الحلقة الأخيرة

903 28 1
                                    

الحلقة الأخيرة.
مقدمة لا تيأس الله سوف ينقذك من ضياعك الله سياسمحك علي الذنوب التي فعلتها فا إن الله يهدي من يشاء. الله لا يترك أحد يحتاج إليه حتى إذا فعلت جميع الذنوب اذا طبلت التوبة وتقربت من الله بقوة سوف تشعر أن كل شيء جميل حولك الله لن يترك جميعا نقع أحيانا ونقع لأننا لسنا ملائكه فا نحن بشر من منا لا يخطئ ولكن لا تجعل الخطأ يبعدك عن الله. تقربوا من الله دائما.............................................
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم.
في عالم ليلي
كانت تركض نحو بحر وهي تبتسم وتضحك تسمع صوت يأتي من بعيد من ميرا اختها وامها وابيها واياد يصرخون با إسمها.
إياد ويركض نحوها :تعالي هنا يا ليلي مستحيل اسمحلك تبعدي
ليلي بصوت ضعيف :مفيش حاجة تستاهل إني اعيش عشانها انا خلاص ساعدتك معنديش حاجة اعيش عشانها اعيش ليه ولمين؟ وايه في الدنيا يستاهل إني اعيش عشانه.
إياد :انتي لبتقولي كلام ده يا ليلي طب ازاي. ليلي لكانت بتساعد كل ناس إنهم يحبوا الحياة بحلوها ومرها وفي الاخر تقولي كلام ده ليه يا ليلي ايه لخلكي تهربي من واقع وتقرري إنك تموتي. عشان صاحبتك ماتت؟ الدنيا مبتقفش علي حد يا ليلي لو كل واحد متله حد عزيز عليه وادمر وراه يبقي مش هيبقي في بشر في مجتمع. لازم نكون اقوياء. طبيعي اننا نزعل ونقع شوية بس مينفعش إننا نستسلم ل ده لا يا ليلي كدة غلط متعمليش في نفسك كدة لازم تعيشي عشان تكتشفي حاجات اكتر عشان تحققي أحلامك عشان متسيبش الناس لبيحبوكي كلنا عاوزينك يا ليلي.
نظرت له ليلي تائهه تشعر إنها تغرق في البحر وتريد طوق النجاة.
ليلي بتفكير :مش عارفه يعني تفتكر أن ده صح؟ إني اكون قويه واواجه العالم. طب انا معنديش طاقه إني احارب حد واكيد هواجه حاجات وحشة اعمل ايه بقي في مصيبة دي.
إياد بابتسامة :ولا مصيبة ولا حاجة الدعاء يا ليلي الدعاء يغير القدر رينا بيسمع صوت النمل مش هيسمع صرخات قلبك؟ لازم تكوني قويه لازم تحاربي لازم تعيشي الحلو ول وحش اتمسكي بحياة يا ليلي واعرفي إني أنا وأسرتك مش هنسيبك ابدا هنكون قوة ليكي.
ليلي :وعد ؟
إياد :وعد يا ليلي.
في تلك اللحظه فاقت ليلي دقات قلبها أتت مرة أخرى بعد ما إياد فعل لها جهاز ضربات القلب.
إياد :الحمد لله يارب الحمد لله.
ميرا وحضنت ليلي :اوعي تعمليها فينا تاني يا ليلي متخوفيناش عليكي تاني.
والد والدة ليلي وحضونها :وحشتينا يا ليلي.
ليلي بابتسامه وتحاول أن تستجمع نفسها :أسرتي .. وحضنتهم. ثم نظرت ل إياد الذي ظل يدعي الله كثيرا ويشكره ويبتسم لها.
ليلي :انا حاسة إني شوفتك قبل كدة.
إياد :لاااااااااااااا دي حكاية طويلة.
ميرا والد والدة وليلي :عاوزين نسمعها.
زهره اخته ودخلت لهم :انا كمان عاوزة اعرفها.
إياد بضحك :تمام اتفقنا ثم سرد لهم كل ما حدث انهو كان يراها.
ليلى بصدمة :يعني انت كنت بتشوف عفريت بتاعي؟
إياد بمرح :اه كنت بحضر عفاريت فا شوفتك أكيد لا. تواصل أرواح زي مسلسل هي ودافنشي كدة لما روح دافنشي كانت بتواصل مع كارما عشان يساعدها أنها تبعد عن غلط. وأنها تنقذه مرادي عكسنا أدوار انتي كنتي لبطله بتاعتي يا ليلي. انا اخويا سبلي وصيه إني اخلي بالي منك انتي واختك.
ليلي بابتسامة :تصدق كنت بشوفك بردو كنت بتحاول تساعدني إني ارجع لحياة تاني.
ميرا والد والدة بابتسامة :قصتكم ولا افلام الهندية.
زهرة :لا هندية ايه قلوا ابيض واسود. لا ثانيه ده كدة بنظلمهم بردو.
ضحكوا جميعا من قلبهم وظلوا يتحدثون........ ومرت سنة وتزوجوا إياد وليلي وفي يوم كان عيد ميلاد ليلي.
ليلي :يا إياد فهمني انت واخدني ورايح بيا علي فين كان يوم اسود يوم ما روحي تواصلت معاك ويوم لتجوزنا في ايه جنان ده ياربي بقالنا ساعة بنمشي.
إياد بمرح :ايه يا ليلي مالك بقتي تيتا كدة ليه ده مشي صحة رياضه كدة ده انتي ربنا بيحبك إنك اتجوزتي واحد عاقل وقمر زيي كدة.
كانت في تلك اللحظه تشرب المياه فا تفتها عليه :أعوذ بالله من الشيطان مين ده لعقال.
إياد يغيظ وامسك ازازه مياة كبها عليها :انا متعرفيش قيمة نعمة صحيح.
ليلي وتركض خلفه بغيظ طفولي :بترمي عليا انا مياة يا إياد طب تعالي بقي.
ظل يضحك ويركض حتى وصلوا إلى حديقة كبيرة مليئه با ازهار وزرع وزينه وبلاين وصور ليلي واياد.. وجميع أسرة يتواجدون ولارا تزوجت عز واصبحوا أصدقاء ليلي وإياد.
إياد ونزل على ركبتيه واعطي ليلي بوكيه ورد :كل سنة وانتي في حياتي ومنورها.
ليلي :كل سنة وانت جنبي ربنا يخليكم ليا.
عز بمرح :جو افلام هندية مش عاوزين.
لارا :اه مش ناقصين.
جميعا :مش يلا نتصور ولآ ايه ؟
ليلى وإياد :هيااااا بينااا...................
نرجع تاني من فلاش باك طويل ده
الجد :بس هي دي حكاية إياد قدر يتغير ربنا سعاده علي تغير واخته وليلي.
الجدة بابتاسمه :وليلي كانت علاج كل لناس وقدرت تساعدهم وفضلت فاكرة صاحبتها دايما منسيتهاش في يوم بس قررت أنها تحب الحياة
مروة وأيمن :حكاية دي مفروض تتعامل رواية.
كارما حفيدة الجد وجدة :الله بجد هو في كدة اكيد دي حكاية من تئلفكم صح.
سليم بمرح :اكيد يعني يا كارما مفيش كدة في الواقع.
الجد وضربه علي رأسه :بطل إحباط شوية أعوذ بالله منك. ليه ميكونش في كدة لا في ناس بتحصل معاها كدة وفي ناس بتكون شخصيتهم وحشة وربنا بيهديهم. كلنا بنقع وبنغلط بس شاطر ليلحق نفسه في الأول.
الجدة بتنهيدة :والشاطر لميخليش حاجة تسيطر عليه الحزن يعني. يحارب الدنيا كلها يقع مرة واتنين وتالته بس لما يقوم يكون اقوي من اي حاجة.
جميعاً :طب يعني ليلي وإياد دول حقيقين؟
الجد ونظر لجدة :يعجبني فيكم إنكم أغبياء ولا نستوا إننا اسمنا ليلي واياد.
ليلي وضحكت بشدة :احفادك وبنتك وجوزها طلعوا أغبياء زينا.
إياد بمرح :طبعا مش احنا جدهم وجدتهم طبيعي يبقوا في نفس غباء.
مروة :على فكرة بقي كنت عارفه من الأول عشان حكولي قبل كدة كأنها طلعت لسانها.
أيمن بصدمة :قصه حبكم دي لازم تتبروز في متحف.
سليم :لا مش قادر أصدق لا.
كارما :حد يفوقني من صدمة.
إياد وليلي بضحك :خليكم بقي مصدموين كدة لحد الصبح.
سليم وركض احضر كاميرا يصور فديو :طب تحبوا تقلوا ايه لناس نصيحة ليهم يعني. عن الحب وعن الغلط وكلام ده.
إياد بتنهيدة :الحب هو الأمان والحياة بس لازم تختار شخص الصح والوقت الصح الحب البجد ل آخره جواز وبلاش تلعب بقلب بنت لأنه هيتردلك في اخواتك أو حد عزيز عليك. متكسرش قلوب بنات الناس.. لو غلطت في مرة وطلبت التوبه من ربنا إعرف أنو هيسامحك عشان ربنا كبير وحنين علينا.
ليلي بتنهيدة وابتسامة :الحب هو سلاحك لمحاربه الشر حب الزوج حب الأخ حب الأخت حب العائله عامه.. لو غلطت في مرة أجري علي ربنا علي طول هيقف جنبك ومش هيسيبك كلنا بنغلط والهدايه بتيجي خطوة خطوة. بلاش تبعد عن ربنا.
ركضت زهره نحوهم وقالت :لحقتكم بخ اقول انا كمان كلمتي بقي العوض بيجي انا ربنا عوضني با ياسين ومازن كان طلب مني أني اسامحه وسمحته عشان ربنا بيسامح فا احنا بشر مش هنسامح؟ انا الحمد لله عايشه حياة حلوة. وبحمد ربنا علي إياد وليلي. انا اه اتعذبت مع إياد كتير بس ربنا عوضنا كلنا.
إياد وليلي :هنفضل لحد اخر يوم في عمرنا نتعلم.
سقفوا لهم جميعا.
سليم وأغلق كاميرا :انا هنزل فديو ده فيس بوك مين مشهورين ناو.
ليلي وإياد وزهرة بمرح :احنا.
ضحكوا جميعا من قلبهم وظلوا يتحدثون ثم نظر إياد ليلي وقبل يدها :بحبك انتي دوائي يا ليلي..
ليلي :بحبك...................................
الخاتمه
كلنا بنغلط وبنقع كلنا بتحصلنا حاجات وحشة لازم نقع عشان نكون اقوي من الأول بس لازم تلحق نفسك في بداية من غلط متبعدش عن ربنا. ادعي ربنا إنو يساعدك دايما ربنا مش هيسيبك أبدا ولما تحس أن دنيا قفلت في وشك اقرا سورة يوسف وادعي دائما قول اللهم ارزقني فرحة يعقوب باللقاء يوسف. وقل دائما لا اله إلا انت سبحانك اني كنت من الظالمين. ربنا مش هيسيبك ابدا ومتستلمش أبدا لحزن خلي دايما عندك أمل فا أن لجاي احلي كل يوم هيبقي احلي من يوم لقبليه 💙💙
النهاية.......



لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Oct 13, 2019 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

انتي دوائي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن