Bab 8

1.6K 36 4
                                    

AIDAN memberikan senyum lebar kepada wanita kecil molek yang baru sampai di sisi keretanya. Dibukakan pintu untuk si dia masuk. Berseri wajah masing-masing dapat berjumpa juga hari ini walaupun terpaksa mencuri masa rehat di waktu malam.

"How was your day?" Lembut suara Aidan bertanya bila kereta mula bergerak.

"Okey... Walaupun terpaksa tercungap-cungap sana sini dari pagi sampai malam." Lembut juga jawapan Humaira sambil ketawa-ketawa.

Mata saling bertentangan dalam samar-samar cahaya lampu jalan.

"Hurm... Kalaulah abang ada di rumah tu, boleh kongsi beban Maira sama-sama. Taklah Maira terkejar-kejar sorang nak buat semua benda."

"Yalah tu. Maira dah lama ready nak share-share... Abang la, jadi ke tidak? Dia izinkan ke?"

"Perlu ke dapat izin dia? Abang mampu, kan? Boleh aje jalan tanpa persetujuan dia."

"Isy... Jangan! Maira nak bina masjid dengan abang, bukan nak cari gaduh. Nak kongsi abang cara baik-baik, bukan main rembat aje. Nanti lagilah orang keliling cap babi sondol tak sedar dirilah, perampaslah, dasar janda tak tahu malulah, langau busuklah..."

"Shhh... Cukuplah tu. Maira tak rampas hak siapa-siapa. Maira kan cinta pertama abang dan tetap akan jadi insan yang abang cinta sampai bila-bila. Tak pernah berubah. Abang ikhlas nak jaga Maira dan anak-anak."

"Maira tahu... Tapi masalahnya, abang tu suami orang, bukan bujang, bukan duda. Hak perempuan lain."

"Siapa kata hak orang?"

"Dah memang itu hakikatnya, kan? Maira tak nak nikah dengan abang selagi dia tak setuju. Sebab Maira tak nak rumah tangga kita kucar-kacir nanti. Maira nak abang hidup tenang dengan Maira dan dengan dia."

Aidan senyum senang.

"Sifat Maira ni yang buat abang bertambah sayang. Hati Maira luhur. Untung abang."

"Habis dia tak baik ke? Hati dia busuk ke?"

"Siapa tu?"

Pap! Lengan Aidan kena cepuk manja. Aidan kerling nakal. Hati bertambah ceria.

"Bakal madu Maira la. Saja tau, buat-buat tanya." Humaira buat suara merajuk.

Kereta dah pun sampai ke hadapan restoran yang dituju. Aidan parkir di petak kosong betul-betul di hadapan restoran.

"Abang belum jawab lagi soalan Maira," ungkit Humaira lagi sebaik saja duduk di kerusi restoran.

"Yang mana satu?"

Humaira bagi jelingan manja.

"Pasal bakal madu Maira la... Hati dia tak tulus ke?"

"Sangaaat..."

"Sangat apa? Baik ke tak baik?" Humaira masih tak puas hati jika tak dapat jawapan yang dia nak.

"Bukan abang selalu cerita pada Maira ke, macam mana sikap Dhiya?"

"Tapi abang cerita semua yang best-best, yang elok-elok belaka. Maira naklah tahu yang true story, bukan yang cover-cover. Naklah juga tahu kelemahan dia, supaya Maira lebih mengenali dan berhati-hati nanti."

"Abang tak pernah cover Dhiya. Memang dia seorang isteri yang sangat baik, Maira. Abang tak pernah tipu. Apa yang abang cerita selama ini, itulah Dhiya yang sebenar. Sebaik-baik insan di mata abang."

"Habis, Maira kurang baik ke berbanding dia? Sampai sanggup nak rampas dia dari abang." Ada sedikit nada cemburu pada suara Humaira, tapi dia cuba mengawalnya.

Aku Pilih BahagiaWhere stories live. Discover now