الحلقة الثالثه

671 22 0
                                    


أغرق في بحر الذنوب.
أصبح اسوء يوم عن يوم.
أصبحت مثل سواد الليل.
لم يعد الضوء يدخل قلبي.
لماذا أصبحت هكذا
أصبحت اسوء.
بعد موت اخي أصبحت هكذا.
أين ومتى سيأتي طوق النجاة.
ربما اتي.
ربما ليلي هي التي سوف تنقذني من الضياع وربما هي تحتاج لي أيضا ترا من سيكون نجاة من........
نبتدي بسم الله الرحمن الرحيم......
وقد مر شهر وأصبح مازن يوهم زهره بحبه لأنه في كلية حقوق وهي أيضا ولكن هو أكبر منها بعام في رابعة كلية واليوم سيكون يوم صعب لزهرة....
ذهب إياد إلى ديسكو ويضحك بشدة :تيجوا نتسلى ببنات شوية نشوف واحدة نكسر قلبها.
قاسم :يلا بينا يا صاحبي.
إياد :عاوزين واحدة طيبة كدة يضحك عليها بسهولة.
قاسم بشر :بس عرفتلك مين.
إياد :مين.
قاسم :ريماس بت هبلة كدة وطيبة وهتصدق اي كلمة حب.
إياد بضحك شديد :بنات دول سهل تلعب بيهم يلا نتسلى. وذهبوا إليها وضحك عليها بحب وذلك كلام ولكن قلبه ألمه لم يفهم ماذا يحدث ثم سمع صوت ليلي.
ليلي بحزن شديد :افتكر إني حذرتك. فات الأوان يا إياد.
إياد :قصدك ايه.
ليلي بتنهيدة :لما تبقي تروح هتبقي تشوف بنفسك................
عند زهره كانت في كلية واقفه تنتظر مازن ثم بعت لها رساله أن تذهب له يرديها أن تأتي ذهبت إليه وجدته انجب جميع طلاب جامعة. ويمسكون صور رأت ما هذه الصور كانت فوتشوب لها هي ومازن في ديسكو والله يعلم جيدا إنها لم تفعل ذلك.
زهرة وصرخت :انت شيطان ازاي تعملي صور كدة.
مازن بشر :انتي كنتي فكراني هحبك بجد يا زهره. واحدة اخوها شيطان وجرح اختي وسبها يوم فرحها أحبها ازاي انا وجعتك زي ما لارا اتوجعت. اخوكي دمر اختي وانا حبيت ادمرك زي ما دمرتيني.
زهره وضربته بقوة علي وجهه وصرخت :حسبي الله ونعم الوكيل فيك ربنا هيحسابك وانا ذنبي ايه اخويا لغلط مش انا ربنا يغفرلك انت وكل لزيك خدعتني بحبك كانت أول مرة أحب فيها بجد.. ربنا يسامحك على صور فتوشوب دي ثم ركضت إلى فيلا وهي تبكي بحرقه شديدة..............
في ذلك الوقت ذهب إياد إلى فيلا.
الطابخه التي تعمل عندهم جهاد :استاذ إياد الحمد لله أن حضرتك جيت أستاذة زهره جيت من شوية ومبطلتش عياط.
إياد ويركض علي سلم سريعا :طيب أنا هتصرف
إياد بصراخ ويخبط بقوة :افتحي بدل ما اكسره.
زهره :إياد امشي.
كسر باب بقوة رآها جالسه أرضا تخبىء وجها عند ركبتيها جلس بجوارها ورفع وجهها حتي تنظر إليه تحدثوا بلغه العيون كان فم صامت وعيون تتحدث.
زهره :انا موجوعه يا اياد.
إياد :من ايه.
زهره :منك.
إياد :مني انا يا زهرة.
في تلك لحظه تحدثوا بفم بعدت زهره عينها عنه :انكسرت اول مرة حبيت فيها طلع بياخد حق اخته منك انت سبب انت لكسرت قلبي مش هو انت سبب في اي حاجة وحشة هتحصلي حاولت اغيرك معرفتش كان نفسي تكون كويس وشخص عارف ربنا مقدرتش اعمل ده انا تعبت يا اياد ليه تغيرت بعد موت اخونا ليه انا مليش غيرك بس تعبت.
إياد وهزها بعنف وصرخ :مين لوجعك انطقي وانا هندمه علي يوم ل اتولد في.
زهره وصرخت :بس بقي بس تعبت من شر وظلم تعبت من فساد ارجعلي إياد بتاع زمان بقي انا تعابنة يا إياد تعابنة. ثم ذهبت تحضر شنتطها
إياد ويأخذ تلك هدوم يعدها لدولاب مرة أخري :مش هتمشي في مكان مش هتسبيني لوحدي وعد إني هجبلك حق وعد إني هحاول اتغير اديني فرصه واحدة.
زهرة :فرصك خلصت يا اياد.
ظلت تضع ثيابها في حقيبه حتي ترحل من فيلا.
إياد وامسكها وهزها بعنف وعيناه احمرت :مش هتمشي من هنا علي جثتي إنك تمشي مش هسمحلك يا زهرة مش هتسبيني زي ما شادي سبنا انا ادمرت بعديه معنديش استعداد إني ادمر مرة تانية عارف اني بقسي عليكي ساعات بس هموت من غيرك انا عارف إني ببقي وحش يوم عن يوم بس موت شادي قتلني معاه صنع مني شيطان. اديني فرصه..
زهره ونظرت له بيائس :للأسف مبقتش اقتر مع سلامة يا إياد. ثم ركضت سريعا ركبت سيارتها ركض خلف سيارتها وصرخ :انتي كدة بتصنعى مني شيطان اكتر انا وعدتك إني هجبلك حقكك
زهره ونظرت له :مش عاوزة منك حاجة ربنا هيجيلي حقي. مع سلامة.
إياد بصراخ :متمشيش زهرة. رحلت زهره وقع على ركبتيه وصرخ بقوة :ااااااااااااااااااااااااه.. كانت تقف ليلي تنظر له بحزن شديد جلست بجواره ونظرت له وظلت صامته.
إياد :صعبان عليكي؟ متبصليش كدة مبحبش نظرات شفقه دي. انا قوي. انا مش ضعيف.
ليلي :ومين قال إن عياط أو أنك تتعب أن ده ضعف الضعف إنك تكدب علي نفسك إنك تقدر إنك متعيطش أو تنهار ده شيء طبيعي لازم يحصل وبعدها بنعرف نتغير ل احسن.
إياد بألم :انا اتكسرت مرة. ودي مرة تانية ل اتكسر فيها انا مش وحش يا ليلي أنا موت اخويا وظلم الدنيا لغيروني للشيطان ميعرفش رحمة. انا مش قادر اكون كويس مش عارف اتغير ل احسن انا تعبان اوى يا ليلي.
ليلي بابتسامة :وانا فرصه لهتغيرك ل احسن هتقدر تثبت نفسك إنك مش وحش لما توصلي.
إياد بستغراب :مش فاهم.
ليلي بابتسامة :في ملفات بتاعت حلات مرضى شادي اخوك كان سايبها قبل ميموت في اوضته هتلقيني حاله منهم. بما إنك دكتور روحي ارتحتلك عشان انت اخو شادي لكنت بتعالج عنده وجنب ملفي هتلقي ورقه شادي سابهلك قبل ميموت. ركض إياد سريعا إلى ذلك ملف وجد ملف با إسم ليلي وليد الحديدي..
فتحه قرأ في ملفها فهم إنها دخلت في غيبوبه منذ ٥ سنوات بعد موت أخيه بسنة لأن لم يقدر أحد علي مساعدتها
ليلي بحزن :من ساعه ما اخوك مات وانا مفيش دكتور عارف يعالجني فا انت زي اخوك في شاطرته في طب اخترتك انت لترجعني للحياة تاني.
إياد :ليه اخترتي تبعدي عن الحياة يا ليلي.
ليلي بحزن شديد :أقرب صديقه ليا ماتت روحي كانت فيها أسراري كلها معاها حياتي كلها اخوك كان عارف يعالجني ابتدت اتحسن شوية بعدها قررت إني اختار البعد عن حياة مقدرتش استحمل حياة اكتر من غير ساندي. هتقدر تساعدني إني ارجع تاني؟ اعتبرها فرصه ربنا بعتهالك إنك تتغير.
إياد :انا سبت شغل طب من زمان واخترت شركة ابويا مش عا...
ليلي :قبل متكمل انا واثقه واقرا ورقه ل اخوك سبهلك.
امسك إياد ورقه وقرا :اخي العزيز انا حاسس اني هموت قريب موصكيش علي زهره شلها فوق راسك متخليش حاجة تئذيها. وحافظ عليها واوعي تتغير يا اياد ولو في يوم اتغيرت وبعدت عن ربنا ارجعله تاني ربنا غفور رحيم. هيقبل توبتك إن شاء الله وليلي يا إياد حالتها صعبة اوي. خلي بالك من ليلي متنسنيش في يوم مع سلامة يا اخويا.
بكي إياد بحرقه شديدة :انا خذلته.
ليلي :لا مخذلتوش فرصه لسة قدامك اوصلي يا إياد. ثم اختفت.
تنهد إياد واغمض عيناه بألم. ثم اتي صباح ونزل يبحث عن زهره في جميع مناطق وبيوت واتصل بجميع اصدقائها. حتي علم مكانها تجلس في منزل صغير بمفردها وصل إليها وجد منزل يحترق صرخ بقوة :زهررررررررررررره دخل سريعا كسر باب وصرخ بقوة.....................
دمتم سالمين ❤️🌹

انتي دوائي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن