Pagi itu kedengaran suara takbir berkumandang di udara. Suamiku yang sedang bertuala mengejutkan aku yang sedang lena dibuai mimpi. Maklumlah, perjalanan yang jauh ditambah dengan jem membuatkan aku kepenatan. :P dengan malas, aku bangun dan menggosokkan baju melayu berwarna dusty pink milik suamiku.
"La, hang tak mandi lagi ka Zah?" tanya ibu mertuaku yang sudah siap bertelekung. Dibelakangnya kelihatan ayah mertuaku yang sedang mendukung Ryan, anak bungsu Abang Zam dan Kak Su yang baru berusia 4 tahun.
"Belum lagi bu, jap lagi saya siap mandi dan siap." Jawabku.
"Jangan lewat sangat. Nanti tak sempat nak solat hari raya" Sampuk ayah mertuaku pula. Dia kemudian berjalan ke bahagian ruang tamu rumah diikuti ibu mertuaku. Siap menggosok, aku berikan baju melayu itu kepada suamiku dan menggosok baju kebayaku pula.
"Eh, xsiap lagi ke Mak Su?" tanya Adam. Anak sulung Abang Zam dan Kak Su yang berusia 15 tahun.
"Sat lagi Mak Su siap la." Jawabku sambil meneruskan kerja menggosok bajuku.
"Gayanya Mak Su hang ni kena tinggal la Adam. Orang lain da siap, dia dok terkial-kial lagi gosok baju" rungut suamiku yang baru keluar dari bilik siap dengan baju melayu, bersamping dan songkok.
"Ayah pun xsiap lagi Pak Su. Baru nak g mandi tadi. Mama dah siap." Kata Adam lagi.
"Tu la. Ayah hang nak sangat kacau dodol dengan Tok Ngah. Kan da bangun lewat" tiba-tiba Kak Su yang baru keluar dari bilik bersama dengan Maya, anak keduanya, menyertai perbualan kami. "mana ibu dengan ayah?" sambungnya lagi. Aku hanya tersenyum mendengar kata-kata kakak iparku itu. Kacau dodol la sangat.
"Ayah dengan ibu ade kat depan. Dengan Ryan sekali." Jawabku sambil menunjuk ke arah ruang tamu.
Tiba-tiba ibu mertuaku datang kepada kami.
"Zah, ibu rasa, hang duduk rumah la. Sediakan apa yang patut. Lewat sangat dah ni. Nanti tak dan nak sembayang raya" katanya kepadaku. "Haikal, mai la kita pegi dulu." Ajak ibu mertuaku. Suamiku memandangku. Aku hanya menganggukkan kepala.
"Kalau macam tu, abang pegi dulu la" kata suamiku. "Ha, laki hang mana?" tanya suamiku kepada Kak Suhaila.
"Korang pi dulu. Abang pegi dengan Pak Ngah naik moto" kedengaran suara Abang Zam dari dalam bilik. "Su pi dulu dengan Haikal ye?" sambungnya lagi.
"Ok la bang" jawab Kak Su. "Dah, mai kita pi". Ajaknya lagi. Mereka pun bergerak menuju keluar rumah. 5 minit kemudian aku lihat kereta Toyota Unser milik ayah mertuaku bergerak meninggalkan perkarangan rumah. Aku pun masuk ke bilik untuk mandi dan bersiap.
Lepas mandi, aku mengenakan pakaian bra berwarna hitamku. Raya ini aku tidak mengenakan panties yang biasa, tetapi aku memakai g-string kerana aku tak mahu ade yang nampak line spenderku. Bukan aku tak tau mata lelaki ni.
Selepas mengenakan baju rayaku, aku ikatkan kain tuala diatas kepalaku untuk mengeringkan rambut. Aku duduk sebentar di birai katil membalas what's app rakan-rakanku yang mengucapkan selamat hari raya. Kemudian aku ke dapur mengisi kuih dibalang. Sedang aku terbongkok-bongkok mengambil plastic berisi kerepek yang diletakkan dibahagian rak bawah, tiba-tiba punggungku ditepuk oleh seseorang. Aku yang terkejut menjerit dengan sekuat hatiku. Plastic kerepek yang aku pegang terjatuh ke lantai. Serentak itu aku terdengar suara orang ketawa. Aku pusing dan melihat Abang Zam sedang ketawa di hadapanku.
"Ish. Bukan Abang pegi sembahyang raya di surau ke?" tanyaku sambil mengurut-urut dadaku. "macam nak jatuh jantung Zah tau" sambungku lagi.
"Abang tak berapa sihat la Zah. Tu yang tak pegi". Jawabnya selamba.