[MENTAL DISORDER VI]
Obssessive Compulsive Personality Disorder (OCPD)'.
OCD merupakan sejenis kecelaruan personaliti yang dicirikan oleh sifat individu yang amat mementingkan ketelitian, kesempurnaan serta keinginan untuk mengawal persekitaran serta hubungan.OCD ini kebanyakkan terjadi dan dialami kaum lelaki dari kaum wanita. Terkejut? yeah even kaum wanita lebih cerewet berbanding lelaki ocd ni kerap terjadi kepada kaum lelaki.
so ni antara ciri ii penghidap OCD;
• Terlalu fokus tentang perincian, peraturan, senarai dan susunan sehinggakan terlepas pandang kepada objektif utama dalam sesuatu aktiviti.
• Terlalu berusaha untuk mencapai kesempurnaan sehingga lambat menyiapkan sesuatu tugasan.
• Terlalu mementingkan pekerjaan dan produktiviti sehinggakan mengabaikan masa untuk diri sendiri, keluarga atau teman-teman.
• Sukar untuk membahagikan tugas kepada orang lain kerana bimbang orang lain tidak mampu mencapai tahap yang kita inginkan. Sekiranya tugas diberikan kepada orang lain, anda turut menyenaraikan secara terperinci apa yang anda harapkan mereka lakukan.
• Terlampau berpegang kepada moral dan etika serta patuh kepada peraturan tanpa pengecualian.
• Sukar untuk membuang barangan yang tidak lagi digunakan kerana memikirkan bahawa ia mungkin berguna di suatu hari.
• Sukar untuk membelanjakan wang untuk diri sendiri atau orang lain kerana bimbang wang tersebut diperlukan untuk masa hadapan.
• Tidak fleksibel
so kalau korang ada tanda ii di atas lebih dari tiga itu bermaksud korang mungkin penghidap OCD