PROLOG

20 2 1
                                    




Setelah hampir dua bulan bumi ini tandus....setitis gerimis pun tidak sudi mampir menyapa bumi ini yang sedang gersang. Pagi ini, akhirnya, nikmat yang ditunggu-tunggu itu singgah juga. Pepohon yang sekian lama kekeringan, disimbahi rahmat juga hari ini. Kelihatan dedaunan yang kekuning-kuningan seperti tersengih kegirangan disirami kasih yang baru kembali. Apakah hujan pagi ini menjadi rahmat atau sebenarnya refleksi pedih yang kini parah membelenggu perasaan seseorang ?

"Hujan pulak pagi ni !! Harap-harap semua berjalan macam yang kita rancang". Kedengaran suara Pak Lang yang bernada bimbang yang sedari tadi berdiri di serambi rumah kampung itu. Jam menunjukkan hampir ke pukul 11 pagi, juadah ringkas untuk tetamu pun telah disiap siagakan dengan bantuan jiran-jiran berhampiran. Risau benar lelaki yang sudah berusia ini , sudah beberapa batang Surya Gudang Garam yang disedutnya. Maklumlah ini pertama kali rumah usang itu akan dikunjungi tetamu asing. Selalunya hanya sanak saudara dan jiran tetangga yang datang menjenguk.

"Maira! Dah siap ke belum..? Kejap lagi orang dah nak sampai..." Mak Lang pula menjengukkan kepala dari celah pintu bilik. "Dah siap dah Mak Lang...cantik betul anak dara Mak Lang ni, macam puteri raja..." tersengih Suraya mencelah sambil membetulkan selendang gadis cilik yang baru pertama kali mendapat sentuhan kosmetik itu. Suraya, kawan karib Humaira semenjak kecil lagi sehingga lah kini, sudah mencecah 18 tahun hidup sekampung. Dia lah tempat Humaira berkongsi suka duka tanpa ada yang disembunyikan. Mereka membesar seperti belangkas , juga seperti kembar tak seiras...sama cita dan rasa.

Humaira membisu dan terus membatu. Hanya matanya yang berkaca memandang jemari merah berinai, dadanya berombak kencang, hatinya meronta-ronta minta dilepaskan tapi mulut terpaksa dikunci demi mereka mereka yang tiada galang ganti. Tidak tergamak Humaira untuk memadamkan api keterujaan bapa dan ibu saudara yang telah mengganti ibubapa kandung nya. Semenjak kemalangan yang meragut nyawa kedua malaikat Humaira, hanya Pak Lang dan Mak Lang lah yang ada untuknya. Pinangan Zafril hari itu sangat-sangat bermakna bagi keduanya. Seperti terlepas satu beban besar dari pikulan mereka apabila ada lelaki seperti Zafril yang sudi menggalas amanah mereka. Pertama kali Humaira melihat mata kedua orang tua itu bersinar-sinar apabila dia bersetuju dengan lamaran Zafril.

"Mairaaa....kau jangan macam ni...Aku faham perasaan kau. Mana tau...Zafril adalah imam terbaik untuk kau", lembut pujukan Suraya berbisik ke telinga Humaira. Bimbang terlepas dengar oleh beberapa orang gadis lain yang turut menjadi peneman ratu sehari. Gugur lagi sebutir mutiara dari kelopak mata kuyu gadis itu. Lantas cepat2 diseka Suraya sambil menggeleng-gelengkan kepala seperti meminta agar Humaira jangan menangis. Suraya mendakap sahabatnya dengan penuh ehsan , mengharapkan agar Humaira tenang setidak-tidaknya sehingga terlafaznya akad sebentar nanti.

"Rombongan dah sampai!!!" , bunyi kecoh di luar bilik jelas meriah melodinya, seakan menyambut keberangkatan tiba paduka raja ke singgah sana. Namun bagi Humaira, ia seperti kekalutan di bumi Palestin yang baru dibedil Israel. Semua gadis-gadis peneman berasak asak bangun menjenguk-jenguk ke tingkap bilik, teruja benar untuk melihat wajah raja sehari. Suraya pun turut bangun, tapi belum sempat melangkah, tangannya ditarik Humaira. "Su...aku rasa nak mati!!", terkejut Suraya mendengar getar suara Humaira yang seperti separa keluar dari kerongkongnya. "Hish...apa ni Maira...nanti Mak Lang dengar...sakit jantung orang tua tu nanti!! Kau nak macam tu ??" ,itu yang spontan keluar dari mulut Suraya. Dia merenung sahabatnya dengan perasaan belas tapi apa yang mampu dia lakukan? Wajah comel yang sering mekar dengan gelak tawa dan gurau senda, pada hari ini, yang seharusnya hari bahagia buatnya, telah pudar seri. Bibir mungil yang selalunya mengalunkan keceriaan dan kekuatan, telah hilang kata-kata semenjak rombongan Zafril bertamu. "Waahhh....hensemnya suami kau Maira...macam artis lah...untung kau Maira..",  tergedik gedik anak anak dara yang tidak tahu jalan cerita itu di tepi tingkap. Humaira tidak ingin tahu dan tidak berminat langsung untuk tahu..."Aideel......sampainya hati kau...aku perlukan kau...tolong bawa aku lari.....", rintihan sayu di lubuk hati Humaira menambah lagi sesak dadanya.

Dalam Rindu Ada RinduWhere stories live. Discover now