الحلقة الثانية
ذهبت إلى أخيها سريعا
إياد بصراخ :انتي شبح ولا جن عاوزة مني ايه عاوزة تجنينيي ابعدي عن دماغي بقي.
الفتاة :مش هبعد غير لما اغيرك.
إياد :متشكر مش عاوز مسعادة عفاريت.
الفتاة بسخرية :متنساش إنك كدة بتئذي نفسك
إياد :ابعدي عن دماغي بقي ابعدي.
ركضت زهره اخته نحوه سريعا احتضنته بقوة :اهدي يا حبيبي اهدي انت كويس.
هدأ إياد وهو يحتضن زهره يشعر بحنان اطمئن قلبه وابتعد عنها وقال بهدوء :مفيش حاجة تقدري عادي تكملي حياتك
زهره :متأكد. لو تحب اخد اجازة من جامعة.
إياد :لا لا روحي جامعة وانا رايح شركة تلقيني بس كنت بحلم أو بتخيل أو حاجة.
زهره وتنهدت :طيب يا إياد ربنا يهديك.
ثم تركته وذهبت توضأت وقرأت قرآن وظلت تدعي أن يهديه الله..
بينما إياد ذهب غسل وجهه وارتدي ملابسه ولم يصلي فرض الله ثم ذهب إلى اسفل وقال بغضب شديد. :انتو يل هنا ايييه معقول مفيش نظام مشغل عندي حيوانات فين اكل
احضروا سريعا اكل.
زهره :براحة شوية مش كدة لازم تكون حنين مع ناس وكلامك كلوا في خير وقلبك يكون طيب.
إياد :زهره صدقيني انا مش قادر علي درس أخلاق ده سديتي نفسي علي صبح انا ماشي.
زهرة :إياد استنى بس مينفعش تنزل من غير اكل.
إياد وتركها :هاكل في شغل. ذهب إلى شركته سريعا وقف جميع موظفين حينما راؤه يدخل
إياد بحدة شديدة :اي ورق جديد يكون موجود عندي في مكتب مفهوم. لم يلحق أحد أن يجب عليه لأنه ركب مصعد وذهب لمكتبه. ظل يفكر في تلك الفتاة الغريبة التي تظهر له قاطع تفكيره طرقات علي باب.
إياد :ادخل.
دخلت لارا بابتسامه وقالت بعشق :ممكن ادخل.
إياد بحب مصتطنع :طبعا يا حبيبتي انتي تنوري في اي وقت اتفضلي تشربي ايه.
لارا :لا لا انا مش عاوزة حاجة جيت اطمن عليك بس.
إياد :ربنا يخليكي ليا يا احلي واغلى حاجة ليا.
لارا :ويخليك ليا يا حبيبي.
إياد :ها ايه رأيك اخدك بكرة نخرج.
لارا بسعادة :اتفقنا. ابقي كلمني بقي لما تفضي سلام.
إياد :استني هخلي سواق يوصلك.
لآرا :لا انا جيت بعربيتي.
إياد :طيب يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
لآرا :حاضر سلام.
إياد :مع الف سلامة ثم رحلت لآرا وضحك إياد بشر شديد :ده انتي هتشوفي ايام جميلة هحرق قلبك يا محمود زي ما حرقت قلبي يا انا يا انت.
الفتاة التي تظهر له :ايه رايك لو حد جه يعمل في اختك فل انت بتعمله في بنات هتكون مبسوط أنو يتسلى بقلبها وبعدين يرميها زي جزمة قديمة كدة تفتكر احساسك هيكون ايه هتكون مبسوط؟
إياد بعصبية وبصدق :انا اكسر دماغ ليفكر حتي يبصلها نظره واحدة مسمحش لحد يئذيها طول ما انا موجود ول يزعلها هكسرله دماغه وهدمرله حياته.
الفتاة وتسقف له :لا هايل عجبتني. حلو حلو كمل.
إياد :انتي عاوزة ايه مني.
الفتاة ببرود :تقدر تعتبرني روح جاية تساعدك على تغير مش يمكن ربنا بيديك فرصه إنك تكون شخص كويس مش يمكن ربنا بعتني ليك عشان ابعدك عن غلط.
إياد :وانا يوم ما حد يساعدني هيكون من روح.
الفتاة :انا غلطانه ياعم بس بردو هساعدك اسمع يا اياد لمترضوش يحصل ل اختك مترضوش علي بنات ناس بنات ناس مش لعبة يا إياد تلعب بيهم شوية وبعدين ترميهم...
إياد :انا مبحبش حد غصبن عنهم بيبقي بمزاجهم.
الفتاة :عشان انت بتوهمهم بحب وجواز وكل كلام ليغضب ربنا لو اختك في يوم حصلها حاجة اعرف انو بسببك. ساعتها هتتوجع نفس وجع ل اهل بيحسوه لما يشفوا بنتهم اتكسر قلبها من واحد ميستهلش.
إياد وصرخ بشدة وخبط يده على مكتب :قولتلك مش هسمح لحد يئذيها محدش لي دعوة بحياتي انتي فاهمة كل واحد حر فلبيعمله.
دخلت سكرتيره سريعا :استاذ إياد حضرتك كويس؟
إياد :مفيش حاجة كملي شغلك. اية انا تعابن النهاردة لو حصل اي حاجة اتصلوا.
اية :تمام يا فندم.
ذهب إياد إلى منزل ومر شهر علي نفس أحداث ولكن فتاة اختفت
كان يجلس في قصره الفخم وكان يرا من سيلعب بقلبها اليوم هذا الشيطان الذي لا يرحم جرح قلوب كثيره من الفتيات نصب على أناس كثيرة كذب علي كثير متى سيعرف هذا الشيطان الرحمة.
إياد ببرود شديد :انت يا بني آدم يل اسمك أحمد
ركض سائق له سريعا
أحمد :خير يا فندم في ايه.
إياد :اتفضل نضف عربية يأما هتترفد.
أحمد بستغراب :بس يا استاذ انا منضفها يجي لمرة الخمسة.
إياد بحدة شديدة :انت حتت سواق عندي تسمع كلام وانت ساكت.
احمد وتنهد :حاضر يا فندم.
إياد ويرحل لحديقه :أشكال تقرف علي صبح.
أحمد :حسبي الله ونعم الوكيل ياااارب.. ثم ذهب احمد حتي ينضف له السيارة
جلس إياد يشرب سيجارته وهو يكلم فتاة
إياد بحب مصتطنع :حبيبت إياد وحشتيني.
لارا :بجد؟ لو كنت وحشتك كنت كلمتني
إياد :معلش يا حبيبتي انتي عارفة إني عندي شغل كتير ومشغول عندي ضغط كتير.
لارا :لا يا حبيبي ربنا معاك طب هتيجي تطلبني من بابا امتي.
إياد بملل :تاني يا لارا سيره مملة دي.
لارا :قصدك ايه يا استاذ إياد لتكون بتمثل عليا عشان تبقى صاحب بقي ويبقي شريك معاك في شركة
إياد بكذب :لا طبعا يا حبيبتي لارا انا هقفل دلوقتى مع سلامة.
لارا بزهق :ماشي يا إياد سلام.
إياد بسخرية :ده انتي قلبك ابيض أوي هحب فيكي ايه يعني ما أكيد عشان ابوكي يكون شريك معايا في شركة بس نهاية قربت أوي يا حبيبتي وبعد مرور ايام حدد إياد معاه يوم الزفاف بعد ما أخذ جزء من شركة والدها
لارا :واخيرا هتجوز إياد يا بنات مش قادرة أصدق بجد.
ريتان :الف مبروك يا حبيبتي.
سارة :الف مليون مبروك.
وتعالت زغاريط في قاعه ظلت جالسة تنتظره
محمود والدها بعصبية :راح فين لبنى ادم ده.
لارا :اهدي يا بابا اكيد حصل حاجة ثم حاولت الاتصال به وكان يعطيها مغلق.
ثم عدي وقت كثير ورحل مأذون وبكت لارا بشدة فهمت انهو كان يخداعها وهي أحببته بصدق وتعبت بشدة وذهبوا بها لمنزل. وكان إياد في هذا وقت جالس في قصر ويشرب سجائر ويضحك بشدة علي ما فعله في لارا ومحمود وقال بشر شديد :مفيش حاجة مقدرش اعملها وقدرت اوجعك يا محمود يا فيشاوي زي ما وجعتني في اخويا وجعتك في بنتك وفي شركتك اشرب بقي.
صوت فتاة يأتي من بعيد :مش خايف من ربنا يا إياد مش خايف إنك كدة بتزعل ربنا مش خايف أن كل ده يترد في عيالك أو مراتك.
إياد بستغراب :انتى مين وازاى دخلتي هنا
قالت بثقه وتحدي :انا لهتربيك من أول وجديد لحقت تنساني ولا ايه ولا عشان غبت عنك شهر.
إياد وتذكر :هو انتي خيررر ايه مش لقيا حد غيري تربيه ولا ايه.
الفتاة :اه شوفت سبحان الله مش جيلي مزاج اربي حد غيرك صراحة.
إياد :عاوزة ايه.
الفتاة :ليه كسرت قلبها وهي ذنبها ايه هي لقتلت اخوك مثلا؟ لآ ليه انتقمت منها هي وهي ملهاش ذنب.
إياد :ده شيء ميخوصكيش.
الفتاة بتنهيدة :اسمع يا إياد انا هفضل وراك دايما لحد متبقي حد كويس وعارف صح من غلط ازاي جلك قلب انك تسبها في يوم فرحها انت ليه بقت شيطان كدة ليه جواك بقي كره وشر ليه مبقتش طيب إياد انا عندي احساس انك مكنتش كدة يا اياد انت بتئذي نفسك اكتر ما بتئذي ناس ربنا بيزعل منك اكتر لكن لو قررت تبعد ربنا هيساعدك واختك كمان فكر في نفسك وفي اختك اخوك روحه هتحس وهيبقي مبسوط انت عارف إن كدة اخوك روحه بتتعذب كل دقيقه زعلان عشانك..
إياد وصرخ :ابعدي بقي ابعدي. اختفت الفتاة وقد مر يومين..... وحاول محمود اتصال با إياد ولكن لم يجب عليه وذهب إليه ولكن جعل حرس يبعدونه........
كان يجلس إياد في ديسكو ويتحدث مع فتايات كثيرة وكان يحتسي خمر يغضب الله كثيرا كان يشعر روحها بجواره فا اندهش سمع صوتها :انت لو مشمتش دلوقتي هخلي يومك أسود.
إياد بملل :بس يا شاطرة واحد مش عارف انتي جن ولا شبح ولا حكايتك ايه.
الفتاة :لو عاوز تعرف حكايتي أوي كدة اتفضل روح علي قصر هتلقيني مستنياك.
إياد بملل :لما نشوف أخرتها معاكي ايه.
ذهب إياد إلى قصر ثم وجدها تمسك يده بعنف وغسلت له وجهه في حنيفه المطبخ وجعلته يشرب قهوة حتى يفيق ولكن قبلها جعتله يستفرغ ذلك الخمر.
إياد وصرخ بشدة بها :انتي عاوزة ايه طلعتيلي من أنهى داهية حرايمة ولا جن ولا انتي ايه واشمعني انا لخترتيني انطقي بقي زهقتيني مش سيباني أعيش حياتي ليه انتي مالك بيا رودي بقي تعبت كل شوية تظهرليلي في حياتي.
ليلي وصرخت به بشدة :انت راضي عن نفسك كدة؟ رود عليا مبسوط بنفسك كدة
إياد :وانا مالها نفسي؟ معايا فلوس وبدل عربية وقصر معايا ٥ وطيارة خاصه وكل سفريه بروحها بيبقي عندي فيها قصر وعايش حياتي ومبسوط وبنات هيموتوا عليا هعوز ايه اكتر من كدة.
ليلي :هي دي الحياة بنسبالك ؟الخمرة والبنات والفلوس؟ دى حياتك ل انت مبسوط بيها.
إياد وجلس وضع قدم فوق الأخرى وقال ببرود شديد :وانا هعوز ايه تاني اكتر من كدة مش احنا بنعيش عشان كدة.
ليلي :للأسف زي ما توقعت شخص أناني متحبش غير نفسك متعرفش معني الخير والرحمة اتزرع جواك الشر والحقد متعرفش يعني ايه ربنا متعرفش جهنم والجنة. احنا يا استاذ بنعيش عشان نعمل لاخرتنا ليوم لهنتحساب في نصلي ونصوم والحج لمن استطاع إليه سبيله والزكاء. واستغفار وأذكار ودعاء. احنا بنعيش لخير وأننا نكون خير لنفسنا ولناس أننا نبعد عن الربنا قالنا عليه لا أن احنا بنعيش عشان نكسب الجنة ونحقق احلامنا مش عشان نفسد نفسنا مش ننشر فساد في الأرض.
إياد وصرخ بشدة :بس بقي اسكتي مش عاوز اسمع صوتك مش عاوز اسمع حاجة.
ليلي وصرخت بشدة :مش هسكت يا إياد متبعدش عن ربنا أقرب منو يا إياد...........................................
محمود بشر وغضب :اتفقنا يا مازن صح؟ هنتتقم ل اختك وتجيب حقها.
مازن :هو لجبه لنفسه وقع في ايد مازن المنشاوي. انت قولتيلي هي اسمها ايه.
محمود :زهرة.
مازن :يبقى اتفقنا....................
دمتم سالمين ❤️