"Mak jah.." sapa Areel dengan lembut yang baru sahaja masuk ke dapur
" Ye reel knp?" Tanya Mak Jah dengan senyuman. Sejak dari lahir lagi dia menjaga lelaki itu. Setiap sudut tentang lelaki itu diketahuinya. Diriknya bagai ibu kedua kepada budak lelaki itu. Dia menjaga lelaki itu dengan penuh kasih sayang dan ikhlas. Itu lah tanggungjawab Mak Jah setelah suami dan anaknya meninggal dunia akibat kemalangan. Di sini lh tempat dia berlindung di samping keluarga yang sangat harmoni dan penyayang.
" Mak Jah Buat apa?" Tanya Areel sambil mengambil susu di dalam peti sejuk.
" buat kuih kegemaran kamu lah, " balas Makjah.
" Kuih Seri muka ?" Teka Areel dengan gembira.
Mak Jah hanya senyum sahaja. Dia tahu apa yang boleh membuatkan azreel gembira.
"Azreel bukak bengkel hari ini? "Tanya Mak Jah.
"Ye kejap lagi Azreel keluar," jwb azreel sambil mengambil kuih yang susah siap di atas meja." Azreel dah melawat ayahda dan bonda?" Tanya Mak Jah lagi.
Seperti biasa awal pagi Mak Jah akan menanyakan perlbagai soalan kepasa Azreel.
" Belom lagi Mak Jah rasanya malam ini Azreel tak balik tidur rumah bonda. Bonda sudah berapa hari telefon Azreel suruh balik cuma azreel je tak ada masa, " kata azreel.
" Yelahh. Kalau balik kirim salam dekat bonda kamu tau." Pesan Mak Jah.
Azreel bangun dan mengambil beg di sebelahnya. Azreel mencapai tangan Mak Jah dan menyalaminya.
" Ye Mak Jah. Azreel pergi dulu tau. Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarokatu". Ucap Azreel.
Mak Jah hanya senyum. Dia hanya melihat Azreel berlalu pergi ke pintu.
Sebelum Azreel membuka pintu dia menoleh ke belakang " Mak Jah jangan risau sorang sorang tau. Nanti Azreel suruh Pak Man teman kan. Hahahahah," ucap Azreel sebelum pergi.
Mak Jah hanya ketawa bersendirian. Ada sahaja lawak jenaka yang dibuatnya.Imin POV
" BANGUN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!," jerit Ieqa di ruang tamu. Sakit hati melihat kawan kawan serumahnya terbongkang tidur di ruang tamu dengan makanan makanan segera di atas meja.
Imin , qhai dan lina yang sedang nyenyak tidur terganggu dengan jeritan kuat dari Ieqa." Aduhhh qa ape kau ni bising bising. Orang nak tido pun susah lah. Kacau je," kata ku dengan lemah.
"Hoi nak tidur ape lagi ni dah jam 10 pagi dah!! Kau tak masok kerja ke. Nanti lambat lah ?" Marah ieqa
Imin yang mendengar kata kata ieqa terus segar matanya.
" kenapa tak bangunkan!!! Aku dh lambat lah ," rungut ku lalu angkat naik ke atas untuk bersiap.
" ehh ehh kau yang tak bangun bangun. Dari tadi aku bangunkan tak sedar sedar kau tu yang tidur mati." Balas ieqa dengan laungannya hingga ke bilik ieqa.
" Ieqa diam boleh tak kau tak letih ke asyik membebel 24 jam tak sudah sudah," tegur lina yang masih baring dan ingin menyambung tido.
"Ehh korang berdua bangun sekarang kelas pukul 10:30 pagi kan.. bangun cepat nanti lambat lah... malas betul korang ni.. anak dara ape bangun akhir akhir. Ni lah mak mertua korang tengok reject tahu tak" bebel ieqa lagi sambil menarik selimut yang digunakan oleh mereka berdua.
" kelas cancel lah," jawab lina dan qhai serentak.
" owww kelas cancel boleh tidur lahhh... NO!!! bangun sekarang korang tolong aku kemas rumah.. jangan nak banyak alasan... kalau korang tak tlg aku.. aku mogok tak nak masak?" Kata ieqa sambil mengugut.Lina dan qhai terus bangun dah memeluk ieqa.
" ieqa jangan lah mogok" kata lina
" sapa nak masak nanti" sambung qhai.
" sapa nak buat kan sarapan makn tengah hari dengan makan malam" kata lina lagi.
" Sapa nak buat kek untuk kami" kata qhai lagi.
" kita orang tak pandai masak"kata qhai dan lina serentak dan membuat drama air mata yang tak jadi
" Sapa...""STOP!! Pergi mandi busuk lah korang. Lepas mandik gi dapur tau," kata ieqa.
Lina dan qhai senyum dan berkata " Baik Tuan" sambil mengangkat tabir ke arah Ieqa.
" Dah buat ape tercegat kat sini pergi lah cepat" kata ieqa
Lina dan qhai mengambik bantal dan selimut yg digunakan dan nail keatas.Ieqa hanya menggelengkan kepala terus menujunke dapur.
Imin menunggang motobike miliknya menyusuri jalan. Sedang menunggang motobike tersebut tiba tiba sahaja dia moto itu mati dengan sendirinya.. nasib baik dia berada berhampiran dengan tempat kerja nya.
" Aduhhhh time ni lah kau nak mogok pulak.. Aku dah lambat dah ni kau langsung tak sayangkan tuan kau ni kan. " bebel Imin sambil mendorong motobikenya sampai ke tempat kerja nya.
Tiba di depan tempat kerja nya dia teru memakir motobike nya di tempat letak kereta. Imin membuka jekatnya dan mencapai topi keledar dan terus berlalu masuk ke dalam kedai." Haaa Imin baru sampai?" Ujur bossnya yang betul betul berada di depannya.
" hehehe sorry boss moto tu buat hal tu lambat. Sorry boss" kata Imin sambil memperbetulkan rambutnya yang panjang berurai itu." hmm mcm mcm lah kamu ni.. Dah cepat masok ada stok baru sampai kat belakang tolong atur." Arah bossnya
Imin memberi isyarat okey kearah bossnya dan berlalu kebelakang.
Azreel POV
"Reel tak lunch ke?" Tanya Riz sahabat merangkap pekerjanya.
" Gi lah dulu korong aku tak lapa lagi," kata Azreel yang baru sahaja habis membaiki kereta pelanggan.
" Join lah sekali. Tak syok lah kalau kau tak de sekali. Asyik nak layan Si Riz ni aduhhh bosan lah" rungut Ren.
Riz dengan pantas memukul kepala Ren.
" ehh kau ni." Kata nya dengan geram.
Ren mengaduh sambil menggosok kepalanya yang sakit.
" Kau sure tak nak?" Tanya Riz.
" Ye bawa sekali lah budak budak tu" menunjuk pekerjanya yang lain sedang rehat kerana keletihan.Riz dan Ren tidak kata apa apa hanya menganggukkan kepala.
" korong jom gi makan." Laung Riz.
" Jumm cepat aku lapar nii nak makan kari mamak" jerit Ren kebudak - budakanTidak semena mena Riz memukal lagi kepala Ren.
" Hoi malu lah sikit. Mcm budak budak je lh. " tegur Riz." kau dari tadi pukul aku sakit lahhh" jerit Ren ke telingan riz nak terus lari.
"Hoi sakit lahh" laung Riz lalu mengejar Ren.
Pekerja yang lain hanya ketawa dan menggelengkan kepala. Azreel pun begitu.
Tanpa mereka berdua tidak cerialah bengkel ini hahahahHai... this is my first novel. So harap ade yang baca and support tau cerita saye ni.. harap ade yang komen bagi tau kekurangan atau ape ape je and vote tau.. muah cyg korang.
YOU ARE READING
Bad boy in love
RomanceSinopsis Pertemuan kedua mengubah hidup Imin setelah ditakdirkan hidupnya bertemu dengan seorang jejaka idamannya. Hidup bagaikan mimpi yang cukup indah. Walaupun pada awalnya hanya kenalan biasa, tetapi bak kata pepatah kalau sudah jodoh tak kemana...