelig verdens beste kjæreste. Jeg legger mobilen på nattbordet og det banker på døren min.
”Kom inn” sier jeg og Lukas kommer inn med hodet hengende ned. ”Hva er det?” spør jeg og banker på sengen og han setter seg ned.
”Jeg har vært en idiot” mumler han og hever blikket mot meg. Jeg trekker på skuldrene.
”Jeg kan ikke nekte for det” sier jeg.
”Sorry søs” Jeg smiler skjevt til han.
”Lover du å ikke gjøre det igjen?” Han nikker og jeg setter meg nærmere han. Jeg legger armene mine rundt nakken hans og klemmer han svakt. Han legger armene sine rundt midjen min og drar meg enda nærmere seg.
”Jeg er glad i deg” sier jeg.
”Glad i deg å”

Alle drar tilslutt 2Where stories live. Discover now